Hallo allemaal,
Heb een paar vraagjes over de versnellingsbak. (fox, 1.4 2005)
Wie kan mij vertellen waarmee ik de aftapplug van de versnellingsbak eruit kan halen? Er zit een een of andere pin in het midden. (om hem daarna heel ver weg te gooien, want de nieuwe plug is gewoon een inbus)
Dat onderste vieze ding dus.
- De "vulplug" heb ik nog niet gevonden overigens, iemand hier ervaring mee?
- En verder, welk type olie kan ik het best gebruiken en hoeveel gaat er in deze bak?
Alvast bedankt,
Richard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
daar zal een speciale dop voor zijn maar daar verversing niet voor geschreven is om dat er long life olie in zit dus alleen oliepijl controle gaat deze er nooit uit.
groetjes jan.
Alleen lekt hij wel vanuit die plug, niet veel, maar aan de onderkant zie je wel een streep vanuit die plug komen.
Vandaag bij VW dealer geweest, hij kent deze plug niet en wist me ook niet te vertellen met welke dop ik hem open moest maken. Wel had hij een nieuwe plug, dat is gewoon een inbus. Als ik de auto zou laten staan kon de monteur er wel naar kijken.
Alleen kijken kost al geld daar en dat vind ik een beetje onnodig. Voor dat geld koop ik dan liever de speciale dop (altijd leuk voor bij de verzameling)
in ieder geval bedankt.
vriendelijke groeten,
Richard
11 jaar
nou kun je dan dat midde stuk niet inslaan of er uit boren zodat je de imbus er in krijgt.
groetjes jan.
Ik hoopte eigenlijk op een wat minder agressieve oplossing, maar wellicht lukt het wel.
Eerst maar even die vulplug vinden... Ik vermoed, zelfde plug aan de andere kant boven ergens.
Vriendelijke groeten,
Richard
11 jaar
ja daar zal hij wel zitten is zo n zelfde bout dus valt niet te missen.
groetjes jan.
Zeker weten dat ze bij de dealer deze plug wel kennen en er ook een passende dop voor hebben. Dezelfde zit namelijk ook in een multitronic bak (Audi) Wat je kan doen is de punt in het midden wegboren en dan kan er een twaalfkant sleutel in.
Ja inderdaad Bas, vind het altijd zo'n flauwe boel. " Niet Weten" = in dit geval " Niet Willen" (helpen). Maar daar kan ik me niet druk meer om maken, bedankt voor je tip!
Vriendelijke groeten,
Richard
11 jaar
Gevonden, vrij makkelijk te verkrijgen bij een automaterialenzaak a ong. 7,- euro: TR XZN 16
De imbus van vw paste niet..., dus heb ik maar de pluggen verwisseld.
Vulopening zit idd aan de andere kant, dus niet wat ik hier op het forum gelezen heb aan dezelfde kant van de aftapplug rechts twee kleinere bouten. (die liggen ook lager en krijg je er moeilijker 2 liter in.)
Andere kant hier dus:
Daarna 2 liter kroon olie sp 1081 ingepompt.
Simpel klusje, mits je de juiste tools hebt.
Schakelen doet ie weer mooi.
Hartelijk dank voor jullie bijdrage,
Vriendelijke groeten,
Richard
11 jaar
Dit probeerde ik ook. Dus de aftapplug uitboren, heb dat gedaan. Maar....
Aftapplug wel los gekregen, maar weer dicht gedraaid. Omdat het imbusgat van DE BIJVULPLUG WAS VERDRAAID. Dus ik kon bijvulplug niet eruitkrijgen.
Wat een gedoe allemaal bij VW, wie zet daar nou een aluminium imbusplugje in!
Gat is nu verdraaid, wat ik niet heb gedaan overigens, maar iemand voor mij. Dus heb ik maar olie bijgevuld via de ontluchtingnippel, bovenop koppelingshuis.
Slangetje geplaatst, en oliesnipflesje erop, en 50 cc erbij gepompt.
Loopt nu weer prima.
Ben klaar met VW aluminium vulplugjes, lijkt weer goedkoper dan ooit.
10 jaar
aluminium pluggen gebruiken ze nog maar 40 jaar.... nooit problemen mee trouwens. als je het passende gereedschap maar gebruikt. De originele vw (hazet) dop in de werkplaats heeft een extra kraag die om de plug heen valt en voorkomt dat de plug openbarst op de zeskant.
Deze plug met het pikje in het midden komt bij veel meer bakken uit de VAG groep voor. het is ooit bedoeld geweest dat de bak een levensduurvulling had en dus niet open mocht. ervaring bracht echter uitkomst, de bak draait op een gegeven moment in zijn eigen slijtdelen en knapt vaak aardig op met verse olie. Met een paar ton op de klok is het doorsnee een soort naar vis stinkende zwarte bager wat er nog uit loopt.
de draad is een NPT, die is conisch. vast is vast met deze dingen. Mensen zonder gevoel gebruik alsjeblieft een momentsleutel voor dit geval. Anders draai je idd de hele handel over de kop.
Heren ,
dit topic is 5 maanden oud...heeft geen zin om hier op door te gaan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar