Volkswagen Golf V: Twee foutcodes DTC02: 16825 & 17811

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 FSI

Recent NOX sensor vervangen. Nu twee foutcodes DTC02: 16825 & 17811, auto rijdt verder prima. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik lees op internet meerdere oplossingen en meerdere onderdelen ter vervanging. Iemand ervaring met deze twee specifieke foutcodes en wat voor mijn auto de oplossing kan zijn?

gerbenv

Geplaatst door gerbenv (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

NielsGTI (0) PRO, 10 jaar geleden

17811 heeft te maken met je EGR. Die gaan vaker kapot bij de 1.6 FSI. Echter hoeft de klep niet altijd vervangen te worden, maar dit kan ook gerepareerd worden. Er zit een kunststof tandwieltje achter het plastic kapje van de EGR klep, en die gaat maar een paar tandjes heen en weer i.p.v. 360 graden rond. Dit betekend dus dat er maar een paar tandjes belast worden, en die willen nog wel is slijten of afbreken. Dit is op te lossen door het tandwieltje 180 graden te draaien zodat hij weer 'verse' tandjes heeft om op te draaien.

De andere storingscode heeft te maken met een onjuiste stroming van het tankontluchtingssysteem, wat mij overigens niks zegt.. Wellicht dat het te maken heeft met de storing van de EGR, dat zou ik sowieso eerst even oplossen en dan de storingen wissen, en kijken of er wat terug komt.

Succes ermee.

gerbenv (0), 10 jaar geleden

Niels, het reparen van de egr klep...is dat een erg moeilijke reparatie? Mijn vander heeft een technisch achtergrond...hij heeft mijn nox sensor ook zelf vervangen...maar kan deze reparatie egr of vervanging het beste bij de vw dealer gedaan worden, of is de egr relatief makkelijk te bereiken en te repareren? Zijn er plaatjes of instructies?

NielsGTI (0) PRO, 10 jaar geleden

Deze klep zit aan de zijkant van de motor geschroefd, de versnellingsbak kant. Hij is relatatief makkelijk te herkennen, er lopen 2 metalen pijpjes naartoe. Eentje vanaf de uitlaat naar de EGR klep, en een vanaf de EGR klep naar het inlaatspruitstuk toe. Volgens mij is het een kwestie van de 2 pijpjes losschroeven van de EGR klep, en dan zit de klep zelf met 3 boutjes (inbus 5 uit me hoofd) aan de motor vast. Als die los zijn pak je de klep zelf er zo vanaf. Dan moet je het kapje loshalen en dan moet je dat tandwieltje zien zitten. Ik corrigeer mezelf trouwens wel, ik zag dat het geen ronde schijf is, maar een stuk kleiner. Het probleem waar ik het over heb zie je overigens wel gelijk goed op deze foto die ik voor je heb opgezocht.

[img]http://i1001.photobucket.com/albums/af13...[/img]

gerbenv (0), 10 jaar geleden

Ok ik ga mijn vader inlichten...hier is dus geen autobrug voor nodig? En kan het gevaar nog even met de auto door te rijden?

NielsGTI (0) PRO, 10 jaar geleden

Nee, hier is geen brug voor nodig. Kom je zo bij!

Hij zou misschien wat in kunnen gaan houden oid, maar echt schadelijk is het niet. EGR is puur voor de emissie-eisen.

gerbenv (0), 10 jaar geleden

ik lees nog iets op internet over het niet probleemloos kunnen afsluiten van de egr klep voor de 1.6 fsi, dit ivm storingslampje kans op stotteren van de motor lees ik. Is dat inderdaad het geval?

NielsGTI (0) PRO, 10 jaar geleden

Dit zou ook kunnen ja, dan moet je de klep eraf halen en dan in het licht houden om te kijken of er een sikkelvormige vorm zichtbaar is, zo ja dan staat de klep iets open en kan dit ook storingen opleveren. Als dit het geval is moet de klep wel vervangen worden geloof ik.

gerbenv (0), 10 jaar geleden

Niels, ik wil dit weekend de EGR repareren of vervangen. Is dit de EGR klep (zie foto) pijltje?

NielsGTI (0) PRO, 10 jaar geleden

Correct, dat is de EGR klep. Succes en houd mij (ons) op de hoogte of het is gelukt!

gerbenv (0), 10 jaar geleden

Tandwiel was inderdaad niet goed meer zie foto. Tandwiel 180 graden gedraaid. Nu al twee dagen beide foutmeldingen niet teruggekomen. Ziet er dus naar uit dat het is opgelost!

Danny_85 (0), 10 jaar geleden

Ik heb zelf nu ook mijn EGR los gehaald en bij mij zijn de tandjes van het tandwieltje met de veer afgebroken.
Hoe kun je deze vervangen? Dit tandwieltje (zoals bij de reactie van NielsGTI met foto) kun je niet een kwartslag o.i.d. draaien en weer opnieuw monteren.
Heb geprobeerd dit tandwiel los te halen met de veer maar deze zit ook muurvast.

Iemand enig idee?

gerbenv (0), 10 jaar geleden

Danny, heb je de auto al laten uitlezen? Wat zijn de foutcodes? Als tandwieltje is gebroken dan zit er denk ik niets anders op dan vervangen. Bij mij waren twee tandwieltjes door slijtage minder geworden. Gedraaid daarna geen foutmelding meer gehad.

Danny_85 (0), 10 jaar geleden

Gerbenv: Foutcode P1403 - Uitlaatgasterugvoersysteem Regelverschil.

gerbenv (0), 10 jaar geleden

ik denk dat er niets anders op zit dan het vervangen van de egr klep, temeer omdat het onderdeel van binnen ook daadwerkelijk is afgebroken. wat was de conclusie bij de dealer?

Danny_85 (0), 10 jaar geleden

Ze gaven aan dat het de EGR klep is en dat soms het binnenwerk afbreekt of kwestie van schoonmaken ook voldoende kan zijn.
Ik gaf aan dat ik dit eerst zal bekijken.

check

Beste antwoord, geplaatst door gerbenv (0), 10 jaar geleden

Tandwiel was inderdaad niet goed meer. Tandwiel 180 graden gedraaid. Nu al twee maanden zijn beide foutmeldingen niet teruggekomen. Opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.