Wie heeft hier ervaring mee, of kan hier iets zinnigs over zeggen, dit komt van de site van TDI-probleme zoals hier geschertst lijkt het me vrij aannemelijk dat dit gaat werken. Misschien kan iemand dit verhaal adv technische schema's onderbouwen.
[b]7.8 10 PS mehr für 10 Pfennige
Das Motorsteuergerät (EDC) ist per Kabelstrang mit der Einspritzpumpe verbunden. Darunter befinden sich auch Leitungen, welche die Signale vom Mengenstellwerk der Einspritzpumpe an die EDC melden. Das Mengenstellwerk beeinflusst die Einspritzmenge und damit die Leistung bzw. das Drehmomnent des Motors. Tuningboxen werden üblicherweise in diesen Kabelstrang eingeschleift, um das von der Einspritzpumpe zurückgelieferte Signal über die aktuelle Einspritzmenege zu manipulieren. Ein ähnliches Ergebnis wie Tuningboxen ist recht einfach zu erreichen, indem die PINs 2 und 3 des ovalen oder runden Steckers des Kabelstranges, der zur ESP führt mit einem handelsüblichen Widerstand (1/8 Watt Leistung) überbrückt wird. Die Nummerierung der PINs ist auf dem Stecker sichtbar. Gängige Widerstandswerte liegen um die 1000 Ohm. Je niedriger der Widerstandswert, desto mehr wird das vom Mengenstellwerk gelieferte Rücksignal verfälscht. Die EDC bekommt niedrigere Werte geliefert, und lässt entsprechend mehr Einspritzmenge zu, als ursprünglich vorgesehen. Je nach Motor/Steuergerät kann man auch niedrigere Werte als 1000 Ohm probieren, allerdings dürfte das Leerlaufverhalten deutlich darunter leiden, da das Motormanagement in einem undefinierten Bereich regeln muß.[/b]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
En op http://www.obluda.de/tuning10cent.html
hier staat nog iets meer.
dit is gewoon chiptoening maar ik kan er ook voor zorgen en het werkt goed meer kw en koppel.
Ik ben benieuwd hoe hij dit doet, wat het kost als hij het uitvoert, waar hij gevestigd is en of er kans op motorschade is. Ik bezit een Passat 1999 110 pk automaat. Wat meer power is mij welkom vooral ten behoeve van het caravantrekken
21 jaar
ik doe het zelf niet maar een colega op het werk doet het ik moet het even vragen wat het kost wij zitten in de buurt van apeldoorn
. Heeft er trouwens iemand ervaring of je tunen zonder schade in wekje vorm dan ook te veroorzaken kunt uitvoeren? Stijgt het brandstofgebruik?
21 jaar
deze tuning set maakt van een 110 PK een 139 PK en het verbruik is minder .
Ik heb mijn 110pk naar 148pk laten tunen en heb nu 305 Nm. Rijdt perfect en verbruikt nog minder ook. Ik heb het laten doen bij M-Speed. Was niet duur (199,= voor de chips en 60,= om ze erin te solderen).
Ik kan het aanbevelen!
ik heb de chip voor een 110 en 90 pk op voorraad liggen en dit is gewoon een box die ik tussen de bekabeling zet chippen duurt ongeveer 10 min bij een 110 pk is er alleen veel meer trekkracht maar kwa topsnelheid veranderd er weinig voor de 90 pk veranderd er heel veel omdat deze te weinig pk heeft krijgt hij er 20 bij en de 110 ook zoiets.
21 jaar
blijkbaar weet niemand het antwoord op de vraag van Anthonie want de aangedragen oplossingen zijn relatief duur (zo'n 350 euro of meer) terwijl de vraag van Anthonie is hoe je een goedkope weerstand kunt inbouwen om 10 pk meer te krijgen. Overigens kan ik bij mijn Passat TDI 110 pk 1999, automaat 1999 geen stekkerverbinding op de pomp (Bosch) ontdekken. Wel loopt een kabelstreng naar de pomp die via een soort kastje dat op de bovenste helft van de pomp met 4 moertjes vastzit naar de pomp loopt.
21 jaar
Kijk maar eens bij dieselschrauber.de/10cent.html.
Hierin wordt uivoerig in gegaan op deze deze manier van tuning.
21 jaar
Ohja, om antwoord te geven op je vraag of zo'n weerstand het zou moeten doen:
Waarschijnlijk wel, het is infeite niets anders, alleen vraag ik me af (ik heb ook behoorlijk geexpirimenteerd) of dat geldt voor het gehele toerenbereik.
Ik weet dus niet hoe die spanning verloopt (lineair of logaritmisch bijv.).
Als het al werkt met een 10cent oplossing zou ik het wel HEEEL wonderbaarlijk vinden als ie dan ook nog zuiniger is!
Dan heb je die weerstand er snel uit
20 jaar
Heren, de definitie van CHIP-tuning, is (zoals het woord al aangeeft) het vervangen van de chip in de moter-regelunit door een dusdanige, dat het de prestaties ten goede komt. Dit is heel wat anders dan een "kastje" (of weerstand) tussen de computer en de brandstofpomp te plaatsen. (wat meestal goedkoper is en waarbij de VW garantie WEL gehandhaafd blijft)
Ik heb op mijn 90 pk en kastje gezet, waardoor ie nu tussen de 110 en 115 is schat ik (heb m nog niet op de testbank gehad).
Ik ben er zeer tevreden over, +50NM is duidelijk merkbaar.
v.w.b. het brandstofverbruik; heel erg afhankelijk van je rijgedrag. Door het hogere vermogen ben je snel geneigd ook "sportiever" te gaan rijden waardoor het verbruik dus meer is, maar als je je netjes inhoudt is het nét iets zuiniger.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar