Volkswagen Touareg: Touareg tussenbak probleem bij verschillende diameter banden V/A

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TDI

Hallo,

Mijn Touareg trilt / schud tijdens het rijden.
Je begint het behoorlijk te merken als je 100/110 rijd.
Heb lagering / Hardyschijf e.d. bekeken op scheurtjes, maar is niks te zien.
Ik denk dat het in de banden zit ! De voorbanden hebben ongeveer 8 mm,
de achterbanden hebben ongeveer 5 mm.

Ik heb me laten vertellen dat er maar 1 a 2 mm verschil mag zitten in de profieldieptes tussen voor en achter.
De tussenbak zou kapot kunnen gaan om dit snelheidsverschil op te vangen.
Je zou altijd 4 banden moeten verwisselen ?


Is dit waar ?



Pieter 0610718007

w126

Geplaatst door w126 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touareg? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja helaas wel,profiel mag verschillen maar niet teveel,weet uit mijn hoofd niet precies hoeveel mm het mag verschillen.Maar wat ik zou doen als ik jou was is:

-Laat controleren welke stelmotor er op de verdeelbak zit gemonteerd,onderdeelnummer moet eindigen met een C,zoniet dan deze vervangen.
-Ook de software van de verdeelbak en die van de automaatbak controleren,als 1 van deze 2 een update nodig hebt dan deze ook laten uitvoeren bij de dealer.

Ik had laatst precies zelfde probleem en na de update helemaal verdwenen.
Als je daarna nog er last van hebt dan heb je een ander probleem.

w126 (0), 13 jaar geleden

Beste Richard,

Bedankt voor de Feedback !
Een maand geleden is de koppelomvormer kapot gegaan, na 180.000 km.
Vervolgens is de koppelomvormer vernieuwd en de hele automaatbak gereviseerd.
Ze hebben me verteld dat er een update zou worden uitgevoerd door een VW dealer.
Weet jij van wanneer die update is ? de auto heeft nl in 2008 ook al een software update gehad.
Ook kan ik zien dat de tussenbak uit elkaar is geweest.
Waar zit ergens de stelmotor ?
Om nog terug te komen bij de banden : Ik heb nog een setje bijna nieuwe Pirelli's scorpion A/T M&S banden liggen.
Weet jij of dit goede banden zijn ? Nu zitten er standaard continental er onder.

Hoor graag van je,

Pieter 0610718007

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Die stelmotor ziet er net zo uit als een startmotor en zit bevestigd aan de verdeelbak,geloof 2 stekkers erop en een metalen steuntje,als het een A of een B is dan gelijk vervangen voor de C. (Je kan hem ook al zien als je eronder gaat liggen net naast de uitlaatpijp).
Ik weet niet hoe oud die update is,maar VW kennende dan kan die update alweer veranderd zijn,zul je moeten laten controleren.
Ik vind Conti opzich wel goed en heb eigenlijk geen ervaring met Pirelli.

VentomanGT (0) PRO, 13 jaar geleden

Controleer ook ff het tussenlager van je cardanas...van tussenbak naar achterdiff. Als dat rubber halverwege de as gescheurd is krijg je ook trillingen bij hogere snelheden! In extreme gevallen gaat het ook bonken met accelereren...Al een stuk of 4 van die assen vervangen (rubber niet los te vervangen). Met jouw kilometerstand zou het me niet verbazen als dat het probleem is!

w126 (0), 13 jaar geleden

[quote=VentomanGT]Controleer ook ff het tussenlager van je cardanas...van tussenbak naar achterdiff. Als dat rubber halverwege de as gescheurd is krijg je ook trillingen bij hogere snelheden! In extreme gevallen gaat het ook bonken met accelereren...Al een stuk of 4 van die assen vervangen (rubber niet los te vervangen). Met jouw kilometerstand zou het me niet verbazen als dat het probleem is![/quote]
Ook dit rubber heb ik ook gecontroleerd. Het kogellager in het hart ziet er wel wat smerig uit van de buitenkant, maar zit geen ruimte op en het rubber is ook niet gescheurd !
Soms heb ik wel het gevoel dat het iets met de aandrijflijn te maken heeft. Als de lock-up inschakeld bij de 6e versnelling en bij een laag toerental heb ik het idee dat het iets heftiger wordt. Als ik hem in tijdens het rijden bij 110 in de neutraal zet wordt het iets minder maar de trilling blijft.
Morgen ga ik eerst de banden erom zetten.

Pieter 0610718007

w126 (0), 12 jaar geleden

Hallo, bedankt voor de reacties !
Achteraf bleken beide achterbanden een plat vlakje te hebben, wat de trilling veroorzaakte.
Dus nieuwe banden en probleem opgelost.

Groet,
Pieter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touareg of stel zelf een nieuwe vraag.