Volkswagen Golf III: stotteren motor en tsjirpen alternatorriem

Bouwjaar: 1992

Eigenlijk heb ik enkele vragen maar goed alles tegelijk kan niet en als nieuwe hier is 't beter schuchter van start te gaan alvast bedankt voor iedereen die een poging doet om mij verder te helpen
De motor (een 1.9 atmosferische diesel) loopt vlot rond, alleen op een constant toerental (geen toerenteller maar vermoed iets van een 2000omw) stottert ie alsof je net de dieselfilter hebt vervangen, tegelijkertijd braakt ie blauwe rook uit... ik kocht deze wagen occasie en de cylinderkoppakking is net vervangen, de wagen loopt vlot doorheen alle versnellingen maar op een constant (steeds 't zelfde) toerental bokt ie? injecteurs zijn getest en ok, ook bij gewoon gas loslaten en remmen op de motor braakt ie- soms- blauwe rook uit,'t oliepeil blijft vrijwel constant en 't diesel verbruik is aanvaardbaar...
heb er ondertussen een 1800 probleemloze km's mee gereden enkel dit gebok is mateloos irritant

de verwarming geeft goed warmte doch de temp meter beweegt slechts enkele mm en blijft een eind onder de 70* steken, zijn deze meters correct of hoe controleer ik dit???

verder is de alternatorriem spanner een soort van extra wiel met spanveer deze is vervangen doch davert en tsjirpt dat het een lieve lust is, om gek van te worden... wat kan ik nog meer doen riem vervangen ,poelies???

bedankt voor de info

Danny1940

Geplaatst door Danny1940 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Danny,

Ik vermoed dat je thermostaat open blijft staan, en dat daardoor de motor te koud blijft. Of je temperatuurmeter op het dashboard geeft te weinig aan.

Wat betreft het tsjilpen van de riem, je zou deze kunnen vervangen. Als er nu een Gates-riem op zit en je vervangt deze door een originele (Continental) dan ben je waarschijnlijk niet te duur geholpen.

Succes, Thijs

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

sluit mij aan bij thijs, de riemen van gates piepen bijna altijd. vervangen voor een originele (continental) en het probleem is 9 van de 10 keer over.

Danny1940 (0), 19 jaar geleden

ok zal dat eens proberen, we praten toch over een platte riem he?? geen V riem...
iemand een idee wat het gestotter zou kunnen zijn... grrrr

enneh waar vind ik de thermostaat is 't trouwens wijs gewoon er een andere in te proppen ,ik heb geen zin in kookpot en thermometer avonturen

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Arie, ik vrees voor de brandstofpomp, wat jij?

Danny: volgens mij kost een thermostaat niet de wereld, dus...

Succes, Thijs

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Wat betreft de riem kan ik uit ervaring spreken, ik heb dit meerdere malen gehad, de dealer vertelde dat een originele riem niet piept en inderdaad piepte de originele (na 2 gates riemen) niet.

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

dat gestotter kan je pomp zijn. maar het kan ook lucht in de leidings zijn, dit kun je simpel zien door de motor stationair te laten lopen en naar de brandstof leidings te kijken. zitten er luchtbellen in ? dan zuigt hij ergens lucht. ook het kunstof blokje wat op je brandstof filter zit, waar de slangetjes op zitten wil nog weleens lekken(zit een rubberen o ringetje onder) waardoor er ook lucht ik komt.

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

met de temperatuur zou ik eens een niuewe termostaat halen. kun je bij iedere autoshop wel krijgen en kost praktich niets. helpt dit niet dan zit het in je temperatuur meter in je cockpit , deze willen ook nog weleens kapot gaan waardoor de motor wel warm word maar de meter niet de juiste waarde aangeeft. maar probeer eerst maar eens een andere termostaat.

Danny1940 (0), 19 jaar geleden

ok straks dus een thermostaat en een riem, luchtbellen zijn in de toevoerleiding,noch retour te zien, de bout waarmee de terugloopleiding op de pomp zit geschroefd zat eens verstopt (zit slechts een miniscuul klein gaatje in aan de zijkant) na 't uitblazen was dit "precies" effe beter.
't rare is dat stationair de wagen perfect loopt en op alle andere toerentallen ook enkel in die zone gestotter en de walm dus...eerst maar eens thermostaten en riemen (nieuwe werkwoorden) ik heb wel wat kaas gegeten van motorfietsen maar diesels is toch weer net iets anders he,bedankt kerels, houd jullie op de hoogte

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

gates riem is glad van boven, originele of continental van de automateriaalhandel heeft ruitjes. Dit laatste schijnt het ei van columbus te zijn.

Verder wat stoteren aangaat denk ik ook aan de brandstofpomp. Zeker gezien het feit dat de retourleiding verstopt heeft gezeten. Dat kan alleen maar slijpsel uit de pomp zijn...(zit na het filter daar)
Zou ffe op de sloop voor een ander kunnen kijken, maar hebt wel speciaalgereedschap nodig om hem te timen. (meetklok en houder voor BOSCH VE pompen)

Ronald10414 (0), 19 jaar geleden

Over de riem kan ik niets zeggen, maar ik denk ook dat het stotteren aan de brandstofpomp ligt. Staat alles wel op tijd en hoe is het met de krukaspoelie (bekende "nokprobleem").
Heb zelf meegemaakt dat na een keuring de pomp van tijd was doordat de riem versprongen was. Auto ging ook vreselijk stotteren. Het probleem was de krukaspoelie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.