ik heb in het forum gezocht maar dit niet gevonden.
ik heb een t4 tdi uit 97.
de bus heeft zijn onderhoud gehad en liep probleemloos.
bij het starten was de startmotor nooit te horen sleutel omdraaien en hij liep al kortom perfect.
na een ritje van 300km s ochtens starten om te gaan werken gebeurde het volgende.
ik moest een paar seconde starten voor hij aansloeg.
daarna liep hij beroerd stotterde en stonk naar diesel.
plots begon hij te tikken en rammelen toerental ging zonder gasgeven wat omhoog en viel toen dood.
ik dacht dat het mijn distributieriem was, maar na de bus in zijn 5 te zetten en te duwen draaide bijde
riemen distributie en pomp rond.
ik heb nog niet alles uitgekleed om de volledige riem te controleren of deze tanden mist.
bij het duwen voel je nog compressie vd motor
hopenlijk heeft iemand een idee wat of waar ik moet zoeken.
mvg mark alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je nog al de tanden opde riem hebt en de distributie staat nog goed op punt , zou ik denken turbo ??
turbo hoorde je altijd wel fluiten bij accelereren maar hij slaat nu niet meer aan heeft niet alleen met de turbo te maken toch?
11 jaar
Het brandstoffilter hangt aan het plaatwerk bij de linker koplamp .Kijk of je daar wat dieselbrandstof vindt.
Toerentalstijging komt vaak door lucht in de brandstofaanvoer .
Kijk of die koppelingetjes bovenop dat filter goed gemonteerd zitten.
Als dat onderhoud van kort geleden is ,ga terug naar de monteur ,sommige filter lijken op elkaar maar hebben kleine verschillen.
Groeten.
ik heb donderdag een vrije dag en zal een en ander eens na gaan kijken
ik laat het verloop nog weten
mvg
11 jaar
Lijkt op een doorgeschoten spanrol van de tandriem of een losgelopen bout van de trillingsdemper.
Gr John
nou ben aan het opereren geweest
de spie van de krukaspoullie was de oorzaak helemaal vervormd poullie ook maar vernieuwen denk ik.
schade valt nog mee niet veel zichbaar, maar voor de zekerheid gaat er alles nieuw in de kop.
nog even een vraag heeft iemand ervaring met het terug plaatsen van de klemmen
waarmee de uitlaat bevestigd zit??
is hier een speciaal gereeedschap voor of gewoon lompe kracht
mvg mark
11 jaar
Dus die bout zat los! Zit vast met naar ik meen 16 kg/m + 180 gr. Vernieuw alles wat aan die voorkant zit en als je olie ziet ook die pomphuis pakking is nu van metaal.
Voor die klemmen is speciaal gereedschap nodig. Bij oude golfjes kon je die uitlaatpijp zo ver heen en weer halen dat je het zonder kon redden .
Als je dat voor het eerst doet is het een heel gestudder . Schroefdraad van het gereedschap goed invetten dat deze zo licht mogelijk draait. Zo niet dan draait de klemveer mee rond .
Let ook op het aantal tanden van de waterpomp ,daar hoort ook een passende riem bij. Brengt anders de timing in de war.
Mooie klus en goed voor de armspieren. Succes.
Mark het is stil rond het project. Is de moed je in de schoenen gezakt?
Groeten.
oeps laatste bericht gemist
maar het project was goed gekomen alles vervangen koprevisie en de krukas laten vlakken was goed kapot geslaan
allemaal bedankt
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar