Volkswagen Golf: trekkracht valt weg en motor gaat in noodloop

Bouwjaar: 1999

Hallo, ik heb een probleem met een golf 4 tdi met AGR motor.
Hij loopt en trekt goed en ineens is het over in de 3, 4 en 5 versnelling.hij blijft wel lopen maar geen trekkracht meer.
Heb gisteren de turbo compleet vernieuwd alsmede het uitlaatspruitstuk.Een volledig gereinigd inlaatspruitstuk gemonteerd alsmede de egr klep.Alle vacuumslangen vervangen, nieuwe lmm gemonteerd en alle luchtpijpen schoongemaakt maar nog steeds doet hij het zelfde.
Wie kan mij helpen.Lijkt wel of dat er iets elektrisch ingrijpt. Contact uit en probleem is even weg.

oetelaar8223

Geplaatst door oetelaar8223 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,


al deze kosten had je kunnen voorkomen! door de auto eerst uit te laten lezen.. dit voorkomt tevens het onnodig ( zomaar doelloos gaan vervangen ) van div, onderdelen!!

dus.. het uitlezen kost geen geld.. het brengt zelfs geld op!!

vervang de magneetklep (n,75 ) en het probleem is opgelost!!

de magneetklep bevind zich daar!! waar je al die nieuwe slangetjes hebt opgedrukt ;^)


paul,

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

heb dit zelfde probleem eens gehad en dat lag aan de turbo, maar die is al vervangen bij jou. weet je zeker of dat een goede turbo is?

maar mangeet klep is ook moglijk.

Cryptic (0), 19 jaar geleden

Beste Jan,

Ik heb met mijn Beetle 1.9 TDI hetzelfde gehad (zie forum). Bij mij is de LMM vervangen, maar dat verhielp slechts een deel van het probleem (ik had sterk wisselende trekkracht). De dealer wilde bij mij ook de turbo gaan vervangen, maar dat heb ik niet laten doen. De auto trok immers prima in alle versnellingen (zeker na vervangen LMM). Uiteindelijk heb ik een OBD2 kabel gekocht en VAGCOM gedownload om zelf metingen te kunnen verrichten, want van de dealer (wittebrug) werd ik niet veel wijzer.

In mijn auto kwam ik iedere keer een storing van de turbodruk tegen. Deze werd steeds te hoog (laaddruk, positieve deviatie).

Toen ik ging loggen tijdens het rijden zag ik het ook goed gebeuren. De turbodruk loopt op naar 2560 mBar en dan grijpt het management abrubt in en verlaagt de druk naar rond de 1100 mBar (waste gate open?). Als dat gebeurt hoor je bij stilstaand gasgeven de turbo ook niet meer fluiten. En inderdaad, na opnieuw starten fluit-ie weer wel.

Ondertussen ben ik nog steeds niet helemaal van het probleem af, maar na een aantal honderden KM's wordt het stilaan wel wat beter. Mijn auto had ruim een half jaar stilgestaan voor ik hem kocht.

Aangezien je jouw auto nog niet hebt laten uitlezen, sluit ik me aan bij Paul's suggestie.

Waarschijnlijk is het je magneetklepje; je turbo werkt goed anders zou hij nooit trekken (simpelere redenering geef ik toe).
Ik zit zelf ook te denken aan een turbodruk sensor. Immers, als deze verkeerde waarden meet, reageert het management hier ook verkeerd op. Mijn praktische kennis is te weining om hierover een zinnige uitsluiting te doen.

Ik kijk het bij mijn auto nog even aan, wordt 't niet beter dan laat ik eerst het klepje vervangen en dan de sensor.

Succes in elk geval en laat je niet foutief voorlichten door de dealer, want met alle respect, maar er lopen monteurs rond die liever net zolang onderdelen vervangen totdat ze het probleem hebben gevonden i.p.v. te meten en te zoeken vooraleer iets te gaan vervangen (wellicht bedrijfspolicy?). Bovendien is werkplaats tarief bij VW ¤70,- excl BTW per uur.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.