Hoi
Mijn temperatuurmeter van mijn polo stijgt tot 110 graden. daarna gaat de ventilator aan en koelt weer af, daarna krijg ik weer het zelfde probleem. hij verbruikt geen koelvloeistof.
op snelweg e.d tijdens het rijden is de temperatuur rond de 95 graden. dit is te hoog toch?
wat is er aan de hand???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Begin maar met de thermostaat te vernieuwen en kijken hoe het dan is. Grtn.Ad
als ik zo blijf rijden, zal dat een probleem zijn?
18 jaar
Ik deed dat niet. 110 is zowiezo te hoog en 95 op de snelweg is aan de hoge kant.
Kan een koppakking kosten. Ad
Ben vandaag naar 2 garages geweest. een zegt dat de thermostaat vervangen moet worden of een zender. zodat de ventilator bij 98 graden in werking komt. Meer wisten ze het niet.
De andere garage vertelde mij dat het normaal was. en dat het misschien aan de luchtfilter lag?
Wat is de functie van thermostaat eigenlijk??
Als ik even voor de stoplicht staat dan stijgt de temperatuur ineens tot 110 graden. moet toch wat aan de hand zijn?
18 jaar
Als de fan aanslaat komt er heet water in de radiator en is er dus circulatie en zal de thermostaat in orde zijn.
Waarschijnlijk koelt de radiator veel te weinig. Zit de voorkant vol met vliegen??
Voel ook eens bij warme motor of de radiator overal heet is. Zitten er koude/lauwe plekken in dan zit hij waterzijdig verstopt.
Succes,
Paul
De voorkant zit niet vol met vliegen. en de radiateur is overal heet. :-(
18 jaar
verder doet de waterpomp het goed. er zit geen druk en olie in het koelvloistofvat.
heb vandaag de inlegluchtfilter eruit gehaalt. daar zat wel beetje olie op het ronde deksel. Kan dit ook beteken dat de koppakking lek is
18 jaar
nee, beetje olie is wat onderdruk, komt dan wat olie mee vanuit je carter een gaat in je luchtfilter zitten, is vrij normaal bij auto's van die leeftijd.
Ik denk ook dat je thermostaat niet helemaal opengaat, deze regelt de waterstroom, door, of buiten het blok om.
Met andere woorden, je motor is koud, thermostaat is dan dicht, koelwater circuleert alleen in de motor en door de kachel, motor wordt warm, thermostaat gaat langzaam open, en perst warme koelvloeistof naar de radiateur, waar deze weer wordt afgekoeld, tegelijkertijd neemt je blok weer een hoeveelheid koude vloeistof op. Warme motor, thermostaat moet helemaal open zijn, open doorstroming door radiator en bijna geen inwendige doorstroming in het blok.
Ik vermoed dus dat jouw thermostaat op halfwarm blijft staan, waardoor je te weinig doorstroming door de radiateur krijgt.
Begin hiermee, dit is een van de goedkoopste oplossingen.
Nieuwe radiateur kan altijd nog.
Groeten Mardcel
misschien de radiateur ontkalken...stroom wel door maar niet genoeg...
wel eens gehad met oude renault 5 zat ook half verstopt,,...
liep erg snel warm...
toen nieuwe geplaatst en het was over...
suc6
18 jaar
Een duidelijk antwoord en uitleg,Marcel. Eens kijken wat Miyat ermee doet. Grtn.Ad
dankje
Waar ik ineens aan denk: als de spanningsregelaar achterop de klokken van het dashboard doorpiept gaan de meetinstrumenten teveel aanwijzen. Kijk bij warme motor hoe hoog de temperatuurmeter staat. Zet dan je motor af en direct het contact weer aan. Gaat de meter nu minder aanwijzen (kan effe een paar seconden duren) dan is de spanningsregelaar stuk. Wijst je tankmeter ook ineens wat teveel aan?
Gr.
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar