Volkswagen Transporter: turbodruk regelverschil

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.0 tdi 65kw.

beste mensen.

ik heb hier een vw transporter staan.
deze rookt erg zwart en houd soms in. het wordt ook steeds erger.
we hebben de luchtmassa meter vervangen.
alles vacuum slangen gecontrolleerd en sommige vervangen.
de turbo slangen gecontrolleerd.
distributieriem en pomp staan op tijd en de pomp is goed afgesteld.
loopt voor derest erg goed
er staat ook een fout in
foutcode 462C turbodrukregeling.
als je die wist komt hij zoals jullie begrijpen meteen terug.

wie kan ons hierbij helpen??

vriendelijke groet

JIP Automobielen

Geplaatst door JIP Automobielen (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Jan227 (5) PRO, 13 jaar geleden

Hallo, auto rijdend uitlezen mbv meetwaardenblokken. Is de turbodruk te hoog of te laag ? Vermoedelijk zit er toch een lekkage in het laadluchtsysteem, aangezien de auto zwart rookt . Afpersen dus mbv het daarvoor bestemde gereedschap. Groet Jan227

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Jip,

Hex 462C = 17964

Turbodruk zal te laag zijn, kan inderdaad een lekkage aan een slangetje zijn, of een defecte N75 of de aansluitingen ervan zijn verwisseld etc, zie ook :

foutcode: 17964 P1556
nl Laaddruk Controle Negatieve Deviatie
du Magnetventil für Ladedruckbegrenzung (N75) Regelgrenze unterschritten
en Boost (Charge) Pressure Control Valve (N75) Negative Deviation
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

De geleverde (actuele) turbodruk is duidelijk lager dan de voorschreven waarde.
Dus er zijn problemen met de N75 of met de turbo-druk, of met de slangen en/of slangaansluitingen.
Hier staat een voorbeeld.

Mogelijke verschijnselen:
Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc.
pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM.
Storingslampje brandt
Noodloop.

Mogelijke oorzaken:
Slangaansluitingen verwisseld
Lekkende slangaansluiting(en)
Lekkende vacuum leidingen
Turbodrukregelaar (N75) werkt niet (goed) meer
Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd.
Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk.

Mogelijke oplossingen:
Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af.

Gr Stefan

jos_br (0) PRO, 13 jaar geleden

Aangezien het hier een wastegateturbo betreft zou bij een lek slangetje juist overdruk aangegeven moeten worden. Wanneer je de auto uitleest moet je eens kijken wat er in groep 011 staat tijdens stationair lopen. Wanneer dan het verschil (gevraagd/gelevert) al te groot is gaat ie meteen innoodloop. Ook kan de regelklep stuk zijn waardoor de wastegate meteen open blijft staan.

Jos.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.