Volkswagen Transporter: volkswagen t5 piepend geluid bij inkomen turbo + uitlaatgassen s

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi

goede dag,

ik rijd al geruim een jaar (probleemloos) in mijn T5 2.5 tdi (128 kw) caravelle echter heb nu al sinds enkele maanden een last van een piepend geluid bij inkomen van de turbo.
Wat me opviel was dat het geluid te horen is zo tussen de 1800/2000 (weet het niet exact) en 2200 toeren, daaronder en daarboven hoor je eigenlijk niets. (vandaar dat ik aanneem dat het iets met de turbo te maken heeft)

Tevens last van een uitlaatgassenlucht binnen, dit is merkbaar wanneer je zachtjes rijd en of stilstaat bij de stoplichten. Dit laatste is overigens al van het begin af aan. De verkoper meldde dit "probleem" van te voren al en zei dat dit kwam doordat de auto zelf zijn roetfilter schoon brand.
Mij lijkt dit onzin gezien je uitlaat gasdicht hoort te zijn en zou je dus nooit iets in de cabine mogen ruiken lijkt me?

Ik heb al wat op internet gezocht en er wordt over gesproken dat een scheurtje in het uitlaatspruitstuk bovenstaand probleem kan geven. Echter ook dan zou dus de uitlaat niet gasdicht zijn, en toevallig is de auto afgelopen week apk gekeurd en daaruit bleek de uitlaat gasdicht.

Iemand enig idee wat het kan zijn? (of wellicht staan bovenstaande problemen los van elkaar?)

Bedankt alvast,

johnyjohn

Geplaatst door johnyjohn , lid sinds 12 jaar geleden

8 Reacties

Ralf_Jensen PRO, 7 jaar geleden

Zou heel goed kunnen. Ook een scheur of opening in de turboslangen moet je controleren.

kaleido 1 PRO, 7 jaar geleden

Ik zou er niet zo maar van uit gaan omdat hij apk gekeurd is er dus niets met de uitlaat "qua gasdicht" aan de hand is .
Duw eens een flinke doek in je uitlaat , en luister dan eens of je niet ergens iets hoort sissen.

johnyjohn, 7 jaar geleden

zojuist even gekeken en de "truuk" met de doek geprobeerd, hoor niets sissen.
Vervolgens met de hand gevoeld en gekeken, iemand anders gas laten geven en dan voel je duidelijk warme lucht blazen tijdens gas geven, tevens wat rook gezien (niet extreen wit of zwart, gewoon uitlaatgasrook van een koude motor zeg maar)...
Hieronder een foto van de plek waar ik met mijn hand de warme lucht voelde tijdens dat er gas gegeven werd. Tevens hoorbaar dat hier ook het piepend geluid vandaan kwam.
Op de foto proberen aan te geven waar ik sta. Ik heb mijn gsm op "selfie" stand gezet en vervolgens achter mn uitlaatspruitstuk gehouden en zo de plek gefotografeerd waar het vandaan lijkt te komen....mijn gsm / hand komt dus vanuit de richting waar de pijl naartoe wijst...(pijl wijst naar de motorkap toe zeg maar)


kan dit een mogelijke oorzaak zijn? En zo ja, wat is het precies, ik kan het zo 123 niet beoordelen wat het uberhaubt is :) ....

kaleido 1 PRO, 7 jaar geleden

Daar zit dus duidelijk een lekkage .
Aansluiting van de turboflens als ik het zo kan bekijken.

Tiguan PRO, 7 jaar geleden

heeft deze model jaar een Roetfilter? wat is de motorcode? Ik dacht na 2007 met pas roetfilter
bij deze deze 2.5TDI gaan vaak de Uitlaatspruitstukken lekken (krom trekken)
bij de foto is de lekkage zichtbaar via fles

johnyjohn, 7 jaar geleden

tiguan: als het goed is heeft dit model ook gewoon een roetfilter, althans het lampje gaat altijd wel even branden op mijn dashboard wanneer ik sleutel om draai. Mijne is van 2006.

jan227, bedankt, dit topic had ik nog niet gevonden, maar bevestigd inderdaad hetgeen wat ik al vermoede gezien de vele problemen hiermee.

Wat betreft de turboflens zoals Kaleido 1 spreekt, moet ook hiervoor het uitlaatspruitstuk gedemonteerd worden, of kan ik die apart loshalen.

Ik zit er een beetje mee dat ik geen brug tot mijn beschikking thuis heb, ik moet dus OF onder de auto te werk gaan, of via de motorkap. Iemand suggesties wat het "gemakkelijkst" gaat? (kan zelf wel gaan vogelen, maar als mensen tips hebben hoor ik ze graag!)

Jan227 PRO, 7 jaar geleden

Hallo, die turboflens kun je losnemen tesamen met de turbo, uitlaatspruitstuk kan dan blijven zitten. Controleer vooraf of er geen lekkage is tussen spruitstuk en cil kop . Om de turbo flens goed te kunnen monteren, heb je speciaal gereedschap nodig. Zonder hefbrug wordt het klusje nog lastiger dan hij al is op een hefbrug.

Groet Jan227

pgielen, 5 jaar geleden

Is er al een oplossing? Ik heb hetzelde probleem in mijn T5 1.9 uit 2006. Bij mij is vorig jaar de DPF leeggekapt nadat deze was dichtgelopen en uit de software weggeschreven (evenals de EGR). Het piepgeluid zit er al een paar maanden en trekt weg als de motor warm is, dus het zal wel geen kwaad kunnen. Klinkt alleen vervelend.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.