Volkswagen golf 4 tdi 115pk: turbo kapot

Bouwjaar: 2000

mijn auto heeft 109500km op de teller.jongstleden nadat ik mijn klein onderhoud had laten doen.moest ik al mijn lmm vervangen.nu een paar maanden later is mijn turbo kapot veel witte rook en een schravend geluid wanneer dat gebeurde.hoe kan dit nou zo vroeg gebeuren?kan er iets verkeerd zijn gelopen bij het onderhoud? of kan dit aan mijn rijstijl liggen?

Ben1043

Geplaatst door Ben1043 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

carmania2000 (0) PRO, 20 jaar geleden

hallo,

is moeilijk te zeggen of het een productiefout is oftewel dat het aan jouw rijstijl ligt. Hoe rijdt je met de wagen, als je goed doorrijdt en je komt ergens aan leg je dan direct de motor stil of laat je hem nog een 10 seconden nadraaien op ralentie.

En zou kan ik nog enkele vragen stellen. Feit is dat je turbo moet vervangen worden, of het nu aan je rijstijl ligt of niet.

D@nny (0) PRO, 20 jaar geleden

Hallo



Waar is het onderhoud geweest? Vakgarage, dealer of universeel??

TDI van 2000 heeft LongLife olie, dat wil zeggen dunne olie 0W/30. Verkeerde olie kan oorzaak zijn maar hoeft niet, je rijstijl kan het volgens mij niet liggen of je moet als een gek liggen trappen!! Maar als het goed is valt de turbo schade in garantie of toch gedeeltelijke coulance! Het hangt er maar vanaf hoe de chef werkplaats het probleem voorlegt bij de importeur. Het is ook mogelijk dat de turbo een productie fout heeft is wel eens vaker voorgekomen bij verschillende dealers in het land.

Maar hoe dan ook, je hoeft niet het hele reparatie bedrag te betalen!!! Wees daar maar blij om, want zo een turbo is een pak geld.

Hopend wat duidelijkheid te hebben geven...

Ben1043 (0), 20 jaar geleden

hallo dank voor jullie reactie ik heb nu het (goede nieuws) gekregen dat ik een nieuwe motor krijg van de garage en de invoerder waar ik slechts 5% op betaal.er moeten ondertussen nog enkele onderdelen van mijn versnellingsbak vervangen worden.het enige wat me wel duur zal uitkomen is een nieuw vliegwiel.

Jan 1983 (0) PRO, 20 jaar geleden

Waarom een nieuwe motor als de turbo stuk is? en waarom maar 5% zelf betalen,hebben zij iets verkeert gedaan bij de beurt?

Laat het even weten ik ben heel benieuwd en de anderen ook denk ik.



Ben1043 (0), 20 jaar geleden

hallo jullie vroegen mij waarom ik nou een nieuwe motor heb gekregen.wel ze hebben mij dat uitgelegd met een computertekening.als volgt dat mijn turbo op een bepaald moment moet hebben (op hol geslagen)waardoor de pistons op mijn krukas te hard hebben beginnen werken en zo een tandwiel beschadigd hebben zodat er enkele tanden uit waren.waardoor de motor helemaal geen trekkracht meer had.dit hadden ze in mijn garage nog maar eenmaal tegengekomen.verder hebben ze ook mijn vliegwiel vervangen onder diezelfde garantie.omdat er teveel speling op zat.hoop jullie hiermee en duidelijk antwoord te kunnen geven.

g43450 (0), 20 jaar geleden

Heb het eens meegemaakt met een tdi uit 98.

turbo ging kapot en na vervanging bleek motor nog steeds niet in orde.

de lagers van de turbo worden door oliedruk gesmeerd. Als deze lagers kapot gaan spuit de olie dus het motorblok in. de olie komt op de zuigers te staan en de motor maakt als het ware een waterslag (olieslag) met als gevolg: kromme drijfstangen. hij trekt dan inderdaad niet meer en start ook slecht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.