weet iemand hoelang het normaal duurt wanneer die motor op bedrijfstemperatuur komt.
De klant klaagt dat het lang duurt, ongeveer na 10km, voor hij warme lucht in het interieur krijgt.
Thermostaat is vervangen.
groeten k
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is dacht ik pompverstuiver?
Mischien gloeistiften in waterkanaal controleren?
Klep van verwarming/airco (in bak onder D.board)?
Waarom werd thermostaat vervangen?
Temp.meter op D.board ok?
werkt de bij verwarmer wel deze kun je appart uitlezen
bij extra verwarmer/standkachel
ook zit er in de buurt van de rembekrachtiger een extra circulatie pompje
deze willen ook nog wel eens de geest geven
Eindelijk heeft de klant zijn wagen binnengebracht.
Het probleem zit hem dus in de extra standkachel.
Bij uitlezen foutcode stond die vergrendeld (fc 01492) en er stond nog 5x dezelfde fout (fc 01410) in, wat wijst op oververhitting.
Na de foutcodes gewist te hebben werkte de kachel even. Na ongeveer één/twee minuten viel hij terug uit en kreeg ik telkens één foutcode, fc 01410.
Volgens diagnosetester zou de oorzaak "koelvloeistofpeil te laag" of "lucht in het koelvloeistofsysteem" zijn.
Het peil is ok en het systeem heb ik ondertussen meermaals ontlucht.
Ik heb wel gemerkt dat de extra koelvloeistofcirculatiepomp (tegen schutbord) niet draait, maar ik meet wel spanning.
De gloeibougie heb ik er uitgehaald, die is ok, aanjager (in kachel) is ook in orde.
Kan die foutcode komen door een defecte circulatiepomp?
Wanneer de kachel wel even draait wordt het water in de buizen onder de auto NIET warm, doch bij de parameters zie ik:
-waarde thermobeveiliging g64 tot 200 graden c. Eens erboven gaat hij in fout.
-voeler koelvloeistof temperatuurverwarming g241 tot ongeveer 105 graden c.
-oververhittingsvoeler g189 tot ongeveer 160 graden C.
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest,
weet iemand een oplossing?
als de extra verwarmer oververhit aan geeft
duid dat op een defecte circulatie pomp
koelwater circuleert niet
het deel wat in de extra kachel zit word verwarmd
en wordt dan te heet
voel ter controle maar aan je slnagen bij de stand kachel
direct bij de stand kachel worden zie iets warm
richting de motor niet (daar blijven ze koud)
die 105 graden en die 160 graden
wordt gemeten in de stand kachel(extra verwarmer)
denk dat je het pompje vervangt je van het probleem af bent
maar als de kachel meerdere malen oververhit is geweest
kan het maar zo zijn dat de extra verwarmer
ook een revisie beurt nodig heeft
verbrande pakkingen
nieuwe inspuit/gloeieenheid
uitlaat reinigen en binnenkant verhittings kamer reinigen (deze zit misschien vol diesel)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar