Volkswagen Transporter: stuurhuis demonteren T4 (wijsneus)

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4/2.5

Hallo,

Ik ben bezig met het verwisselen van het stuurhuis van een T4. (oude is ontploft)
Wat is de beste manier om deze onder de bus vandaan te halen, ik heb alle bouten + stuurkogels en beide leidingen los, alvorens ik omslachtige handelingen ga uitvoeren , wou ik de vraag hier maar even neerleggen, heb het rechterwiel ook gedemonteerd.
In het werkplaatshandboek lees ik dat ik die bout uit de kruiskoppeling moet schroeven zodat je hem er daar uit kunt trekken, en daarna het hele stuurhuis iets wat kantelen ofzo?

Alvast bedankt.

Speedrazor

Geplaatst door Speedrazor (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Speedrazor (0), 14 jaar geleden

Nou, antwoord op mn eigen vraag dan maar ;)

Bestuurders wiel demonteren, andere kan blijven zitten. (maar als je meer licht wil hebben in een smeerput, geen overbodige luxe)
Je moet beide stuurstangen demonteren, anders is hij te lomp om er tussen uit te kunnen,
Op de kruiskoppeling het M8 boutje+moertje demonteren, en het stuurhuis een stukje naar bijrijders kant duwen, zodat je de stuurpen omhoog kan duwen.

Dan schuif je hem richting de bestuurders kant, en daarna kantel je hem naar voren, en trek je hem terug naar het midden zodat hij er in de midden van de auto onderweg gehaald kan worden.

LET OP!!, met name als je dit de eerste keer doet en je hebt een stuurhuis van de sloop gehaalt, controleer eerst wat voor boutgaten er in de nieuwe zitten, er schijnen 2 types te zijn, 1 met 10mm bout gaten, en 1 met 8mm bout gaten.
Ik had alles er weer onder, toen ik daar achter kwam (al doende leert men zeggen ze toch), vervolgens heb ik de bussen opgeboort, aangezien dit niet geharde bussen zijn, kan dit prima.
Vervolgens vanuit het midden weer terug plaatsen, stuurstangen monteren, hoezen weer plaatsen met ty-wraps, eerst even de hydraulische leidingen monteren aangezien dit vrij nauwkeurig komt, en heb je nog een beetje beweging op het stuurhuis om de koppeling in het gat te krijgen. (ik heb zelf dat verbindstukje losgedraait om nog meer bewegingsruimte te creeren voor de slangen)
4 M10 bouten monteren, wielen plaatsen.
Afvullen met ATF olie, starten en............ pomp bleek ook kaduuk te zijn!!! :( , hij bekracht alleen maar als je gas geeft, als hij stationair draait doet hij niets meer.

das dan een klus voor volgende week,. :)

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

en er hoort GEEN atf in maar speciale minerale olie
anders kan je binnenkort weer alle lekkages van keerringen en stuklopende pompen herstellen

Speedrazor (0), 14 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]en er hoort GEEN atf in maar speciale minerale olie
anders kan je binnenkort weer alle lekkages van keerringen en stuklopende pompen herstellen[/quote]
Ja, dat zit er in ja, minerale olie.. Nog speciaal voor gekeken op de site welke ik moest hebbe ;)... dacht dat ook ATF heette..sorry :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.