auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III: universeele lambdasonde?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 aex

bij het uitlezen kwam ik de foutcode voor de lambdasonde tegen en 3 injectoren, nu heb ik nog een lambdasonde van een bx liggen die ook 4 draads is, kan ik die erin draaien om te kijken of daarmee het probleem (slecht starten in de ochtend, soms een paar min doorstarten) verholpen is, of zit er meer verschil in de sondes?

Tevens een Busje injectiereiniger gehaald, en ga zo weer eens een keer een tank op benzine erdoor rijden.

b.v.d.

Geplaatst door

acaD (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het niet je temperatuursensor? Van lambdasondes heb ik helaas geen verstand.

Thijs11395 0
badge

15 jaar

Ga ik ook maar eens vervangen idd.
De injectoren blijken wel goed te zijn, de gasboer vertelde me dat die melding kwam door de gasinstallatie. Scheelt een slok op een borrel.

acaD 0

15 jaar

Bij dit type motoren wordt bij montage van een gassysteem de lambdasonde onderbroken en de sondedraad vanaf de benzinecomputer aan massa gelegd. Daarmee bereik je dat het stuurapparaat "open loop" draait en daardoor niet weg leert. Als nu de onderbreking niet functioneert kan de computer ten gevolge van een rijk mengsel naar arm wegleren. Het gevolg is slecht aanslaan bij de koude start. Je kan het verschil constateren door de massa van de accu los te nemen voor je gaat starten. Dan reset je de benzinecomputer voor je gaat starten. De fout van de injectoren kan je negeren.

Badankt voor de uitleg. Moet de gasklep dan opnieuw ingeleerd worden? De stroom is er al eens eerder afgeweest, en had toen geen nadelig effect op het lopen.

De koude start is inderdaad het probleem. De vacuum slang naar de rembekrachtiger was ook ingescheurd, en zit er net nieuw op. Ga het straks verder afbouwen, heb eerst nieuwe T stukjes gehaald naar de verdamper, die moe was en af brak en een nieuwe slang van verdamper naar verdeler die haarscheuren had.

Verder net nieuwe beru bougies erin gedraaid voor gas, verdeler rotor en kabels zitten er een paar honderd kilometer op.
Nu ik dit schrijf, de min heb ik toen v.d. accu afgehad, en het startprobleem was toen een paar dagen weg. Wellicht dat door de lekke vacuumslang de computer van slag ging?

Groet,

Marco

acaD 0

15 jaar

[quote=hakeemolajuwon]Als nu de onderbreking niet functioneert kan de computer ten gevolge van een rijk mengsel naar arm wegleren. Het gevolg is slecht aanslaan bij de koude start.[/quote]
Dit probleem treedt waarschijnlijk bij jou op.
[quote=hakeemolajuwon]Je kan het verschil constateren door de massa van de accu los te nemen voor je gaat starten. Dan reset je de benzinecomputer voor je gaat starten.[/quote]
Dit is wat je gemerkt hebt: de fout treedt niet op als de massa los geweest is.
Conclusie zal kunnen zijn dat de draad van de lambdasonde naar de benzinecomputer niet goed onderbroken wordt.
De gasklep hoef je volgens mij niet opnieuw in te leren.

Thijs11395 0
badge

15 jaar

Bedankt, de logica is er nu eindelijk. Had alles hier al afgezocht, maar bood geen uitkomst.
Wordt die draad door een relais aangestuurd/afgebroken?

Marco

acaD 0

15 jaar

Het probleem is er weer. Zit het puur in dat de draad van de lambdasonde naar de benzinecomputer niet goed onderbroken wordt, of kan de lambdasonde ook de boosdoender zijn?

b.v.d.

marco

acaD 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.