Hallo,
ik kreeg het advies om het probleem op deze site te posten, aangezien het ons nog niet wil lukken om het op te lossen.
Het gaat om een golf 4 R32 van een klant die de volgende fouten weergeeft:
17550 - Belastingsregistratie: Grens onderschreden
P1142 - 002 - Lage Limiet Overschreden - Intermitterend
16485 - Luchtmassameter G70: Onaannemelijk signaal
P0101 - 008 - Onjuist Signaal
Helaas niet altijd, klant heeft het idee dat bij temperaturen van -5 en lager het niet voorkomt. Wanneer het warmer is kan hij ooit 30 km rijden voordat het lampje van EPC en antislip aangaan. Auto loopt verder ook goed en houdt niet in of iets dergelijks
We hebben al enkele zaken gecontroleerd of gereinigd:
Gasklep
Inlaat gecontroleerd op lekkage
Lmm vv (niet door een nieuwe had er nog 1 liggen om te testen)
Kabel boom lmm zat een kabelschoentje tussen deze is vervangen en netjes doorgesoldeerd
Temperatuur senor vervangen (gaf hij ook een fout op nu niet meer)
Injectoren reiniger bij de brandstof gedaan omdat hij af en toe niet helemaal lekker stationair loopt. ( is nu ook stukken beter maar nog niet perfect)
Heeft er iemand nog tips of adviezen waar ik het moet zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zie ook :
foutcode: 17550 P1142
nl Berekening Belasting Cross Check lage limiet niet bereikt
du Lasterfassung Signal zu wenig
en Load Calculation Cross Check Lower Limit Exceeded
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke oorzaken:
LMM (G70) defect
Lucht-inlaat-systeem defect of lekt
Throttle Pedal faulty
Throttle Body dirty/faulty
Mogelijke oplossingen:
Controleer LMM (G70)
Controleer lucht-inlaat-systeem
Check Throttle Pedal
Controleer paspedaal-positie-sensor (G79)
Controleer paspedaal-positie-sensor 2 (G185)
Check Throttle Body
Check Angle Sensor 1 for Throttle Actuator (G187)
Check Angle Sensor 2 for Throttle Actuator (G188)
Controleer Control Module
**********
foutcode: 16485 P0101
nl Luchtmassameter (G70) onaannemelijk signaal
du Luftmassenmesser (G70) unplausibles Signal
en Mass or Volume Air Flow Circ (G70) Implausable Signal
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Waarschijnlijk geen echt serieuze problemen
Verminderd vermogen
Onregelmatig lopen
Mogelijke oorzaken:
Check of de LMM niet te dicht ligt tegen a) ontsteking / bobinedraden, b) magneetklep, c) relais, d) motor
Slechte contacten van/naar de LMM
Kontroleer op lekkages voorbij de LMM
Het luchtfilter is verstopt
Uitlaat is verstopt
Juiste waardes voor de LMM worden o.a. berekend aan de hand van de waardes die de MAP-sensor doorgeeft. Check dus de MAP sensor:
MAP sensor zelf
Bedrading en aansluitingen
Lekkages naar/van de MAP sensor
De LMM (G70) is kapot
Mogelijke oplossingen:
Reset de foutcode en hoop dat ie wegblijft
Controleer bedrading en aansluitingen
Controleer / vervang G70
Controleer het luchtfilter
Site van Gerrit Speek heb ik al bekeken, is nogal algemeen wat daar staat niet echt specifiek voor deze motor. Ben eigenlijk benieuwd naar eigen ervaringen.
Heb je het gasklephuis al eens in de basisstand gezet ?
14 jaar
Lees de Long Term Fuel trims eens uit met EOBD. Vag-com kan dat ook.
Geeft je een indruk hoe het mengsel is. Bij een erg arm mengsel verdenk ik de lmm toch sterk, of ergens valse lucht kan dan ook.
@ stefan 84: heb ik geprobeerd met een sun tester maar die kreeg het niet voor elkaar. Volgende week verwacht ik hem terug en dan pak ik Vag-com er even bij.
@oldford: lekkage is zo goed als uitgesloten met behulp van een rookmachine. Lmm heb ik vervangen voor een exemplaar dat ik had liggen waarvan ik zeker weet dat hij goed is.
Dan ben ik bang dat je het in de bedrading moet zoeken. Draadbreuk, slecht kontakt bij de lmm, ecu of ergens onderweg. Nergens water in gelopen?
Basisstand moet met de Sun-tester gewoon gaan, zeker als je het zelf doet in Expert-mode. Dat is hetzelfde als met Vag-com.
Als dat niet lukt, dan zit hier ergens ook een probleem.
Auto is inmiddels terug. Heb geprobeerd om de gasklep in de basis waarde te zetten. Dit lukte ook met vagcom in eerste instantie niet via meetwaarden blokken, er staat Redir Fail boven in het scherm. Via het menu basis waarde is het echter toch gelukt. Wel blijft er Redir Fail staan op de plaats waar normaal Label File staat. Iemand een idee hoe dit kan of wat dit betekent?
Redir Fail is voluit Redirection Fail.
In eerste instantie is een label file gevonden, maar die verwijst door (redirection) naar een andere label file die er niet is.
Geen probleem met de auto of de werking van Vag-com. Je mist alleen de file voor deze ecu.
Oke dat is dus geen probleem. Heb de auto net meegenomen na 15 km toch weer allebei de lampen aan.
Nu is je redir fail wel een probleem. Want eigenlijk moet je nu rijdend signalen gaan vergelijken.
Luchtmassa versus gasklep. Je kunt dit ook dpoen in de OBD2 mode van Vag-com.
Zit er EGR op deze motor?
Ik heb er al eerder om gevraagd, wat zijn de Long Term Fuel trims in EOBD?
Motor zit geen Egr op. Long term fuel trims heb ik nog niet bekeken. Neem aan dat dit rijdend moet, ga dat vanmiddag of vanavond even doen.
Nee hoor, als je het nu doet krijg je het resultaat van je proefrit van daar net.
En kijk eens of er Freezeframe data is opgeslagen, zie je misschien onder welke omstandigheden de fout word gezet.
En de 4 gastest waardes zijn?
Oiram
Deze fout zit er weer in
16485 - Luchtmassameter G70: Onaannemelijk signaal
P0101 - 008 - Onjuist Signaal
Via OBDII
Wanneer ik modus gereedheid bekijk geeft hij daar aan dat de katalysator bewaking en Systeem bewaking verdamping mislukt of incompleet is. Dit terwijl ik via OBD de fouten nog niet gewist heb.
Freezeframe heeft geen data beschikbaar.
Fuel trims ben ik nog aan het uitvogelen hoe dik deze uit lees via OBD. Via 01 motor zou dit poort 032 moeten zijn toch? Ben een sun tester gewend en met Vag-com gaat steeds beter maar weet niet alles. Iemand advies hoe ik de Fuel trims uitlees? En hartstikke bedankt het meedenken.
Via Live data (functie 1). Pid nummers (als die er bij staan) zijn 7 voor bank 1 en 9 voor bank 2.
Interessant kan ook zijn de lambda Test-resultaten. Dat is functie 5.
Hier staan de limietwaardes en actuele waardes PLUS of de sonde(s) binnen of buiten die limieten valt.
"Fuel trims ben ik nog aan het uitvogelen hoe ik deze uit lees via OBD. Via 01 motor zou dit poort 032 moeten zijn toch?"
Ja met Vagcom (VW protocol)
Maar Oldford bedoelt de EOBD waardes en dat zijn dan Pid7 en 9, dat zijn ook LTFT waardes bank1 en bank2.
Functie 5 (EOBD), die heb ik tot nu toe nog nooit tevoorschijn kunnen halen.
Oiram
Op 7 bank 1 geeft hij -3,9%
Op 9 bank 2 geeft hij -4,7%
De O2 waardes via punt 5 zijn:
VCDS HZH 805.4: Generiek OBD2
TID 01 - Rijk naar Arm sensor schaal voltage Test:0.605 V
TID 02 - Arm naar Rijk sensor schaal voltage Test:0.605 V
TID 03 - Lage sensor voltage voor schakeltijd berekening N/A
TID 04 - Hoge sensor voltage voor schakeltijd berekening N/A
TID 05 - Rijk naar Arm sensor schakeltijd N/A
TID 06 - Arm naar Rijk sensor schakeltijd N/A
TID 07 - Minimum sensor voltage voor test cyclus Test:0.000 V - Min:0.005 V - Max:0.385 V
TID 08 - Maximum sensor voltage voor test cyclus Test:0.880 V - Min:0.480 V - Max:1.005 V
TID 09 - Tijd tussen sensor transities N/A
TID 10 - Sensor periode N/A
Dit zie ik wanneer ik wanneer ik B1/S2 en B2/S2 selecteer. B1/S1 en B2/S1 geven geen interessante waardes, staat overal N/A achter
Moet heel eerlijk bekennen dat ik niet exact weet hoe ik deze gegevens moet interpreteren. Wat kan ik uit de afwijking van de Fuel trims halen? Lijkt mij hoog voor een lambda afwijking.
Is toch echt verplicht, tenzij het protocol can is of de sonde een breedband-sonde is. Dan is functie 6 hier voor verplicht.
Maar ja, dat hebben we al eerder vastgesteld, wie controleert er überhaupt of het erop zit, en wie deelt sancties uit? Niemand?
Voorste sensors zijn hier breedband en zitten dus is functie 6.
Meetwaardes zijn op zijn minst interessant. Minimum sensor-voltage voor de test valt buiten het bereik.
0.000 Volt is voor mij gewoon kortsluiting met massa. Minimum mag ook niet lager dan 0.005 volt zijn (wat ook al extreem laag is).
Dar er een aantal waardes met betrekking tot de schakeltijd op N/A (Not Available) staan klopt wel.
Een achterste sonde wordt niet geacht te schakelen dus dat wordt niet gemeten.
Je luchtmassa meter werkt in ieder geval. Het mengsel is zelfs een fractie te rijk en wordt een paar procent terug geregeld.
Wat is het voltage op de achterste lambda sensors bij KOUDE motor? Meten of uitlezen met Vag-com of EOBD.
-3.9 en -4.7 zijn zo gek nog niet, zie ik wel vaker.
Motorcomputer = 4.7% aan het verarmen, mengsel is dus ietsje te rijk.
Oiram
Kijk dat zijn adviezen daar kan ik iets mee, zowel om de storing op te lossen als om van te leren.
Morgen kijk ik even wat hij doet als hij koud is. Heb alleen wanneer ik met een log reed nooit vreemde dingen kunnen ontdekken aan de lambda sensoren. Maar via Obd zegt hij wel dat de katalysator bewaking mislukt of incompleet is. Auto loopt ook perfect, heel af en toe heeft hij de neiging om te stotteren dit hangt echter niet samen met de foutcode die hij zet.
Dat de katalysator bewaking mislukt is, snap ik wel. Het minimum voltage van de achterste sondes is te laag.
Als de foutcode 16485 of 17550 is, dan hangt het stotteren daar wel mee samen. Op dat moment loopt de motor waarschijnlijk te arm.
Gek alleen dat beide achterste sondes voor problemen zorgen. Hij heeft net stationair een keer slecht gelopen en gaf een misfire op cilinder 1,3,5. Dan zou ik denken dat alleen van bank 1 de achterste sonde slecht is.
Moet wel zeggen dat Vag-com tegen valt bij deze auto, veel functies die niet of slecht werken. Sun tester werkt bij deze auto gebruiksvriendelijker dan Vag-com.
Misfires stationair en slecht lopen wijzen op een arm mengsel. De foutcodes ook, dus ik denk nog steeds aan een lek ergens.
Vag-com is een algemeen programma dat m.b.t. data geheel aangestuurd wordt door de label-file en data die door de ecu uit de auto wordt aangeleverd. Dat is de manier waarop Vag-com ontworpen is, min of meer gedwongen door hoe het protocol ontworpen en uitgevoerd is door VW.
Slechte data, missende data en dat soorrt dingen is een tekort koming van de Label-file.
Actuator testen die missen of het niet doen is een fout in de software van de auto.
Zie de laatste tijd bij Vag vaak probleempjes met de carterventilatie (zit soms een klepje in wat niet goed afdicht)
Als die er bij deze op zit zou ik die toch wel even controleren.
"-3.9 en -4.7 zijn zo gek nog niet, zie ik wel vaker" zei ik.
Maar 0% is natuurlijk beter en gezien de klachten zou ik tijdens het storing zoeken toch wel wel rekening houden met deze (iets te hoge) waardes.
De 4 gastest waardes had ik als eerste eens gemeten.
Oiram
Nieuwe 4 gastester is onderweg oude is kapot. Vanmorgen met de auto gereden, lambdasonde bank 1 achter de kat valt na een tijdje naar 0,00v. Hier zet hij echter geen fout op.
Wat heb je voor signaal op de voorste sensor op dat moment?
+/- 1,35v. Voorste lambdasondes staan ook nagenoeg gelijk. Achterste duidelijk niet. Ga ze vanavond even omwisselen, en kijken of hij dan op bank 2 0,00v wordt.
16485 en 17550 kwamen er zojuist weer in. Op dat moment stond de achterste lambda van bank 1 op 0,035. Nog aan de lage kant. Blijf het vreemd vinden dat het op 0volt staan van de lambda niet samen hangt met het zetten van een fout.
Er zijn bij dit bouwjaar 2 soorten fouten. Heel harde, hele zware fouten die onmiddelijk een foutcode opleveren en de Mil-lamp aanzetten.
De 2e categorie is een fout die 3 maal achter elkaar moet voorkomen voordat het een echte fout wordt.
De harde fouten lees je in functie 3 uit. Codes van de 2e categorie die nog niet 3 maal zijn voorgekomen lees je in functie 7 uit.
Dit heten officiëel "Pending Codes". Bij Vag-com staat dat er ook bij.
Voor de nieuwste voertuigen bestaat er nog een 3e soort, de "Permanent Codes". Deze moeten met functie 10 (of 0A) uitgelezen worden.
Deze codes kun je niet eens meer wissen, hier helpt alleen repareren.
Weet je zeker dat de voorste sensor 1,35 Volt afgeeft? Want dat is gigantisch rijk, zo rijk dat de motor eigenlijk verzuipt. Of is het lambda-getal 1,35? Maar dat is weer gigantisch arm. Hoewel dat dan wel zou kloppen met het signaal van de achterste sonde. En dat klopt dan ook weer met je foutcodes.
Probeer de lambda-signalen eens te lezen met de OBD2-mode. Achterste sondes hebben pid-nummers 15 en 19.
Voorste sondes hebben nummer 24 en 28 of 34 en 38 afhankelijk hoe de informatie gepresenteerd wordt.
Wat is de naam van de label-file die Vag-com gebruikt?
Ben er vanuit gegaan dat de schaalverdeling bij deze auto niet tussen 0 en 1 zit. Heb hem met de suntester uitgelezen. Stilstaand vol gas geven de voorste lambdas 0,5v als ik het gas dan los laat schiet hij richting de 4 volt. Wanneer ik hem alleen op contact zet staan beide op 1,52v.
Als ik met de suntester via EOBD punt 7 uitlees zegt deze dat er meerdere cilinders tegelijk overslaan. p0300
Hij geeft misfire aan op cilinder 3/5/6 wat ik gek vind was eerst 1/3/5. Zie de verbintenis tussen 3/5 en 6 ook niet.
In vag com zitten de sensoren op punt 21/25 en 52/56. Lambda getal zit tussen de 0,955 en 1,06. Voltage tussen de -0,7ma en 0,060 ma. ongeveer.
Breedbandsonde 1.36v zegt mij niet zoveel over arm of rijk (hangt van merk en systeem type af)
"Voorste sondes hebben nummer 24 en 28 of 34 en 38 afhankelijk hoe de informatie gepresenteerd wordt"
Uitlezen van Breedbandsonde waardes(EOBD)
Heb je 2 waarde mogelijkheden die in beeld komen, pid24 en pid28
Of pid34 en pid38
24-28 geeft Lambdagetal en voltage in beeld
34-38 geeft Lambdagetal en mA in beeld
Hangt van het systeem af welke 2 pids er ondersteund worden.
Oiram
Zitten in Obd via vagcom echt op 21/25 en 52/56 bij mij. Net wezen rijden met vagcom. Ook hier gaat de sensor van bank 1 achter de kat naar 0v, loopt zoiezo achter op de achterste van bank2. Hoe warmer hoe erger.
Lambda waardes zitten netjes rond 1 totdat ik gas loslaat blijft dan op 2 staan totdat ik weer accelereer. Vanzelfsprekend veranderd de spanning mee. Ga eerst de achterste lambda sondes omwisselen kijken of het in de sensor zit of de bedrading, of zelfs in het mengsel maar dat geloof ik niet.
P0300 zie je vaak als er overslaan herkend is maar de computer (nog) niet kan bepalen welke cilinders precies.
Denk dat door jou probleem soms alle cilinders wel iets kunnen overslaan.(krijg je kans op iedere keer andere codes)
Waardes 21/25 en 52/56 met (VW)vagcom uitgelezen hebben niets met EOBD (Vagcom) uitlezen uit te staan.
Ik zou eerst even wachten tot je je 4 gastester weer kunt gebruiken en de gassen eens meten.
Oiram
Ah, de ouderwetse spraakverwarring tussen een getal dat decimaal is of hexadecimaal is.
15 Hexadecimaal is gelijk aan 21 decimaal. Dat klopt dus.
34 Hexadecimaal is gelijk aan 52 decimaal. Ook dat klopt dus.
Tijdens gas loslaten wordt de brandstof afgesloten, dan moet ook het lambda-getal omhoog gaan, zit dan ruim 20% zuurstof in de gassen.
Vindt de stroom bij negatief zijn wel erg groot. Ruim 10 maal groter als bij positief zijn. Geen tikfout? (-0,7 tegen +0,06).
Als alles goed werkt moet de negatieve stroom ongeveer even groot als de positieve stroom.
Oiram, er zijn zelfs ecu's die beide breedband waardes laten zien. Bijvoorbeeld Subaru Impreza 2009.
Geen tikfout, wanneer ik ga rijden lijken de waardes meer op elkaar.
Allemaal mooi die Pids en hun waardes en best leerzaam.
Maar soms staar je je ook blind op al die waardes dus eens iets anders benaderen.
De ECU is niet getuned hoop ik anders kan je misschien blijven zoeken.
Belastings signaal (P1142) komt grotendeels van de MAF
Dus:
P1142 (in het Nederlands gezegd) gemeten MAF klopt niet met dat wat de ECU verwacht.
P0101 LMM Onjuist Signaal
Je ECU zegt zelf dus eigenlijk de LMM (of zijn metingen) kloppen niet.
Is dus de MAF wel goed (of juiste type?)
Je zou dus eens de MAF waardes kunnen bekijken, meestal kan je waardes die de ECU wil zien / en
de werkelijk gemeten waardes opvragen in de meetwaarde blokken.
Bekijk die eens met verschillende toerentallen.
Oiram
Bij een garage waar we wel is mee samenwerken aan de 4 gas tester gehangen, alle waardes zijn keurig.
MAF waardes heb ik al wel is bekeken, alleen nog niet in een log. Zal vrijdag worden voordat we er weer tijd voor hebben.
Weinig tijd gehad voor deze auto laatste tijd.
Deze auto heeft geen EGR maar een secundaire luchtpomp. Hier hoort een filter en een terugslagklep te zitten aan de aanzuigkant. Deze is vervangen door een stuk wasspons. Geen idee waarom of door wie maar dat dit niet klopt mogen duidelijk zijn. Dit stuk spons zat er ongeveer 20cm in waardoor ik hem niet kon zien.
Nu zit de klep en filter weer onder en de lampen blijven tot nu toe uit. Echter is het afwachten. Houd jullie op de hoogte en bedankt voor de adviezen.
Nog maar eens een update. Klant rijdt nog steeds rond met een storing.
Inmiddels de lambdasonder vervangen na de kat van bank 2.
Van deze fouten:
17550 - Belastingsregistratie: Grens onderschreden
P1142 - 002 - Lage Limiet Overschreden - Intermitterend
16485 - Luchtmassameter G70: Onaannemelijk signaal
P0101 - 008 - Onjuist Signaal - Intermitterend
16684 - : Meerdere cilinders Cilinderoverslag herkend
P0300 - 001 - Bovenste Limiet Overschreden - Intermitterend
16685 - Cil. 1: Cilinderoverslag herkend
P0301 - 001 - Bovenste Limiet Overschreden - Intermitterend
16689 - Cil. 5: Cilinderoverslag herkend
P0305 - 001 - Bovenste Limiet Overschreden - Intermitterend
Is hij gegaan naar:
16485 - Luchtmassameter G70: Onaannemelijk signaal
P0101 - 008 - Onjuist Signaal
16814 - Katalysatorsysteem; cilinderrij 2: Werking te gering
P0430 - 001 - Bovenste Limiet Overschreden
Katalysator probleem is het eerste wat in me opkomt. Heb het vaker meegemaakt met vag auto`s met een imitatie kat. Echter zie ik de achterste lamda nooit gelijk komen aan de voorste. Hij blijft mooi fluctueren. Waar ik mee zit is dat een kat rond de 1200 euro kost en ik bang ben dat de fout van de lmm niet weg gaat. Iemand nog goede suggesties?
"Hij blijft mooi fluctueren". Als je daarmee de achterste sonde bedoelt, dan is dat HET kenmerk van een overleden kat.
Katalysatoren vervangen en probleem opgelost tot nog toe. Kan nog steeds de fout van de lmm niet verklaren, maar fout weg betekent tevreden klant betekent dat wij ook tevreden zijn.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar