Volkswagen Golf III : Temperatuurmelding na 10 minuten met rustig rijden... Stoom uit

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI

Beste allen,

Ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken, ik heb al veel berichten doorgelezen maar kom er niet uit. Wat is er gebeurt:

Ik lekte al een tijdje af en toe een druppel koelvloeistof. Ik had het al eens gecontroleerd, maar was nog op peil. Gisteren reed ik rustig tot 100 km p/u, na 10 minuten was die netjes op 90 graden. Kachel stond aan en daar kwam warme lucht uit. Daarna direct een rood lampje op het dashboard van oververhit (temperatuursymbool), auto direct aan de kant, motorkap open en flink wat stoom uit één van de slangen tussen ijzeren buis en slang. Direct 0,75 liter water toegevoegd.

Gisteravond die slang (die loopt tussen oliecooler, waterpomp en ijzeren buis) er afgehaald, maar daar zitten geen haarscheurtjes of iets. Ook die ijzeren buis lijkt niets loos aan te zijn. Ik heb alle koelvloeistof afgelaten, maar een gekke roze kleur, met ook oranje (roest) en gewoon water zat er in...

Ik weet nu niet zo goed wat er aan de hand is. Temperatuursensor kapot? Waterpomp naar zijn grootje? Toch slang lek? Koppakking kapot?

Topic waar de temperatuursensor zit, heb ik gevonden, die ga ik er nu even uithalen en kijken of die mogelijk stuk is.

Ik hoop dat één van jullie kunnen helpen met tips, slang heb ik inmiddels besteld (44 euro).


René

René Janssen

Geplaatst door René Janssen (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

René Janssen (0), 10 jaar geleden

Inmiddels heb ik alle slangen weer aangesloten en water toegevoegd om te testen. Mijn auto stationair laten draaien wanneer de motor nog geen 70 graden is, geeft de kachel al warme lucht. Binnen de kortste keren draait de auto warm en geeft die die melding met het temperatuur- symbooltje. De onderste slang van/ naar de radiator blijft koud, de bovenste is warm. De slang die lekte, lekt nu nog steeds enkele druppels.

Heb toch het idee dat er iets anders is dan enkel die lekke slang en dat dit het gevolg is van het eerste.


René

PS: Melding over de oplossing van het vorige probleem heb ik aangevuld. Sorry daarvoor en goed dat hier iets voor is ingebouwd!

voyager (0), 10 jaar geleden

Waterpomp mogelijk stuk.

René Janssen (0), 10 jaar geleden

Hoe kom ik daar achter? Pomp uitbouwen?

voyager (0), 10 jaar geleden

Is het systeem ontlucht bij de laatste poging? Uit het verhaal is niet vast te stellen dat het systeem ontlucht is nadat de slangen opnieuw aangesloten zijn. Zo niet, kan de oorzaak daaraan liggen. Het roze kleur van de kvs is normaal. donkerbruin van de roest is dan ook van het blok afkomstig. Lees net stuk over de radiateurslangen. Thermostaat uitbouwen en controleren op werking. Evt vervangen.

René Janssen (0), 10 jaar geleden

Update en oplossing: Er bleek toch een lek te zijn in de ijzeren buis tussen de kachel en de waterpomp. Daardoor lekte die en door druk sproeide het water er zelfs uit. Daardoor kvs op, en daardoor warm draaiend met melding.
Ik ga die buis vervangen voor een stuk slang met twee connectors, scheelt weer een dag wachten op een spoedbestelling bij de VW dealer en een stapel geld :). Helaas door Carnaval natuurlijk verschillende winkels en de sloop dicht. Het is niet anders.

Bedankt voor het meedenken, hopelijk blijft het hier bij. Ik houd jullie op de hoogte.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.