👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
hallo
ik ben van plan een golf 4 aan te schaffen een 1.8 of een 2.3 maar wou graag ff weten waar ik op moet letten bij aanschaf van zo'n
alvast bedankt voor uw reacties
mvg martijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij de 2.3 liter moet je op de distributieketting letten; alleen een kenner hoort dit. Er is geen peil op te trekken bij welke kmstand hij aan de beurt komt; ergens tussen de 60.000 en 150.000 worden ze meestal wel vervangen. Ook oliegebruik komt voor. (vooral auto's die een zwaar leven achter de rug hebben)
de 1.8 is een stuk zuiniger, de 2.3 V5 is veel stiller, heeft een mooie roffel maar verwacht niet te veel van de 150 pk's (echt geen gti karakter) De latere 170 pk doet het iets beter maar is met zijn nokkenasverstellers ook wat complexer. dit is af bouwjaar 2001.
Onderdelen die specifiek voor de V5 motor zijn zijn ook gelijk erg duur; deze motor ten opzichte van de 1.8 die in de halve VAG groep zit nouwelijks gebouwd.
Het V5 blok is ook zwaarder dan de 1.8 viercilinder, kan soms een wegenbelasting groep schelen.
Als ik kiezen moet; de 5 pitter; maar dan wel een fris exemplaar zoeken!!
Waarom niet op zoek naar een 1.8 20v turbo?
Ik vindt persoonlijk dat die beter rijdt,gaat niet vaak stuk,en is zuiniger dan de v5 of de 1.8 zonder turbo.
[quote=ricky]Waarom niet op zoek naar een 1.8 20v turbo?
Ik vindt persoonlijk dat die beter rijdt,gaat niet vaak stuk,en is zuiniger dan de v5 of de 1.8 zonder turbo.[/quote]
Wat vaker stuk gaan durf ik in twijvel te trekken; rest mee eens; de 1.8 T heeft zijn maximale koppel al bij een laag toerental wat idd heel prettig rijd.
ja een 1.8 t ben ik ook wel naar aan het kijken en ik heb wel een ruime kijk op auto's en heb er ook wel redelijk veel verstand van
maar als ik het goed begrijp heeft de 2.3 dus een distributieketting maar die moet dus vaak tussen de 60000 en de 150000 vervangen en de 1.8 heeft dus gewoon een riem maar als ik dus zou moeten kiezen uit deze 3 dan kan ik dus het beste voor de turbo gaan
mvg martijn
17 jaar
nog iets, de 1.8 zonder T is een herriebak; gek genoeg is hoegenaamd dezelfde motor met turbo niet overdreven aanwezig met zijn geluid.
Ga eens rijden in een " frisse " V5 , wedden dat er geen 18 T komt ?
Alleen al voor het mooie stille motor geluid..........
17 jaar
[quote=jan4919]Ga eens rijden in een " frisse " V5 , wedden dat er geen 18 T komt ?[/quote]
helaas draagt een FRISSE geen kenmerk....
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=jan4919]Ga eens rijden in een " frisse " V5 , wedden dat er geen 18 T komt ?[/quote]
helaas draagt een FRISSE geen kenmerk....
Gr. paul[/quote]
Maar Paultje herkend die wel !
(Ps ook zonder kenmerk)
17 jaar
maar ook paultje geeft geen garantie voor de toekomst ;) heb slechts 1) 2.3 in onderhoud en ook nog op LPG heeft inmiddels 273.000km op de klok. om deze stand te kunnen bereiken heeft het wel het nodige gekost.....
Gr. paul
Paul wat lees ik nu!! Jij een LPG auto in de werkplaats ;-)
Ik ben begonnen; sorry, dat frisse is misschien streektaal hier; heeft niets met cabrio's of airco's die niet uit kunnen te maken :-) ermee bedoeld wordt een net onderhouden exemplaar met een lage eerlijke km stand en niet een door petjes optisch met goedkope tuningsdelen verwoest en of afgeragte uitgewoonde kar waar met goedkope chiptuning een onwaarschijnlijk hoog brandstof verbruik is gerealiseerd om 3 pkaas te winnen.....
Onderhoud je zo'n "frisse" wagen goed en behandel je hem met respect kun je er een hoop lol van hebben; maar dat geld voor alle wagens.
En, ik heb beide motoren zelf gehad; een 1.8 in een audi A4 en een V5 in een passat; Eenmaal 5 cilinders is nooit meer terug naar 4......... (6 mag wel hoor)
[quote=audia4]En, ik heb beide motoren zelf gehad; een 1.8 in een audi A4 en een V5 in een passat; Eenmaal 5 cilinders is nooit meer terug naar 4......... (6 mag wel hoor)[/quote]
precies, een 5 cilinder heeft gewoon iets..... vooral die roffel.
Gr. paul
[quote=garageburgwal]Paul wat lees ik nu!! Jij een LPG auto in de werkplaats ;-)[/quote]
dit was wel even wennen ;) plots geen lawaai, geen rook, een geheel onbekende geur... en wat een vreemde motor
Gr. paul
[quote=paulkelder]precies, een 5 cilinder heeft gewoon iets..... vooral die roffel.
Gr. paul[/quote]
Vind je die roffel zo mooi? Dan kun je OOK wel terecht bij Daihatsu met zijn 3 pittertjes, Paul........
17 jaar
[quote=audia4]nog iets, de 1.8 zonder T is een herriebak; gek genoeg is hoegenaamd dezelfde motor met turbo niet overdreven aanwezig met zijn geluid.[/quote]
Waaraan moet je dan denken?
Resonanties bij bepaalde toerentallen?
Nee, DAN de Golf R32....... DAT is pas een heerlijk stille auto..................
daggutnie!
17 jaar
[quote=Santa][quote=audia4]nog iets, de 1.8 zonder T is een herriebak; gek genoeg is hoegenaamd dezelfde motor met turbo niet overdreven aanwezig met zijn geluid.[/quote]
Waaraan moet je dan denken?
Resonanties bij bepaalde toerentallen?
Nee, DAN de Golf R32....... DAT is pas een heerlijk stille auto..................
daggutnie!
Span eens een 1.8 voor je slee en rijd er 120 mee; dan weet je precies wat ik bedoel De motor brom is overduidelijk in het interieur aanwezig; bij 140 is ie wat stiler. Het is gewoon een wat brommerig type.
R32 ?? krijgen we die met kerst?? Daar zit zoveel motor onder de kap dat er geen plaats meer is voor geluidsisolatie...
[quote=paulkelder]maar ook paultje geeft geen garantie voor de toekomst ;) heb slechts 1) 2.3 in onderhoud en ook nog op LPG heeft inmiddels 273.000km op de klok. om deze stand te kunnen bereiken heeft het wel het nodige gekost.....
Gr. paul[/quote]
Je weet een V5 loopt niet zo graag op gas, omdat het blok zo kompakt is en daardoor erg warm wordt, vandaar het exta electrisch waterpompje.
En gasgestookt wordt hij nog iets warmer.
17 jaar
[quote=audia4]Ik ben begonnen; sorry, dat frisse is misschien streektaal hier; heeft niets met cabrio's of airco's die niet uit kunnen te maken :-) ermee bedoeld wordt een net onderhouden exemplaar met een lage eerlijke km stand en niet een door petjes optisch met goedkope tuningsdelen verwoest en of afgeragte uitgewoonde kar waar met goedkope chiptuning een onwaarschijnlijk hoog brandstof verbruik is gerealiseerd om 3 pkaas te winnen.....
Onderhoud je zo'n "frisse" wagen goed en behandel je hem met respect kun je er een hoop lol van hebben; maar dat geld voor alle wagens.[/quote]
Harry je hebt de uitdrukking "frisse" hier boven prima beschreven !
Alleen ik geloof dat Paul daar bij aan iets anders denk ...........(grapje Paul)
17 jaar
[quote=jan4919][quote=paulkelder]maar ook paultje geeft geen garantie voor de toekomst ;) heb slechts 1) 2.3 in onderhoud en ook nog op LPG heeft inmiddels 273.000km op de klok. om deze stand te kunnen bereiken heeft het wel het nodige gekost.....
Gr. paul[/quote]
Je weet een V5 loopt niet zo graag op gas, omdat het blok zo kompakt is en daardoor erg warm wordt, vandaar het exta electrisch waterpompje.
En gasgestookt wordt hij nog iets warmer.[/quote]
Dat warmer worden met vloeibaar ingespoten gas (LPI G3) valt wel mee hoor; die expansie van het gas trekt aardig wat warmte weg. Dit was eerder een gekend probleem van de oudere wagens met verdamper.
De extra klepslijtage komt meer doordat gas erg schraal is t.o.v. benzine. Vandaar geharde kleppen en vaker revisie op dat gebied. Denk nou niet dat ik fan van gas ben; rijd je genoeg koop dan een TDI; heb je veel meer lol van.
Het elektrische waterpompje is extra; maar vooral bedoeld om de warmte af te voeren tijdens het stilzetten van de motor terwijl hij heet is.
Wat waren zoal de problemen met deze golf (V5) Paul ?
17 jaar
[quote=jan4919]Wat waren zoal de problemen met deze golf (V5) Paul ?[/quote]
Ik doe een gok; distributiekettingset nummer 3 komt er aan; en de kop zal eerdaags voor de 2e keer gaan; verder een paar luchtmassameters, en het elektrische waterpompje doet ook ongeveer 100.000 km; dus dat kan ook de 3e worden.......
[quote=audia4][quote=jan4919]Wat waren zoal de problemen met deze golf (V5) Paul ?[/quote]
Ik doe een gok; distributiekettingset nummer 3 komt er aan; en de kop zal eerdaags voor de 2e keer gaan; verder een paar luchtmassameters, en het elektrische waterpompje doet ook ongeveer 100.000 km; dus dat kan ook de 3e worden.......[/quote]
Harry, je lijkt Overtoom wel.....
17 jaar
[quote=audia4][quote=jan4919]Wat waren zoal de problemen met deze golf (V5) Paul ?[/quote]
Ik doe een gok; distributiekettingset nummer 3 komt er aan; en de kop zal eerdaags voor de 2e keer gaan; verder een paar luchtmassameters, en het elektrische waterpompje doet ook ongeveer 100.000 km; dus dat kan ook de 3e worden.......[/quote]
je zit aardig goed Harry.... overigens dit betreft een passat.
Gr. paul
[quote=jan4919][quote=audia4][quote=jan4919]Wat waren zoal de problemen met deze golf (V5) Paul ?[/quote]
Ik doe een gok; distributiekettingset nummer 3 komt er aan; en de kop zal eerdaags voor de 2e keer gaan; verder een paar luchtmassameters, en het elektrische waterpompje doet ook ongeveer 100.000 km; dus dat kan ook de 3e worden.......[/quote]
Harry, je lijkt Overtoom wel.....[/quote]
nix overtoom; ervaring is een aardige leermeester.....
Paul & Harry, mij LMM en ketting waren bij 65.000 km aan de beurt (echte km)
Maar mijn collega heeft nu de ketting (eerste) met 238.000 km vervangen, waar het aan ligt....??? Gr.Jan.
17 jaar
[quote=audia4][quote=jan4919][quote=audia4]
Ik doe een gok; distributiekettingset nummer 3 komt er aan; en de kop zal eerdaags voor de 2e keer gaan; verder een paar luchtmassameters, en het elektrische waterpompje doet ook ongeveer 100.000 km; dus dat kan ook de 3e worden.......[/quote]
Harry, je lijkt Overtoom wel.....[/quote]
nix overtoom; ervaring is een aardige leermeester.....[/quote]
Dat begrijp ik Harry, maar je was wel zo snel met een reaktie geven...!
Gr.Jan.
17 jaar
[quote=jan4919]Paul & Harry, mij LMM en ketting waren bij 65.000 km aan de beurt (echte km)[/quote]
waarschijnlijk was jou teller 2 ton teruggedraaid ;)
[quote=jan4919]Paul & Harry, mij LMM en ketting waren bij 65.000 km aan de beurt (echte km)
Maar mijn collega heeft nu de ketting (eerste) met 238.000 km vervangen, waar het aan ligt....??? Gr.Jan.[/quote]
De tijd dat een distributieketting set van een V5, VR6 of V6 (allemaal hetzelfde opgebouwd) meegaat is ongeveer omgekeerd evenredig met de buitentemperatuur vermenigvuldigd met het aantal ijsdagen dat het jaar daarop brengt; oftewel je kunt er geen peil op trekken.
Hij meld zichzelf wel; en dan ben je vroeg genoeg om de boel open te slopen en te vervangen.
[quote=paulkelder][quote=jan4919]Paul & Harry, mij LMM en ketting waren bij 65.000 km aan de beurt (echte km)[/quote]
waarschijnlijk was jou teller 2 ton teruggedraaid ;)[/quote]
Nee Paul, ik had de auto van mijn zwager gekocht, die had hem zelf nieuw gekocht.
Er is echt nooit iets aan geweest.
Gr.Jan.
17 jaar
[quote=jan4919][quote=paulkelder][quote=jan4919]Paul & Harry, mij LMM en ketting waren bij 65.000 km aan de beurt (echte km)[/quote]
waarschijnlijk was jou teller 2 ton teruggedraaid ;)[/quote]
Nee Paul, ik had de auto van mijn zwager gekocht, die had hem zelf nieuw gekocht.
Er is echt nooit iets aan geweest.
Gr.Jan.[/quote]
Jan. regel 1) koop of verkoop nooit een auto aan / van familie. familie moet je mee wandelen, nooit handelen.
[quote=paulkelder][quote=jan4919][quote=paulkelder]
waarschijnlijk was jou teller 2 ton teruggedraaid ;)[/quote]
Nee Paul, ik had de auto van mijn zwager gekocht, die had hem zelf nieuw gekocht.
Er is echt nooit iets aan geweest.
Gr.Jan.[/quote]
Jan. regel 1) koop of verkoop nooit een auto aan / van familie. familie moet je mee wandelen, nooit handelen.[/quote]
Dat verhaal ken ik Paul, maar mijn zwager is al een dagje ouder nu 59, en die rijd altijd rustig, ik heb al vaker van hem een auto overgenomen, hij rijd nooit langer dan 3 jaar erin, dus......., wat denk je dan ?
Gr.Jan.
17 jaar
[quote=audia4][quote=jan4919]Paul & Harry, mij LMM en ketting waren bij 65.000 km aan de beurt (echte km)
Maar mijn collega heeft nu de ketting (eerste) met 238.000 km vervangen, waar het aan ligt....??? Gr.Jan.[/quote]
De tijd dat een distributieketting set van een V5, VR6 of V6 (allemaal hetzelfde opgebouwd) meegaat is ongeveer omgekeerd evenredig met de buitentemperatuur vermenigvuldigd met het aantal ijsdagen dat het jaar daarop brengt; oftewel je kunt er geen peil op trekken.
Hij meld zichzelf wel; en dan ben je vroeg genoeg om de boel open te slopen en te vervangen.[/quote]
Bijgevoegde foto's van een V5 in een passat, 115.000 km.....
Onderste geleider lag door midden, wagen wordt zeker niet mishandeld......
Bij mijn golf was er niets stuk, ook was er niets ingelopen op de geleiders, de spanners waren ook goed, alleen de ketting was wat langer geworden.
De oorzaak is misschien dat er veel korte stukken mee zijn gereden ?
Altijd koude motor.....
Helaas heb ik er geen foto's van gemaakt.
17 jaar
hallo
het is alweer een tijdje geleden dat ik jullie heb gevraagd wat ik beter kon kopen een 2.3 of een 1.8
en ik heb inmiddels een v5 2.3 gti gekocht en hij bevalt super het geluid is ook prachtig en de auto heeft alle luxe
ik wou jullie toch allemaal even bedanken voor de reactie het is misschien een beetje laat maar beter laat als nooit toch
mvg martijn
16 jaar
Kijk, weer iemand die nooit meer met minder dan 5 cilinders wilt rijden :-)
Ze lusten een slokje maar rijden echt fantastisch.
succes er mee.
ze lusten inderdaad een slokje
maar het loopt gewoon prachtig geweldig geluid en toch heel stil
bedankt voor je succes
groet martijn
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar