ik heb net een andere motor in de polo gezet maar, nu heb ik een probleem. De auto is op g3 en ik heb het complete inlaat spruitstuk overgezet zover ging het goed. Maar de auto loopt goed op benzine maar niet meer op gas. Dat deed hij voorheen wel. Als de auto over schakelt van benzine naar gas gaat hij uit . Als je de auto op toeren houd blijft hij wel aan maar lijkt het alsof hij dan op 2of3 cillinders loopt. En de auto stinkt dan ook heel erg naar benzine. Het lijkt alsof hij benzine en gas tegelijk krijgt. Het is een necam g3 installatie. Heeft iemand een idee waar ik dit moet zoeken. er zitten ook 2 x2 draden aan de stekker van de lambdasonde kan daar iets fout zitten. En weet iemand wat precies de overgang regelt tussen gas en benzine het lijkt mij een of andere klep maar waar zit die of gaat de brandstof pomp uit en waar vind ik dat relais oid. Ik hoop mdat iemand mij kan helpen alvast bedankt.??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De brandstofpomp blijft werken en stuurt de benzine via de retour weer terug naar de tank. Op gas behoort de benzine injectie uitgeschakeld te zijn. dubbel brandstof is te veel van het goede.. Het benzine injectie systeem wordt gestuurd door de ECU. (gefaseerde massa) De voeding van de injecteur(s) komt van een relais waar spanning op staat als de motor draait. Meestal onderbreekt men bij gas die + om de injecteur(s) uit te schakelen. Als er een extra draad is aangesloten op de lambdasonde is die bestemd voor de regeling op gas.
Een wisselrelais of 2 losse relais zorgen er voor dat of het gas of de benzine wordt geleverd. Als het benzinerelais blijft hangen is dat de oorzaak.
hallo cor, er zitten inderdaad draden bij de lambdasonde op 4 in totaal 2 voor en 2 na de stekker, heeft dat ook een volgorde?. waar kan ik het relais eventueel vinden? Als ik de stekker van de brandstofpomp af trek loopt hij gewoon op gas dus beide brandstoffen is wel het probleem . Het leek trouwens alsof het met een koude motor wel overschakelde en met een warme niet.
12 jaar
Als de motor op gas loopt blijft alles van de benzine intact.. Het enige wat niet meer plaats vind is het inspuiten van benzine omdat dat deel spanningsloos gemaakt wordt.
De lambdasonde, het temperatuurelement de ECU de bezinepomp, alles blijft werken.
Waar men de diverse onderdelen van het gas weg stopt kan van auto tot auto verschillend zijn. Ik denk dat ze bij een G3 installatie verzameld zijn in een soort ecu.. volg de extra draad van de lambda sonde en je komt er. Daarvandaan gaan de draden naar oa de gas/benzine schakelaar,ook de draden weke de injectie onderbreken moeten te volgen zijn.
Ik zou de draden naar de lambda laten voor wat het is. omdat de originele lambdadraad afgeschermd zal zijn heeft men de nodige moeite gedaan om die van het gas erbij aan te sluiten. Deze storing zit waarschijnlijk niet daar.
Zorg er wel voor dat alle massa verbindingen in orde zijn. Verder zal een draadbreuk of slecht contact meestal niet zorgen voor deze storing.
ik ga vanavond direct kijken hou je op de hoogte.
12 jaar
hallo cor , heb het probleem nog niet gevonden. het is wel zeker dat hij de brandstofpomp niet uitschakeld. weet jij ook hoe je aan een aansluitschema voor een g3 kan komen? ik heb wel een relais gevonden in de motorruimte moet die ook stroom hebben? ik kan niet vinden welke draden de injectie moeten onderbreken. mvg jimmy
12 jaar
G3 is geen merk maar een milieu eis. Welk merk is er gemonteerd?? De voorraadtank is altijd Witte Vermoort. Daar heb ik ook niets aan.
Er zal ook een soort ECU gemonteerd moeten zijn...Misschien staat daar op welk merk er gemonteerd is. bv Vialle,, AG, enz
"necam" had je denk ik overheen gelezen, tof dat je me wilt helpen ik heb inmiddels aansluitschema gevonden maar daar hebben ze het over 3 relais ik kan maar 1 vinden. en die zit in de motorruimte hier meet ik een plus en massa op maar wat moet hem schakelen? (als dat hem is) plus of min? dus gaat er een plus op zodat het relais de brandstof onderbreekt? ik kan die draden niet goed volgen het is trouwens een 5 polig relais waarvan er 4 zijn aangesloten (pool 5 heeft in de stekker geen aansluiting) alvast weer bedankt
12 jaar
Ondanks dat keuze schakelaar op gas staat, start de motor altijd op benzine.. in die stand zal afhankelijk van wat is toegepast (zie A) zal de instalatie daarna overschakelen op gas. De Benzine injecteur(s) worden spanningsloos gemaakt en de gasinjecteurs worden van spanning voorzien. (zie B) Hiervoor zijn 2 relais nodig (of een wisselrelais)(zie C) De electrische gasafsluiter op de tank wordt ook met behulp van een relais open gezet
(A) Necam gebruikte in mij tijd het motorvacuum om te constateren dat de motor daadwerkelijk (op benzine) draait. Een schakelaar welke werkt op vacuum schakelt dan 2 relais tegelijkertijd. een gaat dicht (gas) en de ander gaat open (benzine) Beide relais kunnen naar inzicht van de fabrikant een ingebouwde vertraging hebben. bv even geen benzine en geen gas, of even benzine en gas tegelijk, of even wachten nadat de vacuum schakelssr aan gegaan is...
In plaats van het motorvacuum wordt ook wel het signaal van de toerenteller gevruikt om te controleren of de motor voldoende snel draait om probleemloos over te schakelen.
(B) De hoeveelheid brandstof welke de injecteur)s) moeten geven wordt in de ECU uitgerekend. door een kant van de injecteur(s) langer of korter massa te geven.(0- 20 milieseconden per omwenteling van de motor) Als de andere kant van de injecteur(s) 12 volt spanning heeft werkt het systeem. Deze 12 Volt spanning is er alleen tijdens het starten en als de motor zelfstandig draait...
En die draad wordt door de monteur welke het gas inbouwt door geknipt en daar wordt de benzine relais tussen gezet (de contacten en dus niet de spoel welke de punten zal sluiten of openen.)
(C) De tankafsluiter wordt door een extra relais bediend.
Op het schema moet naar mijn idee een extra ECU te vinden zijn voor het gas. Deze zal op gas hetzelfde moeten doen als ik onder B heb verteld.
Net Als de ECU voor benzine zal de gas ecu informatie moeten hebben om de inspuitdeur te kunnen berekenen. Omdat er extra draden op de lambdasonde zijn aangesloten zal die ecu ook informatie moeten hebben over motortoerental en stand van het gaspedaal....
Er is nog een andere mogelijkheid??? De extra draden op de lambdasonde zijn aangesloten op de verwarming van de sonde. Een draad ervan is massa en de ander staat net als de benzinepomp alleen onder spanning als de auto gestart wordt of de motor loopt zelfstandig) In dat geval wordt heet signaal van de benzine injecteurs ook voor het gas gebruikt, wel of niet aangepast. (de injectietijd op gas is dan een vaste factor van die op benzine..
Is het allemaal teveel?? probeer dan het schema te plaatsen dan kan ik kijken hoe het in elkaar zit..
hallo cor, sorry voor de late reactie . Normaal krijg ik altijd een mailtje als er een reactie word geplaatst, nu geen mail gehad dus ik dacht dat je er klaar mee was. We hebben het probleem gevonden en toevallig sinds gisteren op een andere manier opgelost. het relais deed het wel alleen mijn injectors reageerden er niet op, heel vreemd want deze kabelboom komt van het oude blok en daar deed hij het perfect op. inmiddels injectors 1 voor 1 doorgeknipt en daar het relais tussen gezet . Hij doet het nu weer, het enigste probleem is dat het laatste lampje op mijn schakelaar rood blijft branden. In ieder geval ontzettend bedankt met je hulp. Je bent een grote aanwinst voor deze super site!!! :-)
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar