Goeden avond,
Mijn vw polo heeft sinds juli een trilling in het stuur bij snelheden boven de 100km/h.
Wat is er allemaal al gedaan:
Remschijven/blokken vervangen
Wielen opnieuw belanceerd
Complete onderstel nagekeken op speling.
Dit is allemaal bij de vw dealer gedaan, maar helaas blijft de polo trillen in het stuur.
Het stuur schud niet uit m,n handen, maar ik voel een irritante viberatie.
Bij de dealer en ik zelf weet niet meer wat de oorzaak kan zijn.
De polo heeft net 87000 km gereden.
Ik hoop dat iemand een idee heeft wat de oorzaak mischien kan zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het echt in het stuur of meer in de auto?
Meestal boven de 100km/U zijn het de achterwielen die een onbalans hebben.
Grtjs en succes
Werd er soms ooit één van de banden hersteld door inspuiting van een vulkit? Dit kan een ophoping veroorzaken in de band en zo trillingen veroorzaken aan een zeker toerental? Grtn.
6 jaar
Het trillen is echt in het stuur, de achterbanden zijn ook nog gebalanceerd voor de zekerheid.
1 voorband is een keer gerepareed door middel van een prop van binnen uit.
Maar het trillen is niet toerental afhankelijk dat heb ik al getest door in verschillende versnellingen hetzelfde toerental te rijden als op de snelweg boven de 100 km/h
6 jaar
Heb je lichtmetalen velgen?,Deze hebben meestal een kunststof ring in het hart voor centreering op de wielnaaf.
Als deze ontbreekt is het niet mogelijk ondanks de bolle of conische wielbouten het wiel zuiver centrisch te monteren
Je zou ook nog kunnen overwegen on de wielen te laten balanceren onder belasting bij een bedrijf dat geschikte balanceer apparatuur heeft
Hierbij wordt de band tijdens het balanceren onder een belasting gezet om het rijden na te bootsen
De velgen zijn origineel, er zitten geen centreerringen bij want ze passen perfect op de naaf.
Ik vindt het raar dat het stuur de eerste 1.5 jaar niet trilde hij reed echt helemaal strak.
Mischien een idee om bij een andere dealer/garage het verhaal voor te leggen mischien hebben zij andere ideeën/ervaringen.
6 jaar
Balanceren is gedaan , maar is er ook gekeken of alle pasvlakken schoon en vlak zijn , lichtmetaal gaat op den duur oxideren , als de wielen er dan een keer af zijn geweest blijft er rommel achter op je naaf , wiel komt dan niet recht onder de auto als deze terug geplaatst wordt , naaf kan zelfs krom getrokken worden bij het vast zetten , bij lage snelheden merk je dit niet , maar bij hoge snelheden wel , wiel begint als het ware te slingeren wat onbalans kan geven.
Het is uit het niets begonnen zonder dat de wielen eraf gehaald zijn dus vuil ertussen lijkt me sterk.
Het probleem is ineens begonnen zonder dat ik mezelf een duidelijke oorzaak kan bedenken.
6 jaar
Balanceerloodje kwijt..?
Dat kan gebeuren wanneer onverlaten slagloodjes aanbrengen op aluminium velgen...
Nee ik ben geen balanceer loodje kwijt geraakt.
De laatste tijd heel druk geweest en verder geen actie mee ondernomen maar het blijft bloed irritant.
Iemand anders nog suggesties?
6 jaar
Wielen al eens gewisseld van voor naar achter.
Geen bulten op loopvlak van de band.
Nog wel vet in de homokineten,ashoesjes niet kapot.
6 jaar
Misschien de motorsteunen ook eens nakijken.
Een voorbeeld:
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=pLP3_Kao...[/yt]
Succes
6 jaar
Heb je het probleem uiteindelijk gevonden? Heb ook last met mn 6R.
1 jaar
Gebroken band door iets geraakt te hebben of ergens overheen.
Kan het ook door een schokbreker komen? Rechterkant hoor je bij drempel wat lucht geluid of is dat normaal? Is niet hard of storend.
1 jaar
Ok, ik heb alom banden verwisseld op originele velgen, probleem bleef. Nu andere velgen en weer nieuwe banden. Nog steeds trilt hij af en toe bij 100km.
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar