Bij een dieselmotor (bijvoorbeeld SDI of TDI) is de interval van de distributieriem 60.000 of 90.000 km. Nu lopen er tegenwoordig 1 spanrol mee en diverse looprollen. En evt. een waterpomp. Wat is jullie ervaring met de levensduur van deze (dure) span- en looprollen en wanneer is het echt wijs om ze te vervangen? Graag jullie mening hierover (evt. ook over andere merken/typen benzine en/of dieselmotoren). Alvast bedankt voor jullie reacties. Vr. gr. Maikel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
mijn werkwijze is spanrollen en omlooprollen van de distributie ALTIJD mee vervangen, mocht er tussentijds een defect raken dan heb je meer kosten aan het opnieuw loshalen van de hele meuk dan dat de rollen / spanners kosten....
en wat betreft de spanners van de multiriem bekijk ik dat altijd per geval.. als er geen speling op zit en geel lager geluid hoorbaar is mag hij nog een rondje mee... anders ook vervangen...
mvg
Ik hou rekening met het interval. Aan 60000km of aan 75000km laat ik de spanrollen er nog op , ik vervang dan meestal alleen de distributieriem en de V-riem(-en). Uiteraard contoleer ik toch de spanrollen en de waterpomp en bij twijfel vervang ik deze.
Maar bij een interval van 120000km of meer vervang ik gans de boel wat betreft de distributie. De spanrollen van de
V-riem(-en) indien nodig.
Een beetje kennis van het merk is daarbij soms wel goed, dan weet je waar de zwakke punten zijn wat betreft de waterpomp en de spanrollen.
Ik vervang domweg alles. Ik heb hier nu een paar gevallen gehad (hele motor of alleen kleppen)waarvan de 20000km ervoor de distributie was vervangen en daarna de waterpomp (Vag) kapot gelopen was.
Jos.
ik ben het met een mengeling vanjos ennicolas zeer eens je kan gauw verkeerd bezuinigen
Ik vervang in principe altijd alle rollen van de distributie, de waterpomp alleen als ik een (klein) koelvloeistof spoortje of speling o.i.d. constateer, en de rollen van de multiriem afhankelijk van de staat, km stand en bereikbaarheid. Bij diverse franse motoren is het echter wel raadzaam om toch (preventief) de waterpomp te vernieuwen. Bij de japanners kan het zijn dat je met een gerust hart de distributierollen kan laten zitten, deze zijn vaak ook veel duurder als van een europeaan. Tevens denk ik dat de distriem van een japanner vaak veel langer kan blijven zitten als de fabrikant opgeeft. we hebben enkele mazda motoren in het onderhoud waarbij de distributieriem al meer dan 30.000 over de limiet heen is! (vaak vernieuwen we de riem dan niet omdat de eigenaar het niet kan/wil betalen). Dit hoef je in mijn ogen bij een europeaan niet te doen....
Als je een keer de schade heb mogen afrekenen om een klant te behouden voor het bedrijf leer je je wel indekken.
Altijd adviseren tijdig en alles met ook vooral de waterpomp te vervangen als die meedraait in de distributie.
Mocht een klant het dan beter weten en met minder kwaliteit genoegen willen nemen pakt die het risico maar over.
19 jaar
wijsheid is...
jezelf goed indekken voor evt, claims! om dit te vermijden, wees duidelijk tegen over de klant..
voor jezelf een duidelijk standpunt innemen dat je geen half werk wilt afleveren...
duidelijk zijn in waar ze aan toe zijn en wat er vervangen MOET worden.. ( uitleg wordt altijd gewaardeerd )
duidelijke prijsopgave... vooraf
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar