Ik heb mogen constateren dat de waterlekkage die me al geruime tijd bezig houdt bij een Golf IV niet de paravanruimte is maar de afwatering van het door de fabriek ingebouwde (originele glazen) schuifdak. Omdat deze onder een hoek staat geparkeert krijgt vooral de afwatering linksvoor veel water te verwerken.
Kan iemand mij helpen aan de afbeelding van ETKA betreffende de cassette van het schuifdak, bij mij zie ik water tussen de cassette en de dakplaat uit lopen en wil dus weten hoe deze cassette is bevestigd in de auto tegen de dakplaat en welke afdichting hier wordt toegepast. Eventueel ook een kopie van het werkplaatshandboek betreffende de (de)montage van deze cassette.
Bij voorbaat dank.
Ronald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de afwatering niet verstopt?
Loopt van rail schuifdak een slangetje aan beide kanten die uitkomt bij de deurschanieren.
Ricky, bedankt voor je antwoord.
Nee, de afwatering is niet verstopt linksvoor, maar het vreemde is dat het water zich direct een weg zoekt langs de afvoerslang over dakhemel en langs deurrubber naar beneden.
Ik heb op een Russische site engelstalige pdf files gevonden van het golfIV werkplaatshandboek, waaruit blijkt dat er geen afdichting is tussen dakplaat en de cassette waarin het dakvenster loopt. Ik ga een dichting bestellen van de (glazen) schuifplaat en zo spoedig mogelijk proberen uit te vinden waarom de afwateringen van de schuifraamcassette lekken bij de aansluiten naar de afvoeren op de auto. In het verleden is er ooit iets op het dak gevallen, daarom zal ik ook de hoogteinstelling van het schuifdak moeten verbeteren.
Alweer een hele hoop werk, maar dan hoop ik dat de natte vloer eindelijk droog zal blijven.
Ronald
14 jaar
Beste mensen,
Ik heb de reden van de lekkage gevonden en dit is inderdaad het (fabrieks) schuifdak. Ondanks het feit dat de afwatering 100% functioneert, loopt er water vanuit de opvangbak over de hemel heen.
De reden hiervoor is het feit dat het schuifdak niet meer geheel sluit. Er blijft aan de voorzijde een open spleet van pakweg 1 mm.
Ik ben nu zeker van plan om de dichting van het glazen schuifdak te vervangen door een nieuwe, maar heeft er iemand een idee hoe ik het schuifdak zo ver kan krijgen dat ze helemaal sluit ?
In werkplaatshandboek is er sprake van nulstand van motor en glasplaat, maar de motor heeft geen nulstand. Het dak is van Webasto voor zover ik het kan zien.
Bij voorbaat dank,
Ronald
14 jaar
Oplossing van het lekkage probleem.
Eerst wilde ik een nieuw schuifdak bestellen, of minimaal een nieuwe rubber van de glasplaat. Op een middag heb ik de stoute schoenen aangetrokken, de glasplaat gedemonteerd, de afdichtrubber goed gereinigd en gevoed met rubber-care en het schuifdak weer voorzichtig ingebouwd conform het werkplaatshandboek. belangrijk is wel te kontroleren op de motor van het dak goed functioneerd en of het schuifdak op de nul markeren staat indien gesloten.
Gelukkig kan ik nu na meerdere zware regenbuien zeggen dat er geen water meer in de auto loopt via plafond- en a-stijl bekleding.
14 jaar
netjes gedaan hoor!
Vaak kan je wel webasto zelf benaderen, is nu Vermeulen Hollandia geworden.
Marcel,
Is helaas niet mogelijk daar het een Rockwell sunroof is.
Toch bedankt voor je reactie.
14 jaar
Bij fabrieks-schuifdaken open de deuren en kijk naar de voorste afwateringslangen tussen de scharnieren. Deze moeten veel water kunnen doorlaten, verstoppingen zijn heel normaal. De rubbers sluiten nooit 100% af, er blijft altijd een spleet waardoor water naar binnen kan lopen. Door de constructie en gebruikte materialen ziet men meestal water lopen onder de dorpellijst in het gebied van de schopplaat (onderste a-zuil bekleding). Een tactisch geplaatste krant kan het vochtige spoor verduidelijken.
Oplossing is dus de voorste uitlaten van de afwatering minstens een maar per jaar te reinigen, c.q. te controleren. Het vervangen van de rubber afdichting van het schuifdak zal helpen, maar er zal altijd water via de afvoer in de afwateringsbuizen lopen.
10 jaar
Na jaren lang een nat interieur nu eindelijk de oplossing. Koop bij een vriendelijke VAG dealer de afdichtrubber 8D0 877 297, schroef de (in mijn geval) glasplaat eruit en vervang de rubber er omheen. Na montage en afstelling van het schuifdeel zit deze aan alle zijden weer strak tegen de dakplaat en hoeft de afwatering geen liters water meer te verwerken. Een vergelijk tussen het rubberprofiel oud en nieuw sprak boekdelen, de oude was hard en plat, waarbij de nieuwe flexibel en bol is.
9 jaar
Oke thanks voor je feedback!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar