auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Bora: Thermostaat VW Bora 2.0

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8V automaat

Sinds kort komt de motor niet meer helemaal op bedrijfstemperatuur. Ik blijf stellen met de verwarmingsknop. Ook als het 10 graden buiten is blijft hij onder de 90 graden, terwijl hij voorheen altijd redelijk snel op bedrijfstemperatuur was. Het brandstof verbruik is ook wat omhoog gegaan.

Ik verdenk de thermostaat. De temperatuursensor is 2 jaar geleden al eens vervangen bij de vw dealer.

Waar zit de thermostaat bij deze motoren, type AZJ? Is dit het zilveren blokje die tegen het schutbord aan zit?
Auto heeft ook airco.
Is dit makkelijk om zelf te vervangen?

En zijn jullie het met mij eens dat het de thermostaat zou kunnen zijn?

Via de zoekfunctie kom ik er niet achter.
Alvast bedankt!

Geplaatst door

dupl-u-7384-5dd1494e36dca+Johnny Bult (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat "zilveren blokje" zal vermoedelijk het expansieventiel van de airco zijn. Afblijven. Thermostaat: volg de bovenste radiateurslang richting motor. Daar zit de thermostaat tegen de motor.

moderator 0
badge

12 jaar

Dus je temp meter komt maar nauwelijks op de 90 graden?
Zoja dan waarschijnlijk de thermostaat stuk (blijft open staan) deze zit aan de voorkant van je blok net nasast de dynamo en met een wat technische kennis en ervaring kan je hem vervangen en het koelsysteem ontluchten maar dat weet ik natuurlijk niet, maar dat is waarschijnlijk wel je probleem.

ricky 10
badge

12 jaar

Goed, bedankt alvast voor jullie info. Ik ga kijken en als ik er goed bij kan komen zal vervangen wel lukken. Ik laat nog weten of het probleem dan is verholpen.

Beste heren!

Ik heb vandaag zelf de thermostaat vervangen. Zat aan de voorkant van het blok. Met goed gereedschap kom je erbij. Verlies van koelwater is minimaal. Nieuwe erin en ook nieuwe rubber ring en alles terug plaatsen. Na het ontluchten een testrit gemaakt. Motor komt nu weer op temperatuur. Net als voorheen blijft de thermometer op 90 graden staan, zoals het hoort. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Groetjes John!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.