VW Touran 2.0 TDI 103 kW (140 pk)
Noodloop door te hoge turbodruk. Auto is door de eigenaar, zelf monteur, bij diverse dealers en collega's aangeboden om eens mee te denken wat de oorzaak kan zijn. Vervuiling is natuurlijk een eerste idee en ook zijn er een aantal andere suggesties onderzocht.
N75 klep geprobeerd, drukvoeler in turbo slang geprobeerd, een kabelsetje richting computer vervangen (volgens importeur kan hier teveel weerstand in zitten) alle vacuumslangetjes gechecked, Luchtmassameter geprobeerd, alle massapunten gechecked, zowel in de parafan als in de motorruimte en tot slot de reiniging gedaan met de Lindemann produkten. Wij hebben toen met VAg-com de turbodruk gemeten en het blijkt dat de turbodruk richting 2500 mbar gaat terwijl de gewenste druk al zakt tot 2100. Dus de vanen gaan te traag terug in de openingspositie, met als gevolg de noodloop.
De auto rookt niet en loopt verder als een zonnetje maar uiteindelijk toch de turbo gedemonteerd. Dit klusje is behoorlijk arbeidsintensief dus daar zit je niet op te wachten, maar als alles is uitgesloten blijft dit over.
Turbo was totaal niet vuil en nadat hij was losgeschroefd bleek er sprake van een dikke roestlaag op het huis waar de ring van de variabele vanen langs beweegt. Deze roest moest je gewoon loskappen, zovast zat dat er op, en geschuurd en nadien weer gemonteerd en probleem was OPGELOST.
Dit schijnt ook bij de VW Beetle's met de 2.0 TDI motoren voor te komen. Doe uw voordeel ermee!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar