Waar vind ik het merkteken op het vliegwiel? Wanneer ik de zwarte plug eraf haal heb ik twee openingen.
In de linkse opening zie ik de tandkrans. Staat het teken links of rechts van de tandkrans?Is het een streep, punt, of o
In de rechteropenig zie ik naar ik aanneem de tweede helft van het twee massa vliegwiel. Is het normaal dat daar wat speling op zit t.o.v. het gedeelte op de krukas?
Nu de riemen...
De eerste riem is een V-riem. Ik veronderstel dat die waterpomp en servostuur bedient.
Moet de waterpomp vervangen worden? Wagen is 9 jaar, maar heeft slechts 68000 juiste km.
Wordt de riem opgespannen met de servopomp? (Ik moet de onderbekleding nog loshalen en kan het dus nog niet zien)
Vervolgens de multiriem, drijft dynamo en airco aan.
Daar zit precies een soort verende spanner op. Hoe gaat die los of vast?
Uiteindelijk de distributieriem.
Volgens één bron moet de riemspanner en drie boutjes van de mazoutpomp losgezet worden?
Volgens wat ik anders eens heb gehoord moet de nokkenaspoulie los?
Graag ervaring van iemand die het al gedaan heeft
Mocht er iemand een stappenplan hebben hoe alles moet, of weten waar ik het kan vinden dan verneem ik het graag
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het niet beter om even naar de winkel te gaan en een vraagbaak te kopen?Daar staat alles duidelijk in omschreven.
Anders even de zoekfunctie ( rechts boven in beeld ) gebruiken. Deze werkzaamheden staan vast vaker beschreven.
Gr.
Volgens de boekhandel vraagbaak uitverkocht en niet meer te krijgen.
17 jaar
[quote=Roland10244]Waar vind ik het merkteken op het vliegwiel? Wanneer ik de zwarte plug eraf haal heb ik twee openingen.
In de linkse opening zie ik de tandkrans. Staat het teken links of rechts van de tandkrans?Is het een streep, punt, of o
In de rechteropenig zie ik naar ik aanneem de tweede helft van het twee massa vliegwiel. Is het normaal dat daar wat speling op zit t.o.v. het gedeelte op de krukas?
Nu de riemen...
De eerste riem is een V-riem. Ik veronderstel dat die waterpomp en servostuur bedient.
Moet de waterpomp vervangen worden? Wagen is 9 jaar, maar heeft slechts 68000 juiste km.
Wordt de riem opgespannen met de servopomp? (Ik moet de onderbekleding nog loshalen en kan het dus nog niet zien)
Vervolgens de multiriem, drijft dynamo en airco aan.
Daar zit precies een soort verende spanner op. Hoe gaat die los of vast?
Uiteindelijk de distributieriem.
Volgens één bron moet de riemspanner en drie boutjes van de mazoutpomp losgezet worden?
Volgens wat ik anders eens heb gehoord moet de nokkenaspoulie los?
Graag ervaring van iemand die het al gedaan heeft
Mocht er iemand een stappenplan hebben hoe alles moet, of weten waar ik het kan vinden dan verneem ik het graag[/quote]
Ik krijg het idee dat je net even te weinig ervaring hebt om deze klus te klaren zo te lezen,dit is toch een klus waarvan je moet weten wat je doet,doe je iets fout,dan kan dit grote schade opleveren aan je motor.(bedoel het goed!).
Je hebt ook speciaal blokkeer gereedschap nodig.
Ga je er wel aan beginnen,neem dan de waterpomp mee (zit in de distributie),en alle rollen.
Met wat zoekwerk de distributieriem vervangen.Nokkenas en dieselpomp geblokkeerd, vliegwiel op merkteken gezet.
Met de nieuwe riem staat het merteken op vliegwiel zowat 10 mm verschoven, precies of de nieuwe riem is iets korter. Bij de oude riem stond het perfect. Ik heb het aantal tanden geteld en overgetekend op de nieuwe riem zodat de riem zeker juist ligt.
Is dit normaal of moet ik nog iets bijstellen?
Graag spoedige reactie waarvoor dank, vooraleer ik alles dichtschroef
17 jaar
net wat ricky schrijft niet aan beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent maar goed ik zal je wel wat gegevens mailen
wat is je email
Als je de juiste riem hebt toegepast dan kan hij nooit als de tanden goed afgetekend zijn, 10 mm afwijken. Wil je het volgens voorschrift uitvoeren dan dien je de nokkenaspoelie te ontkoppelen en na montage van de nieuwe riem vast te zetten. Riemen wijken hoogstens tienden van millimeters af, echter geen hele millimeters.
Advies: niet starten!! en als je denkt dat alles goed is, eerst de motor een paar wentelingen tornen.
Succes!
17 jaar
Door de motor een paar toeren te draaien heeft de riem zich perfect in de tanden gezet en stonden alle merktekens perfect. Alleen de riemspanner nog even moeten bijstellen.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar