Volkswagen Transporter: voorgloeisysteem

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4d aab

hoi allen.
ik heb een westfalia camper en laatste dagen duurt the starten soms wat langer voordat hij aanslaat.
Heb alles nagemeten en zie dat voorgloeistysteem werkt ik zie namelijk dat er voldoendoende spanning op de gloeibougies staat.
,iets langer dan het oranje lampje aan geeft. zekering is dus okay dacht ik.
hierna heb ik met de ohm meter gemeten en zie dan deze oneindig aangeeft en geen 1 ohm of zo. dit ruikt naar 5 gloeibougies stuk.
mijn vraag is dan;
HOE KAN HET ZIJN DAT ALLE VIJF DE GLOEIBOUGIES STUK ZIJN.. kan er iets anders iets aan de hand zijn waardoor deze gelijk stuk gaan ???
ben bang als ik ze vervang ze weer alle vijf stuk gaan...motor heft 260000 gelopen.

de hele zomer geen last van gehad >>>starte altijd gelijk.
afgelopen week op vakantie meestal ook. of is het nog te warm zodat hij niet direct het voorgloeien nodig heeft.

met dank ...mat

math1

Geplaatst door math1 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Hoe heb je gemeten , alle gloeibougies 1 voor 1 en los gekoppeld ?

math1 (0), 9 jaar geleden

hoi Ferrie,
nee niet een voor een ,,, zover ik op het schema zie staan ze allemaal parallel dus als er 1 goed zou zijn moet ik toch bijna 1 ohm moeten meten.
nu slaat de ohm meter niet uit en ik meet ook geen stroom naar de bougies bij voorgloeien.
gr.

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Oke ik weet het verschil tussen stroom A en spanning V maar in de volksmond wordt spanning nog wel eens stroom genoemd.
Dus je meet geen voltage en geen stroom ? wat dan logisch is.
Zou ze anders toch eens 1 voor 1 meten.
Niks is onmogelijk , maar als ze nog nooit vervangen zijn en ze zijn nu alle 5 stuk , zou ik me niet zoveel zorgen maken na 260000 km dat ze meteen weer stuk gaan , niet te moeilijk denken.

Jan227 (5) PRO, 9 jaar geleden

Hallo, kan toeval zijn. Indien ze recent nog vervangen zijn, kan het zijn dat het gloeirelais (af en toe) blijft plakken, waardoor zolang de motor draait de gloeibougies ook in werking zijn, waardoor vroegtijdig defekt raken. Of de bougies smeulen weg agv defekte verstuivers (met een vekeerd inspuitbeeld) . Maar dit laatste is ook niet echt aannemelijk , dan zouden er 5 verstuivers defekt zijn. Maar goed alles is mogelijk. Groet Jan227.

math1 (0), 9 jaar geleden

Hoi Jan,

bedankt....
Nee ze zitten er zeker meer dan 180.000 km in ..zolang heb ik er mee gereden.

Ze zijn nu wel alle 5 stuk.

Als je verkeerd inspuitbeeld hebt kan het dan ook zijn dat hij zo traag in de bergen is ??
Vorige week naar normandie geweest en bij de meeste helingen viel hij terug in snelheid en bij de wat langere moest ik terugschakelen.
ik weet het is geen snelheids duivel, maar hier in ons vlakke landje doet hij het best goed en het is een campertje ..we hebben de tijd.

z'n verbruik is wel weer okay..ik rij zo gemiddeld rond de 90 km/h en dan verbruikt hij 1 op 12 a 13.
(hij heeft een hoog dak) daar is niet van te zeggen,... dacht ik.
gr. mat

math1 (0), 9 jaar geleden

o ja,.. er is voor de zomer door de garage een nieuwe distributie riem met alles eromheen op gekomen.
Moet de brandstof pomp nu ook opnieuw afgesteld worden.

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

[quote=math1]Moet de brandstof pomp nu ook opnieuw afgesteld worden.[/quote]
Dat is gebeurd met het vervangen van de distributie (als het goed is)

math1 (0), 9 jaar geleden

hoi Hans,
zover ik weet hebben ze dat niet gedaan.

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

Dat moet wel, anders loopt ie niet meer....
Tijdens het vervangen van de riem moet de pomp op merk geblokkeerd worden.

math1 (0), 9 jaar geleden

ben zelf behoorlijk technisch ..kan ik dit zelf controleren of alles goed staat (op merk) ??
wat moet ik dan doen ??
bedankt zover.

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

Ik heb je wat info gestuurd...

math1 (0), 9 jaar geleden

dank je ...misschien beter om de timing door een prof na te laten lopen.
enig idee wat zo iets gaat kosten.

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

Nee....dat zal per garage verschillen.

Jan227 (5) PRO, 9 jaar geleden

Hallo, probeer eens tijdens het optrekken de koudstart vervroeger uit te trekken, merk je meer trekkracht, dan is mogelijk de afstelling van het inspuitmoment niet okee.

Beide deze motoren zonder turbo is het tevens de nokkenas timing behoorlijk van invloed op de trekkracht. Deze wil nog wel eens veranderen indien een waterpomp met een groter tandwiel wordt gemonteerd bij distributie wissel.

Maar echt vlot zijn deze motoren nooit geweest. Althans dat is mijn ervaring.

Groet Jan227

math1 (0), 9 jaar geleden

hoi jan ,
ik heb koudstart vervroeger test gedaan en merk geen verschil.
wat ik wel zie is dat als ik 90 rij en dan gas geef zie ik witte of grijze rook maar hij gaat vlot naar bv 100 en dan en als hij dan op snelheid is is de rook weer weg.

Er is inderdaad een nieuwe waterpomp opgezet tijdens riem wissel... is de nokkenas timing nog goed te krijgen als er een groter tandwiel op zou zitten.?

Andere vraag .. nu de gloeibougies alle stuk zijn start hij toch vrij snel.
Uiteraard duurt het s'morgens ietsje langer maar hij slaat aan ook bij 10 graden of lager vorige week. met veel gas geven geeft hij dan wel zwarte rook pluimen maar dat is weg als hij goed warm is.
Mag ik dan concluderen dat hij nog voldoende compressie heeft ??
ik dacht namelijk eerst dat hij misschien versleten is omdat moeilijk omhoog gaat en dus geen compressie meer heeft

in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

Volgens mij maakt het niets uit als het waterpomp tandwiel iets groter is..zolang krukas en nokkenas op hun merk staan is het goed.
De spanner vangt een eventueel groter waterpomp tandwiel op...

Jan227 (5) PRO, 9 jaar geleden

Hallo, zwarte rook betekent over het algemeen een tekort aan lucht, of een te veel aan ingespoten diesel. Dus het is de vraag welke hier de oorzaak is.

Gezien het bouwjaar van de bus, lijkt het me dat je een uitvoering hebt waarbij de distributie riem gespannen wordt met de waterpomp, vanaf circa 1996 werd dit gedaan met een spanrol. Bij het oudere type (tot circa 1996) zonder spanrol is er geen sprake van verschillen in waterpomtandwiel diameter, dus waarover ik sprak is hoogstwaarschijnlijk hier niet van toepassing.


@Hans :

Ben het daarover niet met je eens. Indien een dergelijke waterpomp op een benzine variant (gebruikt nagenoeg dezelfde rompmotor ) wordt gemonteerd, dan schrijft men zelfs voor dat er een ander nokkenas tandwiel gemonteerd dient te worden. Simpelweg omdat deze met een spie op de nokkenas zit.

(zie http://www.uitlaatdiscounter.nl/product/...

De diesel variant heeft geen spie, dus wanneer men na montage van een waterpomp met groter tandwiel de reparatie brochure zorgvuldig volgt en al het speciaal gereedschap gebruikt (klepdeksel eraf , tandwielen eraf etc) , dan wordt het verschil in tanden en dus distributie timing automatisch gecompenseerd. In de praktijk wordt echter meestal met verfstreepjes gewerkt en dan zal de oplettende monteur tot de conclusie komen dat het nokkenas tandwiel na montage van de riem een halve tand verkeerd staat, je kunt dan nog 10x de riem opnieuw er omheen gaan leggen , maar je blijft een halve tand verschil houden Negeer je dit, dan zal dit niet direkt duidelijk merkbaar zijn in het rijgedrag van de auto.

Indien je deze afwijking bij de TDI modellen negeert, dan zul je zien dat bij 99 van de 100 gevallen, je de brandstofpomp niet dynamisch (met draaiende motor) op het juiste inspuitmoment kun afstellen, zonder alsnog de tandwielen los te nemen , terwijl dit voor montage van een ander type waterpomp geen probleem zou zijn geweest.

Groet Jan227

math1 (0), 9 jaar geleden

ik zie inderdaad dat de monteur met verf streepjes gewerkt heeft.
je schrijft '''Negeer je dit, dan zal dit niet direkt duidelijk merkbaar zijn in het rijgedrag van de auto.
Waaraan kan je het dat wel merken
minder vermogen ??
ff wit/grijze rook roken bij het acceleren??
gr, Mat

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Mat; als je die afstelling goed wilt doen moet je hulpgereedschap hebben !

Beide wielen op de nokkenas hebben een spieloze verbinding !!

Die pomp stel je af met behulp van een meetklok met ook weer een hulpstuk .

De motoren waren niet snel ,maar bij knap onderhoud onverslijtbaar .

Je zult die spullen niet in je kast hebben liggen dus zoek een adress die het weet en de moeite wil doen.

Of de gloeistiften te lang blijven gloeien ,maak er een controle-lampje aan .

Levensduur vna de gloeiers?.......... normaal zijn ze binnen een ton aan vervanging toe.

Succes.

math1 (0), 9 jaar geleden

bedankt voor alle adviezen,,, zal een goede garage zoeken waar ze alles afkunnen stellen... dan weet ik zeker dat de traagheid van m'n campertje daar niet aan ligt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.