Ik had al eens eerder gemeld dat ik problemen had met mijn climatcontrol dat deze vaak te heet werd. Nu lijkt er inderdaad een NTC weerstand in je climatcontrol te zitten die volgens mij de binnen temperatuur meet (climacode 1). Deze zit links achter het roostertje met daarachter een motortje. Nu heb ik deze weerstand schoongemaakt, er zat aanslag op. Echter werd na schoonmaken het nu weer steenkoud in de auto, hij meette 46 graden waardoor de airco in vol vermogen schoot. Na opnieuw schoonmaken was hij weer zoals het was. Denk dat het NTC weerstandtje niet goed meer is, waardoor hij nu dus te heet wordt (ondanks hij normale waarde geeft).
Vraag is nu heeft iemand enig idee wat voor NTC weerstandje erin zit, het is een heel klein plat rechthoekig weerstandje.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat dit een moeilijk verhaal wordt om erachter te komen wat voor NTC-weerstand dit precies is.Dit kan je namelijk nergens terug vinden in werkplaats handboeken of dergelijke leerboekjes.Het enige wat ik er op kan zeggen dat je dit door een elktronica zaak kan na laten kijken of hun het misschien weten.Denk zelf wel dat ie stuk is,als ik je verhaal zo lees en geeft dus die temperatuur problemen in je auto.
mocht je een oplossing hebben gevonden hoor ik dit graag,zodat ik dit misschien in de toekomst kan gebruiken.
Alvast bedankt,
groeten Alexander
Een NTC is een heel goedkope component, maar je moet natuurlijk wel de juiste hebben.
Truukje: neem een handvol weerstanden en zet deze 1 voor 1 op de plek van de NTC. Lees elke keer de gemeten 'temperatuur' af. Zo maak je een prachtige grafiek of tabel van welke weerstand de sensor moet hebben voor die temperatuur. Met deze tabel zoek je op internet de juiste NTC op. (Philips heeft een hele reeks)
Begin met een weerstand van ca. 4700 ohm. Als je een heel hoge temperatuur uitleest, moet je de volgende weerstand hoog ohmiger
kiezen anders een lagere weerstand. Voor een paar cent kun je een NTC bestellen bij Display, Conrad etc.
21 jaar
Hallo, een goede tip. Ik heb de weerstand er laatst nog uitgesoldeerd. Elektronicazaak had geen idee welke deze kan zijn, maar bij testen werkte hij gewoon goed. Bij temperatuurswisselingen veranderde de weerstandswaarde (nabij de 2k). Heb hem vervolgens er weer ingezet en probleem is er nog steeds. Begin nu te twijfelen of dit nu wel de oorzaak is want alle waardes lijken ok.....Auto gaat volgende maand weer weg voor onderhoud, ze gaan er een specialist oplos laten, we wachten het maar af maar.
21 jaar
Ja daar was ik weer. Nog steeds heb ik problemen met de climatcontrol. In de zomer niet veel van gemerkt maar nu zit ik weer te zweten achter het stuur. Mijn vermoeden is na wat tips dat een stelmotortje om de verwarmingstoevoer te regelen stuk is als deze bestaat. Je hoort namelijk iets rammelen achter je climatcontrol als je de temperatuur omlaag brengt bv naar 18 graden. Er zou een motortje moeten zitten die dan de verwarmingstoevoer regelt en deze dus niet goed werkt waardoor er teveel warme lucht binnenkomt. Klinkt erg logisch maar de vraag is waar zit dit motortje ? Moet dan je hele dashboard uitelkaar ?
20 jaar
ik heb hetzelfde probleem met de climatronic dat deze ploteseling te heet wordt. Ik dacht er ook eerst aan dat de temperatuursensor vuil was maar na jou stukje gelezen te hebben zou het ook inderdaad een stelmotor-probleem kunnen zijn. Als ik namelijk een langere tijd gereden heb dan hoor ik tokkelende geluiden uit de climatronic komen, net als bij een koffieapparaat wat bijna klaar is. Dit zou dat stelmotortje kunnen veroorzaken.
Heb je al iets geprobeerd om het motortje te vervangen en zoja; had dit resultaat? Ik ben bang dat als ik met de klacht naar de dealer ga hij zonder echt te zoeken de hele unit vervangt met alle kosten van dien.
20 jaar
Je kunt je mond toch opendoen bij de dealer?? Wat een onzin om dan te denken dat ze zomaar alles gaan vervangen.Krijg je als klant te maken met een serieuze werkplaats, dan spreek je gewoon af dat ze eerst diagnose stellen en je dan gaan informeren over de mogelijke oplossingen.
Dat ze zo maar alles gaan vervangen zonder toestemming lijkt me inderdaad een beetje vergaan maar soms heb je het idee dat ze geen idee hebben wat de storing is (is ons geval de climatcontrol, kan best complex zijn) en tot 3x aantoe je climatcontrol maar resetten waar je gewoon voor moet betalen. Maar goed op om even terug te komen op het probleem: over 2 weken gaat hij naar de grote beurt en gaan ze op mijn aandringen naar de stelmotor te gaan kijken. Zelf zijn ze nooit op dat idee gekomen, zelfs niet na aangeven dat er gerammel vandaan komt, het hoort zo werd me verteld. Je dashboard zal dan waarschijnlijk helemaal uit elkaar moeten wat geen pretje is lijkt me.
Inderdaad hoor ik ook een soms pruttelend geluid als een koffieapparaat dus waarschijnlijk heb je hetzelfde probleem. Ik laat je het in ieder geval weten maar ben er bijna zeker van dat daar iets niet goed zit.
20 jaar
Ik was benieuwd of je climatronic problemen al opgelost zijn en wat de bevindingen van de garage waren?
Ik heb nu minder last van de kuren met plotselinge hete lucht omdat de buitentemperatuur wat hoger is denk ik, waardoor er gemengde lucht wordt geblazen. De problemen doen zich voornamelijk voor in de koudste maanden van het jaar.
20 jaar
Je geeft het zelf al aan dat de problemen zich nu minder voordoen. Ook daar heb ik last van. Hij is wel bij de dealer geweest maar ze hebben niet naar het stelmotortje gekeken (moet weer apparte afspraak maken). Ik heb daarna het probleem niet meer gehad, ze hebben toch iets gedaan maar geen idee wat. Hij rammelt nog wel dus ik denk dat ik nog even moet wachten tot het kouder wordt.
20 jaar
Ik vroeg me af of het probleem al gevonden is en zo ja wat het nou precies is geweest. Heb namelijk dezelfde klacht.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar