Volkswagen Passat: Tikken / trillen boven 100km / u

Bouwjaar: 1991

Hey hallo,
ik rij net met mijn auto over de snelweg, en ik meende wat te horen, dus ik radio even uit. hoor ik getik. plus dat ik voel dat gelijk met het getik de auto wiebbelt, het lijkt van rechts voor te komen, en als ik langzamer dan 100km/u rijd dan hoor ik niets meer, alleen nog heel licht wiebbelen van de auto.

Ik heb 1 reservewiel rechts achter zitten, en dit is een hele andere band/wiel dan de andere velgen. zou het hier door kunnen komen? want orginele wiel moet ff gemaakt worden, is hoekje uit de velg, en lekt daar langzaam door.

ik heb ook onder de motorkap gekeken, en even gevoeld, en valt mij op, dat rechtsvoor, een unit zit. (zoals ik zie voor lucht) die behoorlijk los zit, en alleen met elastishe banden vast zit. zou het kunnen dat gewoon door het wiebbelen van de auto deze gaat tikken? (ergens tegenaan?)

(Edit: Oja, heeft niets met de motor te maken, want als ik gas geeft veranderd en niets aan getik of wiebel)

Nagoed. ik zoek nog ff verder, als iemand iets weet. let me know.

tnx. ReSpEcT!

ENijdam

Geplaatst door ENijdam (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 18 jaar geleden

Heb je geen bobbel in een band? (karkas kapot?)

Het luchtfilterhuis zit via een plastic pin in de zijkant van de motorruimte (in een rubber gelagerd). Als dit rubber wat uitgesleten geraakt kan het luchtfilterhuis los komen zitten, meestal met dreunen als gevolg. Je kan het huis even wegnemen en het uitgesleten gat met iets opvullen of een nieuw rubberbusje erin steken.

ENijdam (0), 18 jaar geleden

Hoe kan ik vinden dat het een bobbel oid is bij het wiel? dan kan ik dat even uitzoekken,

oja, kan het ook een distributie riem zijn die op zijn einde is? want had zelf het idee dat er wat te weinig spanning staat op de riem naar de dynamo.... maar die gaat toch op toeren van de motor, en niet van 't wiel.. (want meer of minder gas geven maakt niets uit)

Als ik dus 120 rij, en zet hem in zijn vrij. en laat hem uitrollen wiebbeld hij, en getik, als de snelheid beneden de 100km/u is, dan hoor en voel ik niets meer.

Hendrik4290 (0) PRO, 18 jaar geleden

Auto opkrikken en het wiel met de hand ronddraaien en goed aan allle kanten kijken of de band niet beschadigd is en nog mooi rond. Als er een slag in zit kan je dat wel zien. Zitten alle wielbouten wel vast? Zijn de aandrijsassen nog zonder speling of sleet?

ENijdam (0), 18 jaar geleden

Zal het even proberen, hoop dat het wat opleverd, vind het maar een naar iets. hopelijk is het maar iets kleins. misschien is er iets met de velg, zijn er verder nog dingen die ik eventueel kan controleren? want dit is pas 2 dagen nu, daarvoor geen problemen, nou heb ik nog ni eerder op de snelweg gezeten met deze wiel/velgen combinatie...

maar het geluid komt niet bij het wiel vandaan die er tijdelijk op zit.

sander10766 (0), 18 jaar geleden

Beste Erwin,

Ga rijden totdat je het geluid hoort, trap vervolgens je koppeling in en luister of hier door je geluid verdwijnt.

Als je het geluid nog steedts hoort na het intrappen van de koppeling, dan moet je het zoeken in de banden, velgen of aandrijf assen, enz.

Als het geluid weg gaat zoek het dan in de motor, dus bijvoorbeeld, distributie riem, spanners, motorsteunen enz, of breng hem (als je er geen verstand van hebt) naar een goede unniversele garage!

gr sander

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.