auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf 3 TDI variant : Temperatuurmeter werkt niet meer en radiator lek van mijn Golf 3

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI 90 PK

Vraag 1:
Mijn temperatuurmeter, op het dashboard dus, werkt al heel lang niet meer. Komt dit vaker voor is mijn vraag. Ik heb de stekker bij de temp. sensor los gehad, en ik heb op alle mogelijke manieren geprobeerd om de meter uit te laten slaan, door er spanning op te zetten, aan massa te leggen enz. maar niets werkt. Dus mijn inziens is de meter defekt, dus is mijn vraag of dat vaker voor komt.
Vraag 2:
Radiator is lek. Is dit heel erg moeilijk/ingewikkeld om deze te vervangen. Ik heb n.l. ook een airco. Moet er erg veel losgehaald worden.
Golf 3 Variant TDI 1998
Ik hoor graag van jullie.

Geplaatst door

willem0 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, welke temp. zender heb je de stekker van los gehaald en welke aansluitingen heb je spanning/ massa opgezet ?

Als je temp. zender goed of al vervangen is en de bedrading is oke, kan natuurlijk je meter defekt zijn. Tankmeter is wel oke ?

Komt de motor temperatuur wel boven de 70 graden ? Zo niet dan zou het kunnen zijn dat de thermostaat open blijft staan en geeft je meter niets aan omdat deze pas gaat aangeven vanaf plm 70 graden.

Radiateur vervangen icm met airco is inderdaad lastiger maar wel te doen lijkt me.

Groet Jan227

Jan227 30
badge

16 jaar

Jan227
De stekker van de sensor die voor tegen de kop aan zit. Dat had ik van Paul Kelder al een keer door gekregen. Ik heb hem dusdanig doorgemeten dat als je op een van de aansluitingen spanning zet, dan gaat het lampje knipperen, de andere is dus voor de meter, en daar spanning opgezet maar de meter slaat helemaal niet uit.
En de motor komt wel boven de 70 graden, dat heb ik gemeten en ik ben net terug uit Italie en onderweg hoorde ik de koelvinnen aanslaan, dus dan is ie zeker warm genoeg. Maar ik vraag me af of ik het met de meter wel juist doe, ik heb de temp. sensor nog niet vervangen omdat de meter helemaal niet uit slaat, maar werkt dat wel zo.

willem0 0

16 jaar

Hallo, heb hier een stroomloopschema modeljaar 97 (denk dat dit wel ongeveer gelijk is) en deze geeft aan dat de sensor 4 polig zou zijn, zit in het plastic watermondje aan de cilinderkop. Een combinatie van thermovoeler en voeler koelvl. temp. Voor de temp. meter zijn aansluitingen 2 en 4 van de sensor van belang. De overige zijn voor o.a voorgloeien.

Op aansluitingen 2 en 4 (staan waarschijnlijk op het stekkerblokje) kun je met een regelbare weerstand een variabele weerstand zetten en kijken of de meter uitslaat.(auto op contact zetten) Volgens het stroomloopschema loopt dit signaal ook via het relais op positie 5 in de relaiskast; mischien is deze nog van invloed op de storing ?

Groet Jan227

Jan227 30
badge

16 jaar

Het vervangen van de radiateur bij mijn 1800 zonder airco was zo gedaan. Hij gaat er langs voor uit, dus grille en koplampen eraf etc. Kijk anders bij de bieb eens in het autotechnisch handboek of probeer het op www.vagcat.com

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

16 jaar

Bedankt Jan, zo gauw het buiten weer eens droog is zal ik het nagaan.
Thijs ook bedankt voor het meedenken, ik ga er achter aan. Ik hou jullie op de hoogte, in de tussen tijd als iemand nog meer tips heeft hoor ik ze graag.
Wim

willem0 0

16 jaar

Even een update. Zoals Jan zei heb ik de contacten, weliswaar niet met een regelbare weerstand, maar direct doorverbonden. Draadcodering ge/ro met br/gr. Dan zou de meter helemaal uit moeten slaan, maar helaas hij doet helemaal niets. Nu ben ik aan het elektrisch schema gekomen en nu heb ik vanaf de meter G3 het schema terug gevolgd en nu lijkt het alsof de meter geschakeld wordt door oliedrukschakelaar F22.
Mijn vraag: kan dat, klopt dat of lees ik het schema verkeerd?
En als het wel klopt: waar zit die oliedrukschakelaar?

Ik zie graag een reactie en alvast bedankt.

willem0 0

16 jaar

Het lijkt me niet logisch dat een watertemperatuurmeter geschakeld wordt door een oliedrukschakelaar.
Als ik het zo lees, klinkt het mij haast alsof het metertje is overleden. Kun je de weerstanden van de sensor meten, en komen daar zinnige waarden uit?

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

16 jaar

Even een update: Ik heb weer een dichtingsmiddel in de radiator gegooid, nu weer afwachten.
Maar ik heb een nieuwe temperatuursensor aangesloten, maar helaas de meter werkt nog steeds niet. Sterker, het controle lampje van de temperatuur gaat gelijk knipperen. Heb ik dan een verkeerde sensor, want ik begreep dat er verschillende uitvoeringen van zijn. Maar ik heb niet het idee dat DIE sensor de meter aanstuurt.
Wie helpt mij verder.
Wim

willem0 0

16 jaar

radiateurpil gebruiken is een doodzonde alles in het koelsysteem slibt dicht en als je pech hebt ook je kachelradiateur dan ben je verder van huis.met een radiateurpil verdubbel je de kosten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.