Vandaag tot 2x toe gehad dat stuur van mijn Polo (uit 2004) tijdens het willen nemen van een rechtse bocht blokkeert en eigenlijk rechtdoor blijft rijden. Met de grootste krachtinspanning kan ik dan langzaam de bocht door, vandaag heb ik het stuur de 2e keer er ook door kunnen trekken met een rukje. Ik heb dit probleem zo'n 2 jaar geleden ook gehad, maar de garage kon niks vinden en heb er sindsdien geen last meer van gehad. Het is nu erg warm (volgens mij toen ook zomers), misschien dat dat ermee te maken heeft. Ik vind het gevaarlijk en het rijdt niet echt rustig omdat ik bang ben dat het weer gaat gebeuren.
Iemand enig idee in welke hoek ik dit zou kunnen zoeken ?
Dank voor een reaktie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Verhaal is een beetje verwarrend. Je hebt het over blokkeert dus dat betekend dat hij vast zit. Maar als je er een rukje aan geeft dan lukt het wel dus hij zit niet echt fysiek vast?
Paar dingen die in me opkomen, door het schutbord gaat vanaf de stuurstang een homokineet naar je stuurhuis. Dit alles wordt afgedekt door je vloerkleed met daarachter isolatiedeken(van dat donkergrijze) dit spul wil wel eens los gaan in bijzonder als het nat geweest is. Heb je geen bal opgeklonterd isolatiemateriaal dat in het gat door het schutbord is gaan verzamelen dat de boel wat blokkeert?
Logischer is misschien dat het door je stuurbekrachtiging komt?
Hoe is de stand van de olie in je stuurolie tankje?
Hoor je ook wat rauwe geluiden als je stuurt of tijdens het rijden (stuurpomp af?)
Liggen er wel eens oliedruppels onder je auto (kering in je stuurhuis lek of slang van het circuit lek?)
VW kwaal is ook dat de stuurstangen die uit je stuurhuiskomen aan weerszijden zijn verchroomd en dat chroom kan afbladeren waardoor de boel ook kan gaan lekker. Dit is afgedekt met een manchet waardoor de olie daar wordt verzameld en dan heb je het niet zo 1 2 3 in de gaten, misschien ook even in/achter de manchetten kijken?
Kan het ook zijn dat het stuurslot er op springt terwijl hij dit op dat moment niet moet doen, dan zit de boel echt vast maar heb nog nooit gehoord of meegemaakt dat dit zomaar gebeurt, is wel heel ver gezocht maar misschien toch even naar kijken?
Ow ja, schiet me nog een VW kwaal te binnen. Die slangen van je stuurbekrachtiging hebben een binnenvoering. Die wil ook wel eens loslaten en als zodanig het circuit verstoppen en dan kan de olie niet meer rond. Tevens kan er een filter in het circuit zitten (meestal in de slang onder het tankje). Je filter kan ook verstopt zitten....
8 jaar
Dank Hans voor het meedenken, ik ga kijken wat ik zelf kan doen en als garage terug van vakantie is daar ook even mee praten. Of als het zich weer voordoet naar een andere garage.
In ieder geval geen oliedruppels op de straat en geen rare geluiden tijdens rijden.
Moet er niet een lampje gaan branden als de stuurolie minder/bijna op is ?
Het gebeurt dus als ik al een tijdje gereden heb en diverse bochten links en rechts genomen heb en je schrikt je de blubber als je de bocht niet om kan, maar de auto rechtdoor wil gaan. Dan is het remmen en hevig aan het stuur draaien en met moeite de bocht om kunnen. Gisteren gaf ik toen een ruk aan het stuur en 'schoot hij eruit' en ging het verder goed. Mocht je nog wat bedenken, dan hoor ik het graag, ik laat het hier weten als ik bij de garage geweest ben.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar