Hallo,
Ik constateer bij mijn zojuist aangeschaft vw golf iv dat de versnellingspook in sommige versnellingen (licht) beweegt tijdens actie gasgeven- gasloslaten. Niet in alle versnellingen (volgens mij in 3e, 4e en 5e). Denk max. 0,5 cm. Huidige km stand: 50.000.
Is dit normaal?
Ik heb dit wel al vaker een aantal keren gezien bij proefritten bij een andere golf en seat toledo.
Wat kan ik aangeven bij de garage (nog 6 maanden garantie?)
Weet iemand of dit duidt op slijtage?
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Fabian
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoogstwaarschijnlijk doen dit je aandrijfassen
Denk dat er niets aan de hand is,pook beweegt altijd wel een beetje.
Maar ze kunnen het schakelmechaniek controleren.
Zou me eerder zorgen maken over kantelende zuigers (tikken koude start) en defecte distributie's bij dit type motor.
Hoi Ricky,
Wat bedoel je met zorgen maken. Bedoel je dat dit relatief vaak voorkomt bij dit type motor?
Wat bedoel je met defecte distributies?
[quote=ricky]Denk dat er niets aan de hand is,pook beweegt altijd wel een beetje.
Maar ze kunnen het schakelmechaniek controleren.
Zou me eerder zorgen maken over kantelende zuigers (tikken koude start) en defecte distributie's bij dit type motor.[/quote]
16 jaar
Een beetje beweging zit er altijd wel op. En verder maar eens eerst uitgebreid gaan rijden voordat je je zorgen gaat maken over dingen die er allemaal wel eens zouden kunnen zijn.
groet
a3
16 jaar
Niet om je bang te maken,maar dat komt wel vaker voor bij deze motoren,en omdat je hem net hebt en nog in de garantie zit zou het een aandachtspunt kunnen zijn waar je/hun ook even op moet letten.
Van de distributie zijn vaak de spanrollen de boosdoeners,en bij kantelende zuigers hoor je een tikkend geluid bij koude start (en dan bij beetje gasgeven) wat weer weggaat naarmate de motor warmer wordt.
Hoi Ricky,
Moeten kantelende zuigers altijd gerepareerd worden of kun je daar mee blijven rijden? Wat zijn evt. consequenties (als je blijft doorrijden?) en waardoor wordt het veroorzaakt (longlife olie?)
Bedankt
Groeten,
Fabian
Ps. distributieriem is vernieuwd door dealer (vw) bij aflevering; gevraagd i.v.m. leeftijd auto.
[quote=ricky]Niet om je bang te maken,maar dat komt wel vaker voor bij deze motoren,en omdat je hem net hebt en nog in de garantie zit zou het een aandachtspunt kunnen zijn waar je/hun ook even op moet letten.
Van de distributie zijn vaak de spanrollen de boosdoeners,en bij kantelende zuigers hoor je een tikkend geluid bij koude start (en dan bij beetje gasgeven) wat weer weggaat naarmate de motor warmer wordt.[/quote]
16 jaar
Kantelende zuiger: type de term in google en je hebt voor een week wat te lezen. En als de distributieriem vervangen is , zouden de spanrollen gelijk vervangen moeten zijn. Is zo'n beetje standaard bij de dealer(s).
groet
a3
16 jaar
Hallo Fabian
Er mag best iets beweging in de pook zitten, is het echter nogal veel dan kunnen ook de motor ophangrubbers soms de oorzaak zijn.
als de rubbers verouderd zijn dan kan tijdens het optrekken of afremmen op de motor het motorblok kantelen, deze beweging is ook te merken in de versnellingspook.
je auto heeft wel weinig kilometers gedraaid, maar de rubbers zijn wel ongeveer 7 jaar oud.
Zelf controleer ik deze met een tweede persoon op de volgende wijze.
motorkap openen, de tweede persoon in de auto, auto op de handrem, optrekken in de 1e versnelling en hetzelfde herhalen in de achteruit.
de motor mag nu niet te veel voor en achterover kantelen.
Het kan lastig zijn als je niet weet hoever kantelen "normaal' is.
groet, Gert
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar