auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf II 1986: Waterpomphuis demonteren Golf 2 1600 D '86

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 Diesel

Beste,
Had het wel gedacht, nog nooit zoiets meegemaakt, een kwaaltje bij Golf 2, wou alleen zijn waterpomp vervangen maar de boutjes zaten gewoon vast, resultaat:kopjes moeten overdraaien, nochtans warm gemaakt, kruipolie gebruikt.
Dus: alternatorsteun moet eraf om zijn waterpompbehuizing te demonteren, denk dat de waterpompbehuizing samen met de alternatorsteun vastzit.
De 2 onderste bouten van de alternatorsteun losgekregen (3+4 zie foto), bouten 1+2 achter de alternatorsteun moelijk bereikbaar, bout 1 zou mogelijk zijn om de motor eventueel naar één kant naar boven te lichten om meer plaats te hebben, bout 4= denk dat zijn oliepijlstokbevestiging los moet.
Kan iemand mij een tip geven om toch zijn alternatorsteun op een gemakkelijke manier te demonteren, zou mij een dik plezier doen, en dan kan ik het resterend gedeelde uitboren, draadtappen met linkse draad na demontage van de waterpompbehuizing.
Gr,
Jantje

Geplaatst door

firedriver (440)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

En nu maar op deze forum wachten op een Vw specialist.
Gr.

firedriver 440

10 jaar

Leuke constructie toch, ja hier is overnagedacht,om deze bouten gemakkelijk te bereiken moet je de brandstofpomp demonteren. Eerst de pomp goed markeren met een kraspen en dan demonteren.

heb geen andere keus michiel.
Gr.
Jantje

firedriver 440

10 jaar

Zeg michiel,
Opdat moment had ik ook niet alle gereedschap bij, had gewoon een platte ringsleutel, mischien met een gebogen ringsleuel.
Gr.

firedriver 440

10 jaar

Bout 2 zou misschien lukken maar bout 1 wordt een hele moeilijke.

Bout 1 had ik van voor geprobeerd maar wel met een kleine ratel met knik, zit zoveel kracht op de bout dat het scharnierend gedeelde van de knik over zou gaan, opzij gaat niet omwille van plaatsgebrek, mischien door een motorsteun te demonteren zodat ik de linkerkant van de motor omhoog kan ligten ofwel een sleutel korter afslijpen, ik zal zien hé.
Wagen staat niet bij mij, zal voor in de week zijn.
Dikke gr.
Jantje

firedriver 440

10 jaar

Zeg Michiel,
Ben even terug bij die wagen geweest, zou dat ook geen oplossing zijn als ik zijn binnendistributiedeksel eraf neem samen met die frame waarmee zijn pomp bevestigd is om de pomp ook wat omhoog te lichten, riem is er toch vanaf voor een nieuwe, moet nog wel iets maken om zijn nokkenaspolie te blokkeren maar dat is nog het minste.
Sommige bouten van zijn pomp zijn moelijk bereikbaar of moeten alleen de stelmoeren los voor demontage pomp na het aftekenen, voor mijzelf ook de eerste keer dat ik aan een golf 2 moet sleutelen.
Spijtig van die kleine boutjes van zijn waterpomp, anders was het gereed, maar ja, geduld is de boodschap hé.
Gr.

firedriver 440

10 jaar

Het is minder werk om de pomp te demonteren dan om die plaat weg te halen. Als de riem er al af is hoef je alleen de poely er maar af te halen pomp goed aftekenen de brandstofleidingen los halen die drie boutjes die achter de poely zitten los draaien en het boutje rechtsonder de pomp. En wat de nokkenas betreft deze kun je blokkeren als je de kleppendeksel demonteert.

Ok Michiel,
Fijn zo, zal het dan op jou manier doen,
Dikke gr.
Jantje

firedriver 440

10 jaar

Inderdaad Michiel,
Een pak werk bespaard, en nog iets bijgeleerd natuurlijk, een ervaring rijker van een Golf 2.
Waterpomphuis pak ik mee naar het werk waarbij ze voor mij de overgebeleven boutjes proberen te verwijderen, was hun voorstel, had ik het geweten kon ik beter voor die eigenaar een complete waterpomp besteld hebben met behuizing.
Voila Michiel, zeer veel dank.
Gr.
Jantje

firedriver 440

10 jaar

Graag gedaan.
Groet michiel

@ michiel, jij prijst de constructie hierboven. Als je jezelf even verdiept in de evolutie van de watergekoelde VW motoren dan kom je al heel snel tot de conclusie dat de waterpomp deze plek al had toen de diesel brandstof en de bijbehorende hogedrukpomp nog helemaal niet in beeld was..... De 1.5 D en latere 1.6 D blokken zijn gebouwd op de layout van de 1.6 benzinemotor die in 1974 zijn intrede deed in de golf en passat, maar zelfs een paar jaar eerder door audi werd toegepast.

In ieder geval hoort het zo'n beetje tot het duurzaamste ontwerp wat vw op motorengebied ooit gepresteerd heeft.

audia4 0
badge

10 jaar

Ik heb geen commentaar over de waterpomp maar over de steun van de dynamo.
groet michiel

Hey Michiel,
Vandaag gemonteerd, eigenaar tevreden dat Jantje hem uit zijn nood heeft geholpen, dan maar weer verder aan mijn Alfa 166 werken.
Gr.Jantje

firedriver 440

10 jaar

Bedankt voor de feedback en succes met de alfa.
groet michiel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.