auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Sharan: vr6 temperatuurmeter staat op maximum

Bouwjaar: 1996

10 minuten na het starten van de motor loopt de temperatuurmeter naar het maximum terwijl verder niks aan de hand is. Zolang de motor warm is, blijft het ook op maximum verder geen beweging te zien. wat zou de oorzaak kunnen zijn?

alvast bedankt

Geplaatst door

mahoaga (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als er verder niets met de koeling is dan ligt het of aan de meter of aan de sensor die de meter van informatie voorziet
Rene

Mussotje 0
badge

19 jaar

Tempsensors van VW groep auto's zijn baggerdingen, gaan bij tientallen stuk.
Zou even via uitleeskast kunnen kijken of de motortemp die binnen komt relefant is. Anders is de meter stuk. Ook dit is met de testkast te achterhalen.

succes

audia4 0
badge

19 jaar

Beste Harry en Rene, dank voor de reacties, ik zal eerst de sensor vervangen en daarna de meter. Ik zal het resultaat hier terug melden. Alle andere suggesties zijn van harte welkom.

mahoaga 0

19 jaar

de meter vervangen kost je een instrumentenpaneel van ca 300 Euro welke ook nog eens met diagnoseapearatuur voor je auto gecodeerd moet worden, anders doet ie het niet eens.

audia4 0
badge

19 jaar

Beste Harry, bedankt voor de tip, eerst dan maar de sensor.
groet

mahoaga 0

19 jaar

Hallo allemaal, ik kocht een sensor bij de dealer maar werd even in de war gebracht door het aantal draden: op de nieuw gekochte sensor zitten er 2 terwijl er op de motor 3 sensoren ziten met in volgorde 4 draden - 2 draen - 4 draden vanaf de voorkant gezien. Nu weet ik niet of ik wel de juiste sensor heb. Wie weet uit hoeveel draden de sensor tbv van de temperatuurmeter bestaat?
groet

mahoaga 0

19 jaar

Vandaag de sensor vervangen maar het probleem is niet opgelost. Kan het nog iets anders zijn dan het vervangen van de tellerunit?

mahoaga 0

19 jaar

eerst de actuatortest doen op de vaskast te weten 17 en dan 03

Beste John, dank voor de reactie. Ik neem aan dat de dealer de test moet doen?
groet.

mahoaga 0

19 jaar

waarschijnlijk is toch de temperatuurmeter defect, want de sensor is inmiddels vervangen, gereset maar geen goed resultaat. Bij de dealer kost een instrumetnepaneel met MF 400 euro. Schandalig dat ik voor een defecte meter het hele paneel moet kopen, ik denk dat het ook mogelijk is om er een op de sloop te halen en de meter gewoon over te zetten. Wie kan mij een aan 2e hands instrumentenpaneel helpen?

mahoaga 0

19 jaar

Ik zou gewoon met deze auto doorrijden, dan maar zonder die temperatuurmeter.
Meter overbouwen uit een andere cockpit gaat (bijna) niet, de printplaat voor het hele instrumentenpaneel is een geheel.....
Dat het probleem in de draaispoelmeter (de uitendelijke bediening van de naald) zit lijkt mij bijzonder stug.
Let er op bij een instrumentenpaneel uit een andere auto dat deze gecodeerd moet worden met de diagnosekast voor jouw auto. Onderdeelnummers moeten exact gelijk zijn, anders gegarandeerd problemen.

Als je het persee vervangen wilt, informeer dan eens bij een duitse dealer, dat kan aardig wat centen schelen.

audia4 0
badge

19 jaar

Hallo Harry,
Nogmaals dank voor de reactie. Ik wil wel zo doorrijden maar is het dan niet riskant? Want ik ga binnekort met deze auto naar Turkije. IK zou de lamp en de olietemperatuur in de gaten kunnen houden. De temperatuurmeter lijkt mij toch handig. Ik heb het hele paneel los gehaald en zag dat de temperatuur en de kilometerteller een geheel vormen en vrij makkelik los te halen is, zelf ook de temperatuurmeter met 2 schroefjes. De rest kan zo blijven zitten. Maar is het een optie om gewoon een externe VDO temperatuurmeter ergens onder het daschborad te plaatsen en aan te sluiten op de temperatuursensor? dan ben ik van al die ellende verlost. IK ga ook anders zeker in Duitsland informeren, zit toch in Arnhem.

Groet.

mahoaga 0

19 jaar

Een externe temperatuurmeter van b.v. VDO werkt alleen goed als er de bijbehorende sensor gebruikt wordt. Dus niet aansluiten op de bestaande sensor!

chaan 0
badge

19 jaar

Beste mensen,
Het ziet ernaar uit dat ik mij toch door een VW-dealer moet laten oplichten voor ¤ 399,-- instrumentenpaneel + ¤ 50,-- opnieuw coderen. Ik kan zo een compleet instrumentenpaneel van een Galaxy kopen voor ¤ 100,--. Kan dat in mijn auto geplaatst worden met opnieuw coderen etc.?

mahoaga 0

19 jaar

kan alleen als het onderdeelnummer exact gelijk is, controleer dit dus. Afwijking in onderdeelnummer (ook de toevoegingsletter) geeft gegarandeerd problemen.

audia4 0
badge

19 jaar

Beste Harry,
Dank voor het advies, ik ga toch maar even naar Duitsland voor een nieuwe.
Groet.

mahoaga 0

19 jaar

ben benieuwd wat ie in Duitsland kost.....

audia4 0
badge

19 jaar

Hallo,
Ik ging voor een nieuwe naar Duitsland maar kocht een gebruikt instrumentenpaneel van een Ford Galaxy VR6 met hetzelfde nummer alleen met de letter R erachter. Ik heb hem ter plekke vervangen, alles doet het , ook de temperatuurmeter, maar geeft de kilometerteller ca 60 km teveel aan. Is dit nog aan te passen? Harry had gelijk : zelfs de letter moet gelik zijn!!

mahoaga 0

19 jaar

probleem opgelost: Guide Priemus heeft het instrumentenpaneel opnieuw gecodeerd en alles werkt perfect. Volgens ZIJM VW-dealer in Arnhem zou het niet kunnen!!

mahoaga 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.