Volkswagen Golf IV: turbo

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 74 kwh

Mijn VW Golf Variant tdi hield afgelopen zomer geen vermogen meer. Helft bleef over. Gebeurde met warm weer en caravan er achter. In Oostenrijk en Duitsland. Na de auto uit te hebben gezet geen problemen meer. Volgende dag weer het zelfde probleem. Garage heeft auto uitgelezen. Geen storing ontdekt. Wie heeft een antwoord?

Bongenkamp

Geplaatst door Bongenkamp (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

de Dokter (0), 11 jaar geleden

auto gaat waarschijnlijk in noodloop.
De auto zal even rijdend moeten worden uitgelezen met bijvoorbeeld VCDS.

Bongenkamp (0), 11 jaar geleden

Dank je wel, zal jouw suggestie voorleggen aan mijn garage.

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, gebeurt vaak agv een combinatie van hoge turbo temperaturen (Rijden met caravan en warm weer in bergachtig gebied ) en ijlere lucht. Eenmaal terug in nederland heb je dan meestal het gehele jaar geen last meer.

Met name auto's met variabele turbo's (zoals ook deze auto er eentje heeft voor zover ik weet) hebben deze verschijnselen


Groet Jan227.

Bongenkamp (0), 11 jaar geleden

Ok, ik ben al verschillende zomers met de zelfde combinatie in de zelfde landen geweest. Toen nergens last van gehad. Het is natuurlijk wel vervelend, maar kan het kwaad?

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, probleem zit meestal in het zgn "variabele deel " van de turbo. Dit is het gedeelte dat continu zorgt voor het afregelen van de turbodruk binnen bepaalde voorgeschreven waarden. Met name als het variabel deel enigszins vervuilt is, of slijtage krijgt, dan krijg je deze verschijnselen, vaak zoals al gezegd, bij het vragen van vol vermogen gedurende langere tijd icm hoge motor belastingen en ijlere lucht.

Het is inderdaad vervelend, maar zal niet direkt lijden tot defekt gaan van het lagerwerk ed in de turbo . Het is puur een beveiliging tegen turbodrukken die buiten de door de fabrikant vastgestelde voorgeschreven waarden ligt, welke in de motor ECU geprogrammeerd zijn. Als de turbodruk buiten de toleranties komt gedurende een bepaalde tijd, volgt zgn "noodloop"van de motor, een software matige ingreep tot na een "contact wissel".

Overigens heeft elke turbo een levensduur die niet oneindig is, maar een turbo met af en toe "variabel deel" problemen kan nog lang mee gaan.

Groet Jan227

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.