close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen golf4 tdi 81 kw: oliepeil

Bouwjaar: 1999



ik heb vandaag (11-06-03) een kleine beurt laten doen bij mijn golf 4 tdi 81 kw uit 1999.

wat blijkt nu ( en ik heb dit al meer meegemaakt ), peil ik

de olie , staat deze een 1/2 cm boven het max.niv.

nu is mijn vraag : doen ze dat nu expres of is dit een foutje ???

en de volgende vraag : is dit erg voor de motor ???





oh ja, voor ik het vergeet , de kleine beurt is bij een off. dealer uitgevoerd.





Geplaatst door

mark7300 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties





Indien je het peil controleert bij warme motor zal het peil altijd iets hoger zijn dan in koude toestand, simpelweg omdat ook vloeistoffen uitzetten bij warmte. Ook als je echter bij koude motor gepeild hebt, kan dit m.i. weinig kwaad. Een veel te hoog oliepeil kan leiden tot een te hoge oliedruk en daarmee lekkage veroorzaken bij en van de keerringen. Heel grofweg geschat zal een te hoog peil van 5 mm nog geen liter meer dan gebruikelijk zijn. Als je het oliepeil gecontroleerd hebt bij koude motor en je het zekere voor het onzekere wil nemen, kun je natuurlijk altijd een beetje olie laten aftappen.









mark my words 0

21 jaar

Wat nog wel eens gebeurt is dat er olie gepeild wordt na het verversen en de monteur , ondanks dat er de juiste hoeveelheid is ingedaan, op de peilstok te weinig olie ziet.Hij gooit er nog een half litertje bij en dan is ie op peil.Ga je dan later checken staat het peil te hoog.Dit komt door het binnen-oliefilter die zich vult en langzaam leegloopt.Lijkt mij geen probleem.

Siem Bijman 680
badge vip badge

21 jaar

Is het ook niet zo dat het oliepeil juist lager is bij warme motor? Dan is toch de olie door het hele blok heen, en dus minder in het carter? Of heft het "uitzetten van vloeistof" dat verschil op?

rfbroek 0

21 jaar

Het is juist veroorzaakt doordat de monteur te snel gepeild heeft en de conclusie trekt dat er nog niet genoeg olie inzit.Hij vult dan bij tot het peil op maximum staat, maar doordat het filter nog wat olie laat terugvloeien naar het carter zie je bij een volgende keer peilen dat het boven maximum staat.Dit verschijnsel hebben wij al eens meegemaakt met een BMW diesel die dezelfde filterconstructie heeft.Als monteur moet je of gewoon de voorgeschreven hoeveelheid vullen of heel goed peilen.

Siem Bijman 680
badge vip badge

21 jaar





ik dank julie hartelijk voor de goed onderbouwde en duidelijke antwoorden.





mark7300 0

21 jaar

Het kan ook gewoon zijn dat de monteur zich vergist heeft en er gewoon een litertje teveel in gedaan heeft.

Een tehoog olie peil kan een te lage olie druk veroorzaken door dat de krukken as in de olie staat en zo slagroom klopt van de olie. Lucht belletjes worden dan samengedrukt door de druk van de oliepomp, maar 0,5 cm op de peilstok zal in de praktijk geen probleem zijn.

ricardo9623 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.