Volkswagen transporter: vervangen distributieriem en spanrollen

Bouwjaar: 1996

Na een motorschade door een defecte spanrol moet ik een nieuwe kop monteren en de distributieriem vervangen wie kan mij vertellen hoe ik deze riem moet vervangen en wat voor gereedschap(speciaal) daarvoor nodig heb.En waar ik eventueel nog meer op moet letten

barry820

Geplaatst door barry820 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Beunhaas (495) PRO, 18 jaar geleden

Het blik boeit niet , maar WELKE motor erin zit....
Er zijn zeker 10 typen motoren geleverd in de T4....

barry820 (0), 18 jaar geleden

Het gaat om een 1.9td uit 1995

Beunhaas (495) PRO, 18 jaar geleden

Ik neem aan dat het om een AAZ motor gaat:
Helaas kan ik de plaatjes hier niet laten zien

Volkswagen 3. Dieselmotoren 3.3 Distributieriem vervangen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Spanrol 45 (4,5)
Nokkenasriemwiel45 (4,5)
Distributiedeksel10 (1,0)
Bevestigingsbout bovenste achterplaat10 (1,0)
Bevestigingsbout onderste achterplaat25 (2,5)
Inspuitpompriemwiel45 (4,5)
Tussenriemwiel45 (4,5)
Krukaspoelie op krukasriemwiel25 (2,5)

Figuur 3.1: Distributie in onderdelen




1 Bevestigingsbout
2 Spanrol
3 Spreidclip
4 Bovenste distributiedeksel
5 Nokkenasriemwiel
6 Bevestigingsbout
7 Inspuitpompriemwiel
8 Achterste gedeelte tandriemkap
9 Inspuitpomp
10 Bevestigingsbout
11 Steunen
12 Console
13 Distributieriem
14 Tussenriemwiel
15 Krukasriemwiel
16 Centrale bout krukasriemwiel
17 Onderstuk tandriemkap
18 Geribde riem
19 Trillingsdemper
20 Aandrijfriem stuurbekrachtiging
21 Krukaspoelie
22 Bevestigingsbout


Distributieriem verwijderen (zie ook figuur 3.1)


- Verwijder de riem van de dynamo en van de pomp van de stuurbekrachtiging (indien aanwezig).
- Verwijder het bovenste distributiedeksel.
- Verdraai de krukas totdat de zuiger van de eerste cilinder in het BDP staat aan het einde van de compressieslag. Het BDP-merkteken op het vliegwiel moet tegenover het vaste merkteken op het koppelingshuis staan.
- Blokkeer de nokkenas met de stelliniaal 2065A zoals aangegeven in figuur 3.2. Breng de stelliniaal aan. Draai de gefixeerde nokkenas zover dat één uiteinde van de stelliniaal tegen de cilinderkop komt. Meet met een voelermaat de ontstane speling aan het andere uiteinde. Deel de gemeten speling door twee en plaats aan beide uiteinden een voelermaat met de berekende dikte tussen de stelliniaal en de cilinderkop.
- Blokkeer het inspuitpompriemwiel met behulp van de blokkeerpen 2064 (figuur 3.3).
- Verwijder de krukaspoelie zonder de krukas te verdraaien (vier inbusbouten).
- Verwijder de onderste beplating van de distributie.
- Draai de contramoer van de excenter los en stel de spanner terug.
- Verwijder de distributieriem van het nokkenasriemwiel.


Figuur 3.2: Stelliniaal 2065 A aanbrengen

Figuur 3.3: Blokkeerpen 2064 aanbrengen

Distributieriem aanbrengen en spannen


- Controleer of het BDP-merkteken op het vliegwiel tegenover vaste merkteken op het koppelingshuis staat (figuur 3.4).
- Plaats de distributieriem om het krukasriemwiel en het tussenriemwiel.
- Plaats de krukaspoelie, let hierbij op de inbouwstand en zet deze voorlopig vast met één bout.
- Leg nu de distributieriem om de spanrol, het inspuitpompriemwiel en om het nokkenasriemwiel.
- Draai de excenter van de spanrol rechtsom, zodat de spanrol druk uitoefent op de riem en zet de contramoer van de spanner vast.
- Verwijder de stelliniaal en de blokkeerpen van de brandstofpomp.
- Draai de krukas minimaal twee volledige omwentelingen en controleer vervolgens of de merktekens nog in lijn liggen (zo niet: opnieuw riem aanbrengen).
- Controleer de riemspanning (figuur 3.5). Indien u beschikt over de riemspanningsmeter VW 210, is de juiste riemspanning bereikt als u 12 tot 13 schaaldelen afleest. Indien u geen riemspanningsmeter hebt, is de riemspanning correct afgesteld als de distributieriem tussen het nokkenasriemwiel en het tussenriemwiel nog net een kwartslag (90°) tussen duim en wijsvinger verdraaid kan worden.
- Zet nu de borgmoer van de excenter definitief met het juiste aanhaalmoment vast.
- Verwijder de krukaspoelie, breng de beplating weer aan en zet de krukaspoelie weer vast.
- Breng het bovenste distributiedeksel aan.
- Controleer het inspuitmoment en stel dit zonodig af.


Figuur 3.4: BDP-merkteken op vliegwiel tegenover vaste merkteken

Figuur 3.5: Riemspanning controleren


johndoornbosch (0) PRO, 18 jaar geleden

in 1995 is het abl of 1x

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.