Hoi allemaal,
We hebben er lang mee gewacht, omdat een garagist dit ons had aangeraden, maar de maat is vol.
Alles van de vooras moest zich eerst zetten, maar dit duurt nu al maanden.
Het gaat om het volgende:
Januari 2009, hebben we alles wat met de voorwielophanging te maken had laten vervangen door een gespecialiseerde VW monteur. Alleen de VW veren bleven achter.
Heel recent hebben we, omdat de aandrijfassen aan beide zijden ernstig bonkten én één van de Monroes (gas) dempers lekkage vertoonde en inmiddels ook de veren aan vervanging toe waren, de aandrijfassen (garantie), de veren (Suplex) en de schokdempers (weer Monroes gas), laten vervangen. Ook is de auto opnieuw uitgelijnd.
Sinds deze reparatie, rijdt de auto zeer slecht en dan m.n. de wegligging is bij tijd en wijle gevaarlijk te noemen.
De symptomen zijn als volgt: Als je optrekt, bijvoorbeeld bij een stoplicht en je schakelt van 1 naar 2, dan merk je dat als de kracht van de aandrijving af is, er een stuurbeweging naar links of rechts optreedt.
Als je bijvoorbeeld remt dan trekt de auto soms naar rechts of links, meestal naar rechts.
Rijd je over hobbels in het wegdek, dan trekt de auto wel eens het stuur uit je handen als je deze niet goed vasthoudt. In ieder geval voel je het zeer nadrukkelijk in je stuur.
Op dit moment hebben we een tweede Golfje 3, maar dan geen Cabrio en het verschil is ENORM te voelen.
Wel moet gezegd, dat de VW vering in combinatie met de Boge standaard schokdempers er veel slapper zijn, maar dat is een keus van VW geweest. Het was voor ons een openbaring om weer eens normaal te kunnen rijden.
Willen jullie ons a.u.b helpen, ooit was deze auto ook gezegend met een perfecte wegligging en dat willen wij o zo graag weer terug.
Misschien kunnen jullie ons een keertje naar één van jullie garages laten komen, voor een uitkomst, ik zeg maar wat hoor.
We zijn echt wanhopig, vanmiddag had ik even de gekke gedacht, de auto moet maar weg, want dit is geen rijden meer. We houden deze knoert in topconditie, hebben de auto inmiddels twee keer betaald, maar weten het nu even niet meer.
Graag jullie hulp alstublieft.
Groetjes Martina
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, lijkt op een geval van speling ergens in de wielophanging. Als ik het goed begrijp is het probleem ontstaan na de recente reparatie ? In dat geval , mee terug gaan. Banden wisselen van voor naar achteren zou je nog kunnen proberen, maar lijkt me niet het meest voor de hand liggend.Groet Jan227
Ik zou inderdaad goed laten kijken of alles vast zit en spelingsvrij is.
En de auto opnieuw uitlijnen. aan die meting kun je al heel veel afleiden.
12 jaar
Hoi lieve mensen,
Wij hebben echt alles wat met de ophanging te maken heeft gecheckt, maar er was nergens speling te vinden.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het uitgesloten moet worden, omdat wij natuurlijk amateurs zijn.
Maar noem het en het is vervangen.
Misschien dan toch de uitlijning?
De banden zijn oké.
Misschien nog een opmerking, die jullie op een goed spoor kunnen zetten.
Als je op de snelweg rijdt, dan rijdt de auto prima rechtuit trekt hoegenaamd niet naar een bepaalde kant.
Waar moet je op letten, als je zo'n rapportage krijgt?
Groetjes Martina
12 jaar
Waar je naar moet kijken is de sporing, camber en caster van de vooras.
mijn idee is dat de auto te veel uitspoor heeft maar het kan ook een van de twee andere waarden zijn.
Het mooiste zou zijn, uitlijnen met moderne 3d apparatuur.
12 jaar
Hoi Maurice,
Weet jij in de buurt van Velsen c.q Amsterdam zo'n bedrijf, die dat kunnen.
Overigens lazen wij net in het originele VW handboek, het volgende:
Vanaf juni 1993 zijn de schroefveren aan de vooras gewijzigd in dwarskracht compenserende schroefveren.
Dwarskracht compenserende veren reduceren de wrijving van de zuigerstang in de zuigerstanggeleiding van de veerpoot.
Het reactiegedrag van de demper en daarmee het comfort werden daardoor verbeterd.
Deze verandering geldt voor die auto's die een plusonderstel hebben.
Hebben wij een plusonderstel, MK 3 Cabrio.
De aandrijfassen: daar lazen wij over, dat auto's met een plus onderstel een andere werkwijze verlangen dan andere standaard onderstellen.
In de fusee zit een z.g.n. stuikrand, wat het aanhaal moment van de centrale moer wijzigt naar 90 NM plus 45graden in plaatst van 265 nm.
De garagist waar wij zijn geweest, sprak dit tegen en heeft de assen op 265 nm vastgezet.
Zou dit een wezenlijk probleem kunnen geven??
Graag jullie antwoord en hulp.
Groetjes Martina
12 jaar
Hoi allemaal,
Door de accountbeheerder ben ik erop attent gemaakt, dat er nog problemen open stonden, waar geen oplossing voor is gegeven.
Ik probeer dit alsnog te doen; maar ik wil hier allereerst mijn oprechte verontschuldigingen voor aanbieden.
Dit had nooit gemogen, sorry a.u.b.
Het probleem lag in de draagarmen van een bepaald merk; ik vind het niet kies om het merk te noemen; maar als de webmaster geen problemen mee heeft, dan doe ik dit alsnog.
We hebben twee originele draagarmen van VW gekocht en deze door een bevriend VW werkplaats chef laten voorzien van nieuwe lagers; het mooie voor ons was, dat deze er onder supervisie van WP chef door leerlingen gratis zijn ingeperst.
Dit moet op een bepaalde manier gebeuren en dat behoor je dan te weten als aankomen VW monteur.
We kregen ze terug, hebben de nieuwe draagarmen gemonteerd én de beide Suplex veren vervangen door VW veren.
De Suplex veren vonden we iets te stug.
Na montage alles opnieuw laten uitlijnen en rijden maar weer; perfecte oplossing, auto reed een stuk beter.
Sorry nogmaals; het zal nooit meer gebeuren.
Groet, Martina
8 jaar
Ook hier vergeten afloop aan te vinken; opgelost.
Groetjes Martina
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar