Volkswagen Passat: Tikkende Hydrolische Stoters Bij Stationair Toerental

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: V5

Ik heb bij stationair toerental en een warme motor last van iets tikkende hydrolische stoters,
auto heeft alle beurten bij vw gehad en heeft 190.000 gelopen. moet over 2.500km weer een beurtje.

Het is alleen bij stationair toerental, wie o wie heeft een oplossing?

emilio

Geplaatst door emilio (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Denk eerder dat je de distributieketting hoort ratelen bij dit type motor.
Zo niet,dan zit er niets anders op dan de stoters te vervangen.

emilio (0), 16 jaar geleden

Hallo Ricky, een ketting hoor je ook als hij koud is. Dus dat wordt stoters vervangen vrees ik.
Alleen heb ik me laten vertellen dat het niet echt kwaad kan als je die stoters hoort.

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Een ketting hoor je niet als hij koud is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De gein is dat de V5 voor de bovenste ketting een hydraulische spanner heeft; ding verslijt, gaat schranken en lekken. Wat is nou de lol; met koude motor is de olie dikker en de druk maximaal; houd ie toch mooi zijn bek dicht met het gerammel. olie dunner, meer lekkage door het ding, te weinig spanning van de ketting.

versie 2 van het verhaal is dat een van de ketting dusdanig uitgerekt kan zijn dat hij in warme toestand simpel weg niet meer gespannen kan worden omdat de spanners niet meer slag kunnen maken. Ook dan heb je warm eerder gerammel dan koud.

Oftewel, vervang eerst die bovenste spanner maar eens, kost 40€, dealer moet hem bestellen, inbouwtijd 30 minuten. Gasklephuis moet even los, en met 2 van de 4 boutjes is dat een beetje pielen.
Spanner zit dus achter het gasklephuis van buiten uit in het bovenste distributiedeksel geschroeft. (aandraaimoment even bij de koop van nieuwe opvragen, zeker niet overschrijden) Motor absoluut niet verdraaien als de spanner gedemonteerd is, na montage eerst de krukas 2 slagen met de hand laten maken alvorens te starten.

Overigens zijn bij de meeste V5 blokken de kettingen bij 190.000 km allang vervangen; ergens tussen de 100.000 en 150.000 is het gemiddeld genomen wel over met de lol.

De hydraulische stoters gaan meestal wel 2x zo lang mee, en zolang ze alleen stationair iets hoorbaar zijn is het niet zo'n ramp.

succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.