Ik heb een VW Caravelle van 2000. Deze auto heeft in Duitsland op een tentoonstelling gereden om aardgas te promoten. Is in Nederland geimporteerd door een erkende garage en omgebouwd op benzine (km. stand op dat moment ca 25.000). Ik gebruik deze auto hoofdzakelijk om de caravan te trekken (max. gewicht caravan 1500 kg; maximaal te trekken massa aanhangwagen 2000 kg opgave fabriek).
Vorig jaar op weg naar Spanje net voorbij Barcelona kwam de combinatie niet meer vooruit. Maximaal 30 km per uur. Parkeerplaats opgezocht waar bleek dat er van onder de auto gloeiend hete lucht tevoorschijn kwam. Een lokale VW garage opgezocht en na lang zoeken heeft men de luchtinlaat sensor vervangen. Vol goede moed weer op weg; na ca 100 km weer hetzelfde probleem. Weer naar een garage waar snel duidelijk werd dat de katalysator "verbrand" was en de uitlaat tamelijk verstopt (km stand op dat moment ca 45.000) . De katalysator verwijderd en op weg. Geen problemen meer gehad. Men heeft naar Spanje een nieuwe katalysator gezonden en deze daar geinstalleerd. De caravan in Spanje achtergelaten mede omdat ik me toch niet erg happy voelde na deze ervaring. Op de terugweg (solo) geen problemen gehad.
Ik sta nu weer op het punt om naar Spanje te vertrekken met de bedoeling deze keer de caravan weer mee naar Holland te nemen.
Nu de vraag: Is een verbrande katalysator een veel voorkomend probleem? Heeft het feit dat de auto eerst op aardgas heeft gelopen dit probleem mede veroorzaakt? Komt het voor dat de katalysator "verouderd" mede omdat deze auto iet intensief gebruikt wordt? Wie kan me advies/antwoord geven om dit probleem niet weer opnieuw mee te maken>
Alvast vriendelijk bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Door moderator in juiste rubriek gezet.
Katalysator hoort vele malen langer mee te gaan dan 45.000. En verbranden is iets wat nooit mag gebeuren.
Mogelijk is dit een gevolg van het aardgas, maar is er ooit gezocht naar een fout in het benzine-systeem?
Mengsel gemeten, foutcodes uitgelezen, sensoren doorgemeten - dat soort dingen?
Is er een voorgeschiedenis van problemen met bougies, bobines of injectoren?
Bedankt voor de reactie!
Bij de eerste garage in Barcelona is het hele systeem uitgelezen. Men kon geen oorzaak ontdekken. Ook bij een proefrit (echter zonder caravan) kon geen afwijkend rijgedrag ontdekt worden. Na lang wikken en wegen heeft men de luchtinlaatsensor vernieuwd. Echter zonder resultaat. Bij de tweede spaanse garage heeft men het huis waarin de katalysator zat opengebrand en de inhoud verwijderd. Was totaal verpulverd! Daarna het huis weer dicht gelast en zonder katalysator verder gereden. De auto wordt volgens VW plan onderhouden door een VW dealer.
14 jaar
Best mogelijk dat met de vervanging van de luchtinlaatsensor men de oorzaak weg genomen heeft. Dat je op dat moment geen verbetering op merkte kwam omdat het gevolg (verbrande/gesmolten kat) nog niet opgelost was.
Eerst even proefrijden met caravan. Als je met caravan er achter rijdt, merk je dan iets van horten of stoten? Of wordt de kat weer gloeiend heet?
Dan klopt er iets niet en moet je de caravan laten staan.
Als er nu nog een probleem is, dan verwacht ik dat de motor te arm staat bij zware belasting. Dat kan een (gedeeltelijk) verstopt brandstoffilter zijn of injectors die niet meer de maximale opbrengst halen. Maar voor hetzelfde geld is de oorzaak al vervangen, namelijk de luchtinlaatsensor.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar