Ik heb deze auto nu 3 maand, het begon met koelproblemen.
De waterpomp, thermostaat, koelvloeistofreservoir koppakking en de radiateur zijn al vervangen.
De koppakking was lek, de koelvloeistof borrelde in het reservoir en er lekte uitlaatgas tussen het onderblok en de cilinderkop door aan de voorzijde van de motor.
De koelvloeistof is netjes schoon (wel vervangen natuurlijk) maar de kanalen in de kop en in de oude radiateur zijn helemaal wit uitgeslagen. Dit witte is er wel af te krabben, lijkt wel een krijt achtig iets.
De temeratuur van de motor blijft nu op ongeveer 100 graden (temp. meter in het dashboard heb ik gechecked, deze geeft goede waarde aan) en de koelfan slaat netjes aan.
De slangen vind ik nogal hard worden naarmate de motor warm word. Het lijkt alsof de druk in het koelsysteem te hoog word.
Op dit moment loopt de vento stationair als een zonnetje, onbelast stijgt het toerental ook netjes maar het zakken van het toerental gaat langzamer.
Tijdens het gas geven is duidelijk te voelen dat de motor in houd. Op de snelweg was de 140 nog maar net te halen. Ook zuipt de auto als een ketter.
Bougiekabels heb ik gecontroleerd op doorslaan en ook de distributie staat op tijd.
Tijdens de koude start slaat de motor goed aan, ik heb dus niet het idee dat de cilinder vol koelvloeistof komt te staan, ook niet als het systeem een nacht onder druk heeft gestaan. Met een druktester is ook geen duidelijk lek in de kop te vinden.
Het enige wat ik mij nog kan bedenken is dat er een scheurtje in de kop zit. Komt dit vaker voor bij ABS motoren van Volkswagen? Hij heeft nu ruim 227000 km gelopen.
Alvast bedankt voor de hulp.
m.vr.gr. Roland
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
verlies je koelvloeistof? en is de ontsteking goed afgesteld?
wat ik mij nog kan bedenken is dat er een scheurtje in de kop zit.
hangt er van af waar het scheurtje zit als het in een koelkanaal uit komt krijg je idd weer druk in je systeem
16 jaar
Ik heb vanavond getest of er sporen van uitlaatgas in de koelvloeistof zitten maar niets gevonden met een lektester met vloeistof van midlock. Hierbij heb ik geen uitlaatgassen gevonden dus ik heb goede hoop dat er geen scheurtje in de kop zit...
Ook heb ik de ontsteking met een stroboscooplamp gecontroleerd. Ik meet 10 graden voorontsteking bij stationair lopen. Na het verwijderen van de verdelerkap zag ik dat de rotor flink ingebrand is. Ook de verdelerkap is niet echt fijn. Het koolstofstiftje wat op de rotor hoort te drukken is zelfs helemaal weg...
Morgen dus eerst maar eens een nieuw kappie en rotor bestellen.
Ik hou jullie op de hoogte en ben benieuwd wat jullie nog denken..
16 jaar
Ontsteking moet bij deze motoren op 6graden staan.
Verder moet de stationair regelaar middels testkast in de basisstand draaien.
Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om de ontsteking te controleren met een normale stroboscooplamp?
Na het vervangen van de verdelerkap en rotor is het probleem nog steeds niet opgelost....
Begin nu toch echt wel een beetje te balen, ik rij 500 km per week en moet dat nu op de motor doen, bij mooi weer is het heerlijk maar vanmorgen was het meer zwemmen......
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Vento of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar