Volkswagen Passat 2.0 GT: uitval motor tijdens rijden

Bouwjaar: 1995

Tijdens rijden valt de motor uit, vaak nadat even ervoor het gaspedaal losgelaten is. Maar komt ook met stationair draaiende motor voor, en ook als er bijv. 80km gereden wordt. Garage kan niets vinden -computer leest geen storingen uit, auto al wel 5 x geweest, heeft uiteindelijk nieuwe bobine geplaatst maar dat helpt ook niet. Hulp is dringend gewenst wegens naderende vakantie.

raterhul

Geplaatst door raterhul (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

dutch123 (65), 19 jaar geleden

Start hij daarna wel weer direct?
Electronisch probleem met de spanningsvoorziening van het motormanagement of brandstofpomp?

raterhul (0), 19 jaar geleden

Starten duurt soms 10 minuten, soms ook 20 minuten. SOms kan er bij uitval tijdens het rijden weer opnieuw "gestart" worden.

dutch123 (65), 19 jaar geleden

Geen storingen in het motormanagement. Dus zou ik aannemen dat er geen sensoren o.i.d. stuk zijn.
Zoeken dus naar een fout die af en toe optreedt. Zitten alle zekeringen goed vast? Trek ze er allemaal eens een voor een uit en plaats ze weer terug.
Bekijk je relais (meervoud) ook eens. Als je een beetje handig bent, kun je ze openmaken met een klein schroevendraaiertje. Let dan vooral op ingebrande contacten, verkleuringen op de print en losgescheurde solderingen. De laatste zijn vaak slecht te zien. Bij twijfel gewoon de solderingen gewoon oversolderen (met harskern soldeer)

Ik heb ooit een truukje gelezen om een slecht electrisch contact op te sporen: Als de auto niet start: auto op contact zetten, het portier dichtslaan (beetje harder dan normaal) en dan nog eens proberen. Het idee is dat alles onder spanning staat en bij het dichtslaan van het portier er net voldoende trilling optreed dat het slechte contact even weer vastplakt. Het lijkt een broodje aap, maar ik heb van iemand gehoord dat dit bij hem werkte bij het berucht relais 109 probleem van een VW TDI.
Ooit voorzichtig met een kapotte gloeilamp geschud die onder spanning stond? Werkt precies zo.
Nadeel bij een auto is dat je daarna nog steeds geen idee hebt waar het probleem precies zit. Je weet alleen dat ergens iets los zit.

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Het dichtslaan van een portier hielp bij mij (breuk in bedrading startmotor) vaak ook om weer te kunnen starten. Maar inderdaad, daarmee was het probleem op zich nog niet gevonden...

Ten overvloede: ik denk bij jouw verhaal ook aan een los contact. Als je de wagen eens stationair laat draaien en dan op je gemak aan alle kabels gaat rommelen, kom je het probleem misschien vanzelf wel tegen.

Succes, Thijs

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Schakelblokje van het contactslot defect?? FFe goed aan de achterkant kijken als je de stekker van het contactslot eraftrekt of alles van de schakelaar nog op zijn plek zit. Meestal is schade wel te zien aan verkleuring of gesmolten plastic in de buurt van de dikste contactpinnen.

Enne, dit onderdeel gaat nogal eens bij VW produkten van deze bouwjaren en geeft deze klachten. Soms ook te vinden door met draaiende motor te morrelen aan de sleutel. Stopt ie ermee weet je zeker dat dit je probleem is.

succes

raterhul (0), 19 jaar geleden

Na de tips hier, is er gekeken naar de relais. Nr 30 is vervangen en de auto vertoont geen haperingen meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.