Golf VI TDI 2.0 L CBAB motorcode 140 PK bouwjaar 12/2008
Ik neem aan dat de uitlaatgasdruksensor schakelt wanneer de druk te hoog is voor het roetfilter, om zo het regeneratieproces in gang te zetten.
Ik zie wel dat er een dunne aansluiting is en een dikke aansluiting aan de sensor.
Waarom een dunne en een dikke?
Indien de sensor enkel schakelt bij een te hoge druk voor de roetfilter, bij welke druk gebeurt dit dan?
Iemand een idee van ?
Of maakt deze sensor een berekening tussen de druk na het roetfilter en ervoor en schakelt dan bij bepaalde waarden?
Bedankt en de groeten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is een verschildruksensor, deze meet de druk voor en na het roetfilter en zal bij een berekende waarde het regeneratieproces in gang zetten. De precieze druk kan per merk/motor verschillen, Je zou dit misschien kunnen zien als je de auto uitleest en de waardes bekijkt in live data.
Even voor de beeldvorming: de sensor meet alleen de verschildruk en schakelt niets.
De motorcomputer ontvangt het signaal van de sensor en beslist dan wat er te doen is.
Verder houden de meeste diesel motorcomputers een berekening bij die aangeeft hoeveel roet er in het filter zit.
Ook daarmee wordt het regeneren gestuurd.
Ik was mij gewoon het volgende aan het afvragen.
Bestaat er geen mogelijkheid om zelf een verklikkerlampje te maken wanneer de auto aan het regenereren is tijdens het rijden.
Of eventueel een drukmetertje ergens tussen plaatsen zodat je kan zien wanneer de auto bijna gaat regenereren. Natuurlijk heb je hier dan data of gegevens voor nodig.
Ik vind het onbegrijpelijk dat autofabrikanten het nalaten om dergelijk systeem in de auto te plaatsen. Maar natuurlijk heeft dit ws weer mee te maken dat er veel roetfilters moeten verkocht worden.
Ik heb een Europees voorzitter van de dieselgate-commissie hiervan op de hoogte gebracht dat het onbegrijpelijk is dat dit nog niet verplicht is in auto's.
Zou de consument veel geld besparen en goed voor het milieu want veel roetfilters belanden nimmer vroegtijdig op de schroothoop.
5 jaar
ik denk niet dat je de werking van een dergelijk systeem goed begrijpt. de regeneratie van het roetfilter is afhankelijk van vele factoren die met een tester prima inzichtelijk zijn. ondanks het regeneratieproces vervuilt het roetfilter uiteindelijk toch met as en dient deze te worden vervangen. dit wordt oa bepaald door het meten van de verschildruk over het roetfilter door betreffende sensor. aangezien dit prima is uit te lezen zou ik niet weten waarom een auto dit ook nog dmv een meter aan zou moeten geven. ik denk dat dat alleen maar voor onnodige paniek zorgt. bij de meeste auto's wordt adh van de meetwaarden bepaald of het filter moet worden vervangen, dus dat er veel onnodig worden vernieuwd geloof ik niet zo erg.
Er zijn automerken waar een controlelampje gaat branden dat de regeneratie bezig is. Maar veel word het niet toegepast omdat het vaak meer vragen oplevert dan dat het informeert. Vaak kan je het ook wel horen aan het (motor) geluid dat deze bezig is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar