Hallo, ik heb het volgende probleem met mijn auto:
Wanneer ik mijn auto aan zet (met koude motor) dan draait mijn motor niet helemaal lekker. Ik heb dit al getest:
1. De DSG in de P of N (Parking en Neutraal): Geen problemen (motor draait netjes op 819 RPM)
2. De DSG in de D of R: Variabel stationair toerental.
3. Ik heb 4 minuten getest met VAG-Com bij een koude motor en de waardes uitgelezen. De waardes schommelen tussen de 735 (laagste waarde) en 945 (hoogste waarde) RPM. Ook heb ik even een afbeelding bijgevoegd met het verloop. De temperatuur stijgt van 20,7 graden bij het begin tot 41,5 graden bij het eind. Wanneer ik rond de 75 graden zit is het probleem niet meer aanwezig. Dit is ook te zien in het verloop op de afbeelding.
[url=http://img53.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img53.imageshack.us/img53/9254/vw...[/img][/url]
4. Geen fouten met VAG-Com uitgelezen. Motorisch lijkt alles dus goed te zijn.
5. Ook heb ik het luchtfilter, brandstoffilter, oliefilter vervangen en uiteraard nieuwe olie erop gedaan.
6. Soms slaat mijn auto zelfs af. Dit komt waarschijnlijk doordat ik geen gas geef tijdens het achteruit rijden uit de garage. Heeft hij dan net een laag toerental te pakken dan heeft hij te weinig kracht om alles rond te krijgen waardoor de auto af slaat. Dit is wat ik ervan denk maar kan er naast zitten. Hetzelfde heb ik al eens meegemaakt bij het wegrijden bij een stoplicht. Je doet je voet van de rem en wilt dan net gas gaan geven, het moment tussen die 2 acties en op dat moment een laag toerental doet mijn auto ook weer af slaan.
Ik kan niet echt tot een conclusie komen. Het vreemde is dat het dus alleen bij een koude motor is en niet als de motor warm is.
Is er iemand die mij kan helpen bij dit probleem? Advies, opmerkingen, oplossingen zijn uiteraard van harte welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niemand die een antwoord heeft op de problemen die ik ervaar?
Jornw,
Wat zijn de doelstelling van het stationair toerental in de ECU als de problemen zich voordoen?
Ik heb echt geen idee hoe deze kwaal ontstaat, het enige dat ik me kan bedenken is dat de koppeling van de DSG niet helemaal goed vrijkomt of steeds net tegen het vliegwiel aanloopt waardoor het MMS het stationair koppel verhoogd. En de DSG de koppeling weer terugsteld. Zit er op een dergelijke bak niet een koppelingspositie sensor als bij een selespeed?
Ook zou ik eens kijken of er in andere regeleenheden geen DTC opgeslage zijn.
Succes en we horen van je,
M.v.g,
Harrie
17 jaar
hallo Potlood. Hierbij mijn antwoorden.
[quote=Potlood]Ik heb echt geen idee hoe deze kwaal ontstaat, het enige dat ik me kan bedenken is dat de koppeling van de DSG niet helemaal goed vrijkomt of steeds net tegen het vliegwiel aanloopt waardoor het MMS het stationair koppel verhoogd. En de DSG de koppeling weer terugsteld.[/quote]
Klopt dit is ook de gedacht dit ik er bij heb maar dan zou dit bij een warme motor ook moeten spelen.
[quote=Potlood]Zit er op een dergelijke bak niet een koppelingspositie sensor als bij een selespeed?[/quote]
Iemand die hier een antwoord op kan geven? Mijn kennis gaat niet zo ver dat ik hier een antwoord op kan geven.
[quote=Potlood]Ook zou ik eens kijken of er in andere regeleenheden geen DTC opgeslage zijn.[/quote]
Verder ook geen DTC's kunnen vinden. Volgens de computer zou alles goed moeten zijn.
Alvast bedankt.
Succes en we horen van je,
M.v.g,
Harrie
17 jaar
Ja dit blijft zo een raadsel,
Ik heb eigenlijk maar één oplossing en dat is met de testkast eraan gaan rijden en dan vooral de verschillende parameters in de gaten houden als het probleem zich voordoet.
Ik hoop dat je hier verder mee komt,
M.v.g,
Harrie
17 jaar
Welke parameters hebben we het dan over. Wat ik wel kan zeggen is dat de injectie van de motor gelijk blijft. Dit heb ik tijdens een testrit nagetrokken. Gemmiddelde waarden van de 4 cilinders komt telkens rond de 0 uit. En er is op de momenten van het lage toerental of hoge toerental niet echt een groot verschil merkaar in de waarden.
Heb je nog voorbeelden van parameters die van belang zijn om te testen? Dat ik geen waardes mis loop en zijn er ook lijstjes met standaard waarden, dus hoe een motor hoort te lopen?
17 jaar
Jornw,
Ik heb geen idee of er lijsten zin met waarden die een goed lopende auto hoort te hebben. Ik zat te denken aan injectie opbrengst, inspuitmoment, doelstelling van stationair toerental. Maar eigenlijk ben je op zoek naar een parameter die meedanst met het toerental (en dan niet het toerental zelf natuurlijk ;))
Het blijft gewoon proberen en geduld bij een dergelijk probleem.
M.v.g,
Harrie
17 jaar
heb je de ecu van de transmissie ook uitgelezen?
Ik heb net de ecu van de transmissie (DSG) even uitgelezen. Geen foutcodes o.i.d. gevonden. Of bedoel je iets anders? :)
17 jaar
Vanmiddag nog even aan het testen geweest en de problemen zijn eigenlijk heel makkelijk te verklaren. Niet dat het hoort maar de oorzaak is boven water, nu de oplossing nog.
Ik heb standaard altijd mijn Climate Control aan (wie niet), wat is nu het geval... Zet ik de Climate Control uit bij een koude motor dan zijn de problemen verdwenen. Op één of andere manier kan mijn auto niet voldoende vermogen leveren als ik alles aan heb staan. (Climate Control, lichten, Pioneer AVIC-D3 Breedbeeld navigatie). Komen deze problemen vaker voor bij auto's en wat kan een oplossing hier voor zijn en nee ik zet mijn Climate Control liever niet uit :) Wat dan vreemd blijft is dat het bij een warme motor niet aanwezig is.
Iemand een idee?
Groeten
17 jaar
Jornw,
Het zou zo kunnen zijn dat de ECu van de klima niet goed communiceerd met de ECU van de motor. Hierdoor weet het motormanagement niet dat de compressor ingeschakeld wordt en daald het toerental als de compressor inschakeld. Waarom dit probleem niet optreed met warme motor kan ik op deze manier niet verklaren.
Ik weet niet of het mogelijk is maar naar mijn weten moet je kunnen uitlezen of de motor ECU weet dat de klima aanstaat. Er zal dan ergens een parameter moeten zijn "Airco/Klima" actief. Ook kan het zijn dat de elektromagnetische koppeling van de kompressor niet geleidelijk inschakeld maar alleen nog maar "wel/niet" kan.
Ik hoop dat je hier verder mee komt en we horen van je,
M.v.g,
Harrie
17 jaar
Als ik de Climate Control op de ECON stand zet is er ook niets aan de hand. Zou het kunnen zijn dat hij de auto eerst op temperatuur maakt en daarbij dus veel vermogen vraagt? Na ongeveer 10 minuten is de motor warm maar heeft de Climate Control ook binnen in de auto alles op temperatuur, dus minder vermogen nodig. Dit zou een verklaring kunnen zijn.
Ik nog even kijken of de ECU de Climate Control wel aan ziet staan.
17 jaar
Ik heb hem nog maar een keer uitgelezen maar geen rare waardes kunnen waarnemen. Ik zal het vanavond nogmaals proberen maar denk dat ik op niets uitkom. Nu las ik ergens dat de gasregelklep bij de Golf 5 tot 2004 (die van mij is na 2004) na de 80.000 km vaak vervangen moet worden, schijnt een kwaaltje te zijn maar dit geloof ik niet echt. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Ik zou niet weten wat ik nog kan doen.
17 jaar
Jornw,
Ik heb echt geen idee meer, herkent de motor ECU dat de airco aanstaat?
M.v.g,
Harrie
17 jaar
Heb je jouw navigatie al eens afgekoppelt?? Want dit is niet origineel of niet?? Heb laatst een geval gehoord over een softwareupdate van deze motor in combinatie met deze bak.
Deze auto was weer terruggenomen door dit probleem wat eerst niet te verhelpen viel. Na deze softwareupdate was het probleem verholpen.
Rene, bedankt voor je reactie.
Ik heb navigatie nog niet afgekoppeld, dit zou ik nog eens kunnen proberen. Zat er ook niet origineel in maar maakt wel gebruik van de CAN-Bus interface.
Weet je toevallig wat zo'n software update kost? Ik heb nu de eerste versie erop staan en heeft elke VAG garage deze software in de kast liggen?
17 jaar
Heb het nog even nagevraagd maar als het goed is kan elke dealer deze software update opvragen en uitvoeren. Het probleem wordt nu ook erkend. Altijd iets om te proberen.. Softwareupdate kost vaak een tientje of 4/5
Rene, je zegt: [quote]Het probleem wordt nu ook erkend.[/quote]
Over welk probleem hebben we het dan precies, en als dit nu wordt erkend is het dan niet zo dat de software update gratis hoort te zijn?
17 jaar
Tja... dat moet jij maar met je dealer overleggen ;-) ik weet van mijn dealer dat ze het probleem eens gehad hebben dat hij slecht liet de eerste paar seconden en dan soms ook afsloeg. Dit is verholpen met een update die eerst nog niet voor handen was.. Volgens mijn dealer moet dit nu bij elke dealer op te vragen zijn.. Heb jij al contact gehad dan??
Haha, ja ik heb inmiddels al contact gehad met de dealer. Zij hebben de problemen nog nooit gehad en kunnen niet zeggen of dit dus de oplossing is. Kosten rond de 70 a 75 euro. De update wordt rechtstreeks vanaf het internet gehaald. Dus op internet wordt gekeken welke versie je momenteel in je auto hebt zitten waarna er dus de nieuwste update wordt gedownload naar je auto. (naja zal eerst wel op de hardeschijf van de pc worden opgeslagen). Ik vroeg waarom dit zo duur was, toen kreeg ik het antwoord: " Ja moet van internet gehaald worden he" , hahaha dus ik: Ja en?
Nu ben ik van plan om mijn auto te laten tunen bij Hartog Tuning maar ik zit te twijfelen of ik nu eerst die software update moet laten uitvoeren door de VAG garage of pas na het tunen moet laten aanpassen...
17 jaar
Nou bij elke software updat moet als ik mij niet vergis eerst de originele software terruggeplaatst worden dus ik zou eerst de softwareupdat laten uitvoeren (dan is mischien je probleem ook verholpen)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar