Beste,
Vw Tiguan 2.0tdi 4motion 103KW 2008 code CBAB.
Foutcode: P1592 Altitiude sensor/boost pressure sensor
Volgens vw zit er geen altitude sensor op de wagen. Boost pressure sensor is deze dat in de leiding zit net onder de gasklephuis: krijg deze melding pas met contact aan, dus zonder draaiende motor. Dus meteen het voorgloei lampje dat pinkt en motor staat in noodloop. Als je dan paar keer contact op en af doet is het meestal weg, maar komt meer om meer terug!
Sensor vervangen: geen resultaat
De bedrading volledig doorgemeten tot aan ecu. Alles inorde, massa punten losgehaald en opgekuist. Zonder resultaat.....
Foutcode: P2138 Accelerator Position sensors G79 en G185
Via VCDS gemeten en varieert mooi zowel de G79 als de G185 (enkel indien eerst de foutcode gewist word). Eenmaal aan het rijden komt deze snel terug en motor in noodloop. Bedrading doorgemeten: OK
Ze vermelden dat het probleem meestal ligt bij lambdasonde en ECU en dat het gaspedaal meestal inorde is.
Lambda gemeten via vcds op kanaal 34: 782 /min RPM
100.0% Load
99.4% Lambda
Denk dat dit correct is 94.7% Lambda

008504 Accelerator Position Sensors G79 / G185
P2138 000 Implausible correlation Mil On
Fault status 11100000
Fault Priority 2
Fault Frequency 1
Reset counter 255
Mileage 167525 Km
RPM 782 / min
speed 0.0Km/H
Load 0.0%
Voltage 13.60V
Voltage 0.760V
Voltage 2.052V
Bin Bits 0 01 0
005522 Altitude Sensor/ Boost Pressure Sensor
P1592 000 Implausible Correlation Intermittent
Fault status 00100000
Fault priority 2
Fault sequency 1
Reset counter 255
RPM 0/min
speed 0.0km/h
voltage 12.46v
absolute Pres 1009.8 mbar
absolute Pres 1193.4 mbar
Temperature 18.0°C
No units 5.0
Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen of zou het toch echt aan de ECU zelf liggen?
Mvg Sebbe

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de motor niet loopt meet je via de map-sensor (Boost pressure sensor) de atmosferische druk.
Dus je hebt wel een Altitude sensor, alleen is dit een dubbel functie van de map-sensor.
Wat geeft de map-sensor aan bij contact aan, motor uit?
Atmospheric pressure 1009.8mbar en boost pressure 1122.0mbar. Dus verschilt teveel. Heb horen zeggen dat hier bij vw een TSB over is op de 2.0tdi motoren. Maar vind er niets over.
10 jaar
Dan heb je kennelijk een druksensor voor Atmospherische druk ingebouwd in de ECU.
Map-sensor waarde is inderdaad een stuk te hoog.
Had je een originele sensor gebruikt om deze te vernieuwen?
Inderdaad een originele boost pressure sensor van bij Vw.
10 jaar
Bedrading van het gaspedaal: gemeten aan ECU
1= paars/blauw 5volt gemeten aan ecu
2= geel/groen 5volt gemeten aan ecu: blijft hetzelfde steeds hetzelfde, varieerd niet mee met gaspedaal en blijft ook hetzelfde bij het uittrekken van stekker gaspedaal
3= grijs/roodMassa
4= Wit/groen aan ecu: negatief -1.386volt varieerd naar +2.179volt
5= grijs/blauw aan ecu: -2.138volt continu
6= bruin/blauw massa
Tewijl vcds: toont sensor 1: G79= 0.760volt varieerd tot 4.332volt 100%
sensor 2: G185= 2.128volt zonder beweging
Krijg ook de foutmelding niet meer weg.
10 jaar
Ik zou denk ik toch nog eens naar de bedrading gaan kijken, het feit dat je al een foutmelding krijgt nog voordat de motor loopt zegt mij een probleem met de bedrading. Haal eens de kabelboom open bij het gedeelte wat langs de bak loopt (geribbelde hoes), vaak lag daarin de in elkaar getwiste bedrading bloot en tegen elkaar.
De bedrading heb ik zo ver mogelijk bloot gelegt en niets vreemd te zien. Maar het is vooral de gaspedaal die de problemen veroorzaakt. De boost pressure sensor is niet continue blijkbaar.
10 jaar
Foutcode met gasppedaal is opgelost door het plaatsen van nieuwe lambdasonde.
Foutmelding met altitude sensor is er nog steeds. Wanneer men de code wist, dan komt deze tijdens het rijden niet meer terug. Enkel wanneer men het contact uitzet en terug opzet, komt deze af en toe tevoorschijn.
Wanneer men dan even contact op en af zet, is dit weer weg en kan je normaal starten.
Kan iemand de TSB (Nota) hierover terug vinden? Misschien dat hier een oplossing voor is.
Kan eventueel nog eens proberen om nogmaals een nieuwe sensor te plaatsen en een nieuwe kabel te monteren tot aan ecu, maar denk niet dat dit de oplossing is, aangezien er aan de kabels niets te merken is en de sensor een nieuwe is.
Alvast bedankt voor jullie HULP!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Tiguan of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar