Volkswagen Polo: Waarden lambda sensor vw polo 6n1

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 motorcode AEE

Kenmerken van de Polo:
- bouwjaar 1995
- km stand: ca. 135.000
- waarschijnlijk nog de eerste fabrieks-af lambdasensor.
- motorcode AEE
- motorinhoud 1600cc

Vandaag bij mijn vw polo de bougies, het luchtfilter en interieurfilter vervangen. Hierna het gasklephuis gereinigd en met VAG-COM heb ik de gasklep opnieuw ingeregeld.

Sinds dat we deze auto hebben hoor je de stappenmotor van de gasklep fluiten/zoemen als de auto op contact staat zonder dat de motor draait. Tijdens het inregelen houdt het fluiten/zoemen alleen op als de gasklep in de gesloten stand gezet wordt. De uiteindelijke ruststand na het inregelen, een klein beetje open, laat het gefluit/gezoem weer horen. Na het opnieuw inregelen krijg ik na een tijdje de volgende foutcode:

01087 Grundeinstellung nicht durchgeführt [Basic Setting Not Performed] [Geen basisafstelling uitgevoerd]

Als ik deze foutcode wis staat hij er naar een tijde weer.

Sinds het opnieuw inregelen loopt de auto raar. In een ontkoppelde toestand valt de motor vanuit een hoog toerental in stappen terug naar het naar het stationair toerental, ter illustatratie:
- stel het toerental is 4000rpm in ontkoppelde toestand met ingedrukt gaspedaal.
- laat je het gaspedaal los dan zakt hij een terug naar 2500 rpm en blijft daar ca. 2 a 3 seconden op staan
- zakt terug naar 1000 rpm en blijft daar 2 a 3 seconden op staan
- regelt weer op naar 1500 rpm en blijft daar 2 a 3 seconden op staan
- vervolgens zakt hij terug naar ca. 1000 rpm en blijft daar op staan.

Inmiddels heb ik het voltage van de lambda sensor gemonitored met VAG-COM en dit voltage zwiepert als een jojo heen en weer tussen de 0 volt en de 0.9 volt als de motor ontkoppeld draait, onder het rijden, stapvoets tot en met op de snelweg.

Wat ik me nu afvraag:
1) is het fluiten/zoemen van de stappenmotor van de gasklep een normaal iets?
2) duidt het jojo'en van de lambda sensor op een defect in de lambdasensor? Of zou een lekke knalpijp ook voor dit probleem kunnen zorgen? (ik heb namelijk het gevoel dat de aansluiting van het allereerste gedeelte van de knalpijp die op het uitlaatspruitstuk geschroeft zit via een pakking niet geheel lekdicht is)
3) Is er iets mis gegaan met de calibratie van de gasklep gezien de foutcode? Ik heb de calibratie van de gasklep na een tijde nog een keer uitgevoerd en de foutcode blijft optreden.
4) wat zou het stapsgewijs terugvallen naar stationair toerental kunnen verklaren, een foutief ingeregelde gasklep, of een een defecte lambdasensor.
5) van mijn Bora heb ik nog een lambda sensor liggen die 5 draden heeft; 1x wit, 1x zwart, 1x grijs, 1x geel en 1x blauw. Is deze aan te sluiten op de Polo die een lambdasensor heeft met 4 draden; 2x wit, 1x zwart en 1x grijs?

Groet,

Asim

Yoda2

Geplaatst door Yoda2 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

als je je basisafstelling niet kunt uitvoeren ga er dan maar vanuit da je gaskluis vervangen moet worden dit geeft het jmojo effect namelijk een lamdasonde hoort te schommelen tussen de 0 en de 1 volt die is wel goed

gr. marco

Yoda2 (0), 16 jaar geleden

Vandaag ben ik er bij toeval achtergekomen dat het uitlaatgas-spruitstuk een flinterdunne scheur vertoont.

Verder heb ik vandaag het gasklephuis gedemonteerd en gereinigd. Hierna opnieuw in proberen te leren. Hij regelt wel iets in, in die zin dat hij de klep helemaal sluit en vervolgens stapsgewijs opentrekt en wat heen en weer beweegt. Echter ik blijf de volgende foutcode zien:

Address 01: Engine
Control Module Part Number: 032 906 030 D
Component and/or Version: MARELLI 1AV 1984
Software Coding:
Work Shop Code:
1 Fault Found:

01087 - Basic Setting Not Performed
35-00 - -

Readiness: N/A
Ook na herhaaldelijk wissen blijft de fout terugkomen.

Verder jojo'ed hij na het schoonmaken nog veel erger. Waar hij gisteren nog in stappen terugviel naar stationair toerental doet hij dit vandaag nog steeds maar na een paar seconden op stationair toerental te hebben gedraaid, ca. 965 rpm, regelt hij opeens op naar 1200 rpm en blijft gecontroleerd op en af regelen tussen de 965 en 1200 rpm.

Is bovenstaande per definitie het gasklephuis of kunnen er nog andere oorzaken zijn, zoals de flinterdunne scheur in het spruitstuk?

Verder heb ik vermoeden dat hij stationair veel te "hoog" draait (965rpm). Voor mijn gevoel draaide hij voor het vervangen van de bougies en het luchtfilter op ca. 850 rpm, maar ik kan me daar ook in vergissen.

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

nee inweze niet als het gasklephuis niet in de basisafstelling komt is het gedaan met je gasklephuis

controleer nog wel even de vacuumslang van de rembekrachtiger daar willen nog wel eens scheuren inkomen
verder kan er weinig kapot gaan en zul je er toch een ander gasklephuis op moeten zetten om het probleem te verhelpen

groeten marco

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Als eerste de leerwaarden wissen:

01-motor
10-aanpassing
00-leerwaarden wissen-ja
06-einde

Contact 15 seconden uit.
Contact aan en dan weer naar:

01-motor
04-basis
001-060-098 (3 mogelijkheden,verschilt per model)
06-einde

15 sec contact uit
Starten
Stationair laten draaien
Wachten tot temperatuur de 80 graden heeft bereikt,en dan naar:

01-motor
04-basis
001 en bevestig
Motor moet nu verhoogt in toeren gaan draaien,en laat hem zo een minuut of 10 draaien,dan zou hij goed moeten zijn.
Anders zoals gezegd gasklephuis vervangen.
Let wel op:bij een defect aan de ontsteking kun je soortgelijke klachten krijgen bij deze Polo.

Yoda2 (0), 16 jaar geleden

Ricky en Marco,

Bedankt voor jullie reactie. Ricky, ik heb je procedure gevolgd en het scheelt een klein beetje maar niet veel.

Inmiddels heb ik het gasklephuis gedemonteerd en de werking hiervan op de keukentafel bestudeerd. In het electronica gedeelte van het gasklephuis achter het zwarte kapje zit op de de as een kontaktje. Het moment dat het kontaktje net kontakt maakt komt aardig overeen met de stand van de gasklep als het gasklephuis ingeregeld is via VAG-COM (stel dat deze stand, stand A is).

Nu heb ik het ronde schijfje dat in de behuizing zit en eigenlijk de gasklep is eruit gedraaid en bekeken, hier viel me op dat de rand van dit schijfje dat de cylinderhuls van de gasklepbehuizing raakt bij het draaien enigszins versleten is. Ik heb het plaatje vervolgens omgedraaid zodat positie van de versleten rand nu ingenomen wordt door de andere rand die nog niet in aanraking is geweest met de cylinderhuls. Gevolg is dat het kontaktmoment van het kontaktje nu optreedt bij een stand van de gasklep die veel meer gesloten is dan stand A in die zin dat deze rand de cylinderhuls van de gasklepbehuizing raakt.

Morgen bouw ik het gasklephuis opnieuw in en na een nieuwe calibratie ga ik gelijk uitproberen of het verschil maakt. Ik hoop nu stiekum dat ik hem dan toch opnieuw in kan regelen en dat het "versleten zijn" van een gasklephuis gelijk is aan het verslijten van de rand de ronde schijf.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,

Asim

Yoda2 (0), 16 jaar geleden

Ricky en Marco,

Bedankt voor het meedenken. Het probleem is opgelost door de gasklep om te draaien zoals beschreven in bovenstaande posting.

Ik heb hem net opnieuw ingeregeld en hij draait weer als een zonnetje netjes op ca. 860 rpm.

Groet,

Asim

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

nou mooi werk scheelt een hoop in de portomonee

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

beter om te horen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.