Volkswagen Caravelle: Vermogen VW Caravelle

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5L; 85 kW/115 pk, automaat

Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem. Mijn VW Caravelle heeft de eerste 25.000 km op aardgas gelopen (promotie van deze brandstof in Duitsland!). Daarna door VW garage ingevoerd en omgebouwd op benzine. Ik gebruik deze auto hoofdzakelijk om de caravan te trekken (max. gewicht 1500 kg). Volgens de fabriek kan deze auto 2000 kg de baas.
De eerste ervaringen waren niet indrukwekkend. Op weg naar Spanje, bij een km-stand van ca. 45.000, een verbrande katalysator (probleem gemeld bij Probleemcar Januari 2010). Nieuwe kat geinstalleerd maar sindsdien staat de caravan in Spanje omdat ik het nog niet vertrouw.
Onlangs op een testbank het vermogen laten testen met het volgende resultaat: Maximaal vermogen 100 pk en bij vollast regelt de lambda nog steeds op ca. 1.
Volgens degene die de test heeft gedaan zou de lambda waarde bij vollast aanmerkelijk beneden 1 moeten zijn?
Mijn garage heeft weinig ervaring met deze VW-benzine uitvoering.
Bij navraag elders (i.o.m. mijn garage) verschillende antwoorden o.a.
-een verschil van 7,5 pK is niet merkbaar dus het gemis van 15 pK kan het probleem niet zijn
-bij een verbrande kat zijn de middendemper en/of einddemper zeer waarschijnlijk ook verstopt en levert minder pK's
-deze VW kan de caravan nauwelijks aan!
Wie kan me een raad geven omtrent dit probleem?

Alvast vriendelijk bedankt

Jan Heijnen

Job1987

Geplaatst door Job1987 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Lambda 1 is inderdaad te arm voor vollast. Afhankelijk van de motor komt tussen de 0,87 en 0,90 meer in de buurt.
Mogelijk herkent de ecu de vollast conditie niet. Dat is overigens eenvoudig te zien bij uitlezen van de data.
Vollast kan gestuurd worden door de gaskleppositie of door de gemeten luchtmassa. Dat ligt aan de software in de ecu en dat weet ik niet.
Ook het uitlezen van de zelf-lerende waardes kan hier duidelijkheid verschaffen.
Mede gezien de eerdere verbrande katalysator hou ik het erop dat de motor over het hele gebied te arm staat.

Eerst maar eens vaststellen of vollast herkend wordt en of er wel of niet een mengselprobleem is.

Vraagje: omgebouwd op benzine? Dus er zat eerst helemaal geen benzine systeem in? Of is alleen het gas weggehaald en was het een bi-fuel motor?
En als er geen benzine-systeem in zat, van welke motor is er dan een systeem op gekomen? Of is het samengeraapt?
En is de specificatie van deze "aardgas" motor dezelfde als van die waar het benzine injectie systeem vanaf komt?
Dus zelfde inhoud, compressie, nokkenassen etc., etc.

Job1987 (0), 13 jaar geleden

Voor zover mij bekend was het een bi-fuel motor. De auto gaat volgende week weer voor onderhoud/apk naar de garage. Ik zal de garage vragen te letten op uw vragen. Ik hou u op de hoogte.

Mvgr.

Jan Heijnen

Job1987 (0), 13 jaar geleden

Beste Old Ford,

Zoals toegezegd hierna het resultaat van de Caravelle: Alles prima in orde geen foutmeldingen. Volgens de garage zou er een foutmelding gekomen zijn als de lambda sensor niet goed werkt. Afgesproken is dat wanneer we de auto weer gaan gebruiken (de VW gaat voor een half jaar in onze garage) we de middendemper en achterdemper van de uitlaat vervangen. Deze zouden mogelijk verstopt kunnen zijn t.g.v. de verbrande kat; de uitlaat zit er al 10 jaar onder en alhoewel er nog geen lek te bespeuren valt is dit een laatste niet al te dure ingreep. Ik blijf u op de hoogte houden. Bedankt voor de adviezen.

Mvgr.

Jan Heijnen

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Volgens mij word je met een kluitje in het riet gestuurd.
Als de lambda sonde kapot is krijg je een foutmelding, ja dat klopt.
Maar hier is denk ik iets anders defect en werkt de lambda goed (te goed zelfs).
Die kat verbrandt niet zomaar, dan moet er ergens wel een fout/defect zitten.

Voordat je dure dempers gaat vervangen kun je ook even proefrijden met die dempers losgekoppeld.
Rijdt de auto dan veel beter, dan zijn ze verstopt. Rijdt de auto hetzelfde dan is het zonde geld.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.