Volkswagen Passat TDI, 110 pk: trekt slecht met caravan

Ik ben sinds maart j.l. in het bezit van een Passat TDI, 110 pk, automaat (4bak). Nu gelopen 82000 km. Met caravan rijdend valt de trekkracht me tegen. Is met iets tegenwind nauwelijks boven de 80 km te krijgen. Bij een lichte helling. b.v. viaduct schakelt hij terug naar 3 en blijft daar dan vaak een poos in hangen. Ik had meer trekkracht gedacht bij een TDI.Solo rijdend is er weinig aan de hand, alhoewel de acceleratie van 60 tot zo'n 80-90 ook nietr erg flitsend gaat.
Kan er iets aan de hand zijn of is het allemaal "natuurlijk" en inherent aan een automaat en moet ik er mee leren leven?

wicher

Geplaatst door wicher (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

caddy1492 (0) PRO, 21 jaar geleden

Dit verhaal lijkt sterk op een defecte luchtmassameter. Controleer deze bij volgas met het liefst een vag tester. Bij volgas 3000 toeren moet de luchtmassa boven de 850 mg/sg zijn. meestal komt de waarde bij een defecte luchtmassameter niet boven de 700/750 milligram per slag. Er zal bij het storing uitlezen nooit een foutcode zijn, omdat er wel een waarde van luchtmassa afgegeven wordt aan het motorregelapparaat. Bij de dealer wordt er nog coulance op gegeven. (mag ook wel want dit gebeurd te vaak). De automaat blijft hangen doordat de motor simpelweg te weinig vermogen levert.

wicher (0), 21 jaar geleden

De luchtmassameter vervangen, auto trekt weer als een lier. Nog niet met caravan gereden maar dat zal geen probleem zijn. Schijnt overigens dat je een goede kans loopt dat de lmm. om de 2 a 3 jaar de geest geeft of sterk vervuild raakt. In het laatste geval vraag ik me af of er de mogelijkheid tot reinigen bestaat. Weet iemand of er imitaties bestaan of dat de meters in het buitenland goedkoper zijn.

ferdiv3018 (0), 21 jaar geleden

Je luchtmassa meter gaat inderdaad om de
zoveel tijd stuk .
dat komt omdat bij de eerste moddellen de computor
na elke rit het draadje spanning geeft .
om hem schoon te maken en dat heeft invloed op de
levensduur .
bij de nieuwere modellen is dit anders geprogrameert
nu gaat het wel langer mee het zit dus in je
computer ik heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken
of je de computer kunt wisselen met een betere update.

caddy1492 (0) PRO, 21 jaar geleden

het probleem bij de luchtmassameters is inderdaad vervuiling. Enkele jaren geleden gebruikte men de hittedraad als meetmiddel. Deze werd dan (zoals hiervoor juist beschreven) na het uitschakelen van de motor enige tijd 'nagegloeid' zodat vervuiling eraf brand. Ze worden niet meer toegepast, simpelweg omdat ze niet nauwkeurig genoeg zijn. De huidige luchtmassameter is als je goed kijkt dubbel uitgevoerd. Dit wordt gedaan omdat een verbrandingsmotor drukplulsaties in de aanzuiging heeft. deze meet dus; de aangezogen lucht- en de teruggaande luchtmassa en is erg nauwkeurig. Vervuiling die optreedt is vooral de carterventilatiedampen. Goedkoper zijn de luchtmassameters bij de dealers in duitsland te krijgen.

wicher (0), 21 jaar geleden




De auto trekt weer prima, ook met caravan. De luchtmassameter was dus inderdaad de schuldige.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.