Hallo, ik rij regelmatig met mijn auto zwaarbeladen en aanhangwagen +/- 750 kg een grote afstand +/- 700 km met een snelheid van 110 km per uur wat is toegestaan (staat gelijk aan 2200 toeren)
Tot aan de helft van die afstand gaat het goed en blijft de temperatuur op 90 graden staan.
Dan neem ik een rustpauze van een kwartier. Wanneer ik dan weer ga rijden en iets sneller ga rijden bv 125 km u (2400 toeren) in de zesde versnelling dan schiet de temperatuur na +/- 15 km naar 130 graden laat ik het gaspedaal los dan loopt de temperatuur direct terug naar de normale temperatuur.
Bij controle van de koelvloeistof blijkt de koelvloeistof eruit gegooid te worden door de vuldop van het expancievat. Ik moet dan ongeveer 0.5 liter bijvullen
Wanneer de motor volledig is afgekoeld dan staat er geen koelvloestof meer in het expancivat. Wanneer ik de dop los draai dan komt de vloeistof terug maar te ver onder het minimum.
Wanneer ik met mijn auto en aanhangwagen terug rij met een bijna ledig gewicht, kan ik zonder dat de motortemperatuur boven de 90 graden kom met een snelheid van 120 kmu thuiskomen.
Ik ben met dit euvel al diverse keren in de garage geweest maar zij kunnen er niet achter komen wat er aan mankeert. Aan de hand van de computergegevens is er een nieuwe temperatuursensor ingezet. Dit heeft niet geholpen.
Misschien kunt u mij vertellen wat er moet gebeuren om dit euvel te verhelpen.
Bij voorbaat hartelijk dank, Toon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
beste toon, zover mij bekend mogen we niet harder dan 80KM/U met een aanhangwagen.
en als je je auto helemaal aflaad en er ook nog een afgeladen aanhanger achter hangt.. en dan lekker door gaat scheuren dan verbaast het mij 0,0 dat die auto het een beetje te warm krijgt.
dat hij de koelvloeistof eruit gooit komt gewoon doordat de motor gaat koken. als de koelvin goed werkt en je temp sensor net is vervangen dan hou je eigenlijk nog 2 dingen over die je moet gaan uitsluiten.
je koelvloeistofpomp en je thermostaat. de eerste kan je controleren door met draaiende motor te kijken of er koelvloeistof in je expansievaatje gepompt word (door het kleine slangetje).
als die het niet zijn dan zul je of rustiger moeten gaan rijden of een kkrachtigere auto kopen denk ik.
mvg
Hallo Blijegeit bedankt voor uw reaktie. ik mag 2000 kg trekken maar ik trek er 750 kg.
in frankrijk mag ik 130 kmu daar blijf ik onder. Ik hou mijn toerental goed in de gaten en de auto trekt het vlot, maar dit terzijde
Mijn Koelvin kan ik niet controleren , als de motor op temperatuur is bij stationair draaien dan gaat de koelvin niet aan. Wel heb ik een keer de airco aangezet (onder het rijden) zodat die vin gaat draaien dit hielp echter niet
voor wat betreft de waterpomp die is tegelijk met de distriebutie riem vervangen zo'n 3000 km terug het koelprobleem is wel daarna ontstaan. Via het terugstroomslangetje komt er geen koelvloestof in het resevoir. Als de motor een nacht heeft afgekoeld dan is de druk in het reservoir noch steeds hoog, wanneer ik de dop eraf draai dan zuigt ie lucht aan en schiet de vloeistof richting peil in het resevoir
mvg Toon
18 jaar
Als er na een nacht stilstand nog druk op het systeem staat dan zit er lucht in, vermoedelijk door klein lekje in de koppakking of cilinderkop. Schijnt nog wel eens meer voor te komen bij een bepaald type VW PD motor.
je koelvin hoort in te slaan als de auto goed op temperatuur is en niet voldoende word gekoeld door rijwind. dus als je je auto stilzet na het rijden kan je er gewoon 1 minuutje naast gaan staan en ff luisteren (met of zonder draaiende motor, zou allebei moeten werken)
als de koelvinnen niet inslaan lijkt me dat een goede mogelijke oorzaak.
mvg
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar