auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: wegligging en vreet banden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: tdi

Beste mensen.

Ik heb een probleem met mijn auto, een passat uit 98. Hij heeft nu 212.500 gelopen.

Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik een flinke beurt aan mijn auto gehad, met onder andere distributieriemen, schokdempers, banden etc, en toen is eigenlijk het hele verhaal begonnen.
Omdat de schokdempers begonnen te lekken, en de banden achter niet meer door de APK kwamen, is toen de hele handel achter vervangen. Na een paar maanden, begon het achter te rammelen, en ben ik terug gegaan naar de garage, misschien een bout losgelopen ofzo dacht ik toen. Nadat ze de auto hadden bekeken, zegan ze dat de achterbanden zowat half versleten waren, en zwaar gecupt waren. ze vroegen mij of ik zware lasten in de auto had gehad, maar ik rij er alleen maar mee naar mijn werk, en heb op een reservewiel na nooit iets in de koffer liggen.

Ze zouden de banden links en rechts wisselen, en de ophanging verder nakijken. er werd niets gevonden, maar het geluid bleef.
Na weer een paar weken verder toch maar weer teruggegaan, en opnieuw er naar laten kijken. Ik heb toen ook gezegd, dat de ophanging me vrij stug leek, en dat was ik niet gewend van de auto, ook leek hij me wat hoger op de wielen te staan, maar dacht dat dat misschien allemaal even wennen was, omdat ik nogal wat kilometers met versleten dempers had gereden.
Opnieuw werd er extreme bandenslijtage geconstateerd, en werd er aan mij gevraag of ik misschien hard een stoeprand ofzo had geraakt. Ik zei dat ALS dat al zo was, ik me er niet van bewust ben, maar het zou misschien wel kunnen.
Ze hebben toen de wagen naar een uitlijnspecialist gebracht, maar die zeiden dat alles ( op een marginale afwijking na) 100% in orde was, en ze niets hoefden te verstellen. Ik kreeg ook een uitdraai te zien, waarop alleen groene balken te zien waren, en als ze rood waren was het niet goed zeiden ze.

Er werden ( onder 50% garantie) wederom een nieuwe set banden gemonteerd, deze keer van michelin, de vorige waren van bridgestone, allemaal in de maat 195/65-15. en werden wat rubbers van draagaremn enzo extra gecontroleerd maar ze konden weer niets vinden.

Ik moet zeggen dat het even wat rustiger werd onder de auto, maar het was nog niet helemaal zoals het was.
Echter, na ongeveer 4 maanden, begon het weer een leven te maken als nooi tevoren. Ik WEER terug naar de garage, waar ze een uitgelopen rubber links, en een gescheurde draagarm rechts vonden. Dit allemaal weer vernieuwd, en de banden WEER omgewisseld, omdat ook deze set weer hevig begon te cuppen werd ik er bijna moedeloos van.
Ze garandeerdem mij echter, dat nu alles vervangen was wat er vervangen zou KUNNEN worden, en dat alles nou goed moest zijn. maar het geluid bleef, en ook het stugge gedrag van de auto ging onverminderd voort.

afgelopen week toch maar weer teruggegaan naar de garage, omdat de banden nu zowat kaal zijn, en de auto daargelaten. Ik wil nu eerst weten wat er aan de hand is, eerder hoef ik hem niet terug.

Vandaar dat ik via-via hier terecht ben gekomen, en na wat gelezen te hebben denk ik dat ze misschien wel eens verkeerde schokdempers onder de auto gezet kunnen hebben.

Hopelijk is er hier iemand die me kan helpen, ik heb nu een dikke 1000 euro aan die auto uitgegeven, en ben eigenlijk iet van plan er nog meer kosten aan te gaan maken. twee setjes banden in nog geen anderhalf jaar tijd, terwijl ik voorheen bijna drie jaar op 1 set reed is wel wat veel van het goede.

Arnold

Geplaatst door

Arnold Beekman (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik krijg het idee dat de achterasrubbers versleten zijn,want met nieuwe dempers en een juiste uitlijning blijft er eigenlijk niet veel over.
Is het alleen achter wat problemen vertoond? (slijtage en gebonk).

ricky 10
badge

17 jaar

hoi Ricky.

Zoals ik al zei, is alles vervangen wat vervangen kon worden. complete draagarm rechts, rubbers links, dempers, banden alles.

Ik weet het niet meer. Vandaag heb ik contact gehad met de garage, waar ze alle inkoopbonnen aan het opsporen zijn, om precies te kunnen achterhalen welke onderdelen op mijn auto zijn geschroefd. Dit zou nog wel een dag of wat kunnen duren, omdat de bonnen van vorig jaar in een extern archief zitten.

Ik hou jullie op de hoogte.
In de tussentijd is elke suggestie welkom.

Arnold

Achterste schokdempers zijn niet van invloed op de wielstand en wagenhoogte, oftewel, het lijkt me stug dat hier verkeerde opzitten.

De rubbers waar de achteras op scharniert gaan wel eens kapot, en hiermee stel je ook de sporing van de achteras af.

Overigens zijn er niet zo heel veel uitlijn "specialisten" die een passat op 4 wielen goed kunnen afstellen. Je hebt hier namelijk een paar speciale mallen uit het VW gereedschap assortiment voor nodig en deze zijn heel erg duur. (universeel bedrijf heeft die dus vaak gewoon niet beschikbaar)

Er zal toch echt ergens iets versleten of stuk zijn wat de garage over het hoofd ziet.

audia4 0
badge

17 jaar

Ik heb het verhaal een aantal malen doorgelezen en ik moet zeggen dat er mij heel veel ONduidelijk is....
Daarom stel ik eerst maar wat vragen:

1. is de garage een dealer of universeel bedrijf of klussenaar?
2. zijn alle 4 de schokdempers vervangen of alleen de achterste 2? Dat staat onduidelijk beschreven (achter de hele handel vervangen. Voor dan niet??)
3. Gerammel in de achterwielophanging. Gerammel? Of gebonk? Omschrijf het geluid eens. Altijd aanwezig of alleen in bochten of klinkerwegen?
4. staat de auto helemaal hoger op de wielen of alleen voor of achter? Dattie stugger aanvoelt na montage van nieuwe dempers klopt als een bus. Heb er zelf net nieuwe onder en ik moet zeggen: het Citroen gevoel is WEG.
5. de half versleten en gecupte banden zijn links en rechts gewisseld? DAT lijkt mij vrij zinloos. Logisch dat ze dan later NOG STEEDS versleten zijn. Je bedoelt achterste banden verwsseld met de VOORSTE banden?
6. zo ja, hoe was het slijtagepatroon van de VOORSTE banden op dat moment??
7.rubbers van draagarmen werden gecontroleerd. Ik neem aan van de VOORWIELEN?
8.zijn ALLE wieldraagarmen/stabilisatorstangen van de vooras vervangen?
9. uiteindelijk zijn de banden zowat kaal. Over de gehele breedte van het loopvlak? Welke banden zijn nu helemaal kaal?
10. welk merk schokdempers zijn gemonteerd en welk type?
11.uitgelopen rubber links? WELK rubber? Gescheurde draagarm rechts? Welke draagarm? WAT was er gescheurd, de alu draagarm ZELF?

Misschien ben ik de enige die deze vragen heeft maar het is mij allemaal erg onduidelijk.

#Zoals ik al zei, is alles vervangen wat vervangen kon worden. complete draagarm rechts, rubbers links, dempers, banden alles.#

Alleen een draagarm rechts?? WELKE draagarm rechts? D'r zitten er nogal een paar...
Wat voor rubbers LINKS en links VOOR of links ACHTER?

Wellicht dat je hier wat duidelijkheid in kunt scheppen.

Santa 0

17 jaar

Errata, 1998 is het jaar waarin wat wijzigingen zijn v.w.b. wieldraagarmpjes van de vooras. Ik meende dat de bovenste achterste anders zijn v.w.b. passing in de fusee..... Correct me if i'm wrong....
Zijn de onderdelen "op chassisnummer" besteld of zo "uit de vuist" op het bouwjaar?

Ook wel handig om te weten is hoeveel kilometers er verreden zijn met de nieuwe banden toen er wederom slijtage geconstateerd werd en HOE deze slijtage eruitzag.

FF ter info: bij montage van "Heavy Duty" schokdempers van Monroe van de serie REFLEX staat de auto aan de voorzijde sowieso 20 millimeter hoger dan met de versleten en olie lekkende standaard voorste Sachs) dempers....
Dit komt omdat de veerschotel bij de HD dempers HOGER op de veerpoot staan dan bij de standaard Sachs veerpootdempers.

Daarnaast zal de bout waarmee de bovenste draagarmpjes in de fusee vast zitten ongetwijfeld muurvast hebben gezeten.

Warmstoken en slaan met een zware hamer komt er dan al gauw bij.
Indien NIET alle draagarmen zijn vervangen, kunnen de bovenste draagarmen dus behoorlijk op hun donder gehad hebben (stofhoesjes kapot/gesmolten...?) en inwendig speling hebben gekregen, wat zich uit in gebonk. Maar dit komt dan van de VOORas.....

Santa 0

17 jaar

beste Audia4

Dat van die uitlijnspecialist kan wel kloppen, mijn garage( een vrij bekende universeelgarage, waarvan ik de naam nog maar even niet bekendmaak) heeft inderdaad wel even rond moeten bellen voordat hij iemand gevonden had met de juiste spullen en exprtise in huis. welke dat was weet ik niet precies, het was in elk geval een stukje uit de richting. de garage heeft dit verder geregeld en afgehandeld, ik ben er zelf niet geweets.

Beste Santa

Ik zal proberen naar eer en geweten je vragen proberen te beantwoorden, ik heb wel WAT verstand van auto's, maar niet dat ik echt alle spullen bij naam kan noemen.
Vraag 1 heb ik hierboven al beantwoord.
vraag 2, ze hebben achter de banden en scokdempers vervangen, voor is er op de banden na niets gebeurt. wel is er een hoop aan de motor enzo vervangen, zoals didtributie, olie en filters, en het een en ander aan verlichting, al met al was het een fikse rekening.
vraag 3 het geluid, tjsa, het lijkt het meeste op wat ik ooit met een kadett heb gehad, daar was iets met de stabilisator aan de hand, gekraak als de wagen wat veert, ook over bijvoorbeeld een hobbel of doorzakking in de snelweg, en wat gerammel/ gebonk voornamelijk als ik door een bocht ging, en de wagen wat overhelde.
vraag 4 de wagen staat achter wat hoger, voor is er wat ophangen betreft niets gedaan. Hij voelde inderdaad wat stugger, en dacht inderdaad dat het even wennen was, maarhet weggedrag leek sindsdien meer op dat van een tank op rubberblokken geveerd, dan op een volkswagen.
vraag 5, de banden ACHTER zijn inderdaad links en rechts gewisseld, dit omdat er soort van HAKEN, aan het loopvlak ontstonden, en dit werd geprobeerd tegen te gaan door de loopricjting om te keren, dus daarom links en rechts wisselen.
vraag 6 voorbanden hebben een normaae slijtage, en kunnen nu nog wel een dik jaar mee.

vraag 7 rubbers van draagarmen ACHTER zijn gecontroleerd, daar komt ook het geluid vandaan, en dit bleek ook achteraf, toen daar de zaak zo ver kapot was. voor is er mijns inziens niets aan de hand/horen, wagen stuurt verder ook normaal. en voorkant van de auto ligt stabiel.
8 VOOR is er niets vervangen
9 ACHTER zijn ze zowat kaal, over de gehele band, dus geen plekken ofzo, gewoon rondom de band, over de volle breedte alles eraf.
10, merk weet ik zo niet, het was in elk geval geen origineel volkswagen. die monroe's die je in je volgende bericht noemt klinken wel bekend in de oren. Ik zal eens kijken of ik nog ergens de factuur kan vinden, daar stond het volgens mij op.
11 links was er een rubber kapot, wat de verbinding maakt tussen de arm en het chassis, ongeveer 8 cm lang en 4/5 cm doorsnee dat ik kon zien. rechts was er een hele draagarm kapot, het gat wwaarin het rubber hoorde te zitten, dezelfde als links was helemaal uitgeschuerd, volgens mij was dat ding wel van aluminium ja.

wat betreft de kilometers, ik rij ongeveer een 25000 km per jaar, dus het zal ongeveer 35 tot 40000 km geleden zijn dat de ellende begon.
voor wat er allemaal wel en niet vast zat tijdens het demonteren kan ik je niets zeggen, ik ben er zelf niet bijgeweest. Ik heb de auto daar toen 2 dagen laten staan voor onderhoud en apk, en een leenwagen meegehad. Misschien dat er op de factuur nog wat staat, ik zal dat ding dadelijk gaan zoeken. verder heeft de garage een vaste leverancier en die vraag altijd om kenteken of chassisnummer volgens mij, dus de onderdelen zullen niet zomaar uit de lucht zijn komen vallen.

Tot slot, ik ben al bijna 10 jaar vaste klant bij die garage, en heb tot dit moment geen enkel kwaad woord over ze te zeggen, ik ben altijd netjes en op tijd geholpen, en ook op dit moment, ben ik er van overtuigd, dat ze weer hun uitersste best doen dit ongemak weer te verhelpen. het lukt ze alleen niet zo goed, voor wat voor reden dan ook. dat is dan ook de reden, dat ik hun naam voorlopig nog niet noem.

Arnold.

beste allen.

Ik heb de bonnen gevonden, en ben erachtergekomen dat er toch meer vervangen is dan ik in eerste instantie dacht.

De eerste bon, van de beurt en reparaties
div vastprijzen, grote beurt, distributieriemen, incl rollen en pomp
vastprijs schokdempers VOOR
vastprijs schokdempers ACHTER
actie, apk gratis bij grote beurt
4x montage banden.
Er staan diverse onderdelen op, waaronder spanrolset, distributieriem, pk-riem ???????????, oliefilter luchtfilter etc.
de schoikdempers zijn deze
E2049 SCHOKDEMPER VOOR
CONVENTIONEEL GAS GEVULD BEV:PEN/SPEC.
CH.3B-YE121222- UITV.HEAVY DUTY REFLEX MONROE
E1234 SCHOKDEMP.ACHTER
CONVENTIONEEL GAS GEVULD BEV:PEN/OOG
UITV.HEAVY DUTY REFLEX MONROE

dan nog wat afmeld en milieukosten
totaal 1634,82
al met al een fikse rekening, maar mij werd me beloofd dat de auto verder nog in goede staat was, en dat ik met gerust hart nog een aantal jaren ermee kon rijden.

dan de reparatiebion van de draagarmen.
reparatie volgens opgave klant.
AU-TC-0674 DRAAGARM
LINKS ACHTERSTE BOVEN
AU-TC-0678 DRAAGARM
RECHTS ACHTERSTE BOVEN
VO-TC-4000 DRAAGARM
LINKS VOORSTE BOVEN
VO-TC-4001 DRAAGARM
RECHTS VOORSTE BOVEN
MC 19702 STABIL.VERB.STANG
VOORAS RECHTS
MC 19704 STABIL.VERB.STANG
VOORAS LINKS

Deze bon was inclusief 25% coulance 675 euro rond.

Ik had zelf niet gezien dat er zoveel vervangen was. en dat die spullen toch relatief goedkoop zijn, mijn gedachte was dat een draagarm alleen al een 300 euro zou kosten, maar dat is dan dus wel een stuk goedkoper.

Alleen vreemd, dat ik die michelinbanden nergens op de bon zie staan.

Arnold

Goedenavond santa.

Ik zie dat u online bent.
hebt u naar aanleiding van deze gegevens een vermoeden wat het kan zijn ??

Arnold

Indien de achterste schokdempers versleten waren en er nieuwe gasgevulde dempers geplaatst zijn, kan de achterkant van de auto inderdaad wat omhoog komen. Zeker als de voorste dempers NIET gelijktijdig vervangen worden.
Ik denk dat je het beste alle dempers in 1 keer had kunnen laten vernieuwen. Nu heb je aan de voorkant een "vriendelijk knikkende" Passat met een "stijve reet".......
De gasdempers achter zorgen ervoor dat de boel goed stug is. Als je de kont van de auto indrukt, zal hij in 1 keer weer stilstaan. Dit komt de wegligging alleen maar ten goede. Je zou een achterwiel kunnen verwijderen om te kijken of er een sticker op de schokdemper zit of dat er onderop de demper een merk met nummer staat. Als het goed is voel je nu ook duidelijk een verschil bij het optrekken. Bij versleten dempers zakt de kont behoorlijk ver naar beneden en komt de kop omhoog. Met nieuwe dempers achter is dit verleden tijd.
Geloof me, ook mijn Passat reed als een Citroen. Nu GELUKKIG niet meer!
Het is dus bij jou de vraag welk merk en vooral: welk TYPE schokdemper er gemonteerd is.

Het is erg vreemd dat je achterste banden totaal afslijten en dan ook nog sneller dan de voorsten.
Is je achteras niet krom...? Het verslijten van de ophangingsrubbers van de achteras komt op den duur meer voor bij de Passat en kan er voor zorgen dat de achteras niet meer goed spoort.
Daarvoor dient de achteras "uitgelijnd" te worden aan de hand van enkele vaste punten aan de carrosserie.
Wanneer dit 100% goed gedaan is, kan men de hele auto "vierkant" uitlijnen.

Santa 0

17 jaar

beste santa

op de bon staat, dat er schokdempers voor en achter vervangen zijn, en ook een vierwieluitlijning hebben ze laten doen bij een uitlijnspecialist.

ook staat er dat het MONROE REFLEX HEAVY DUTY schokdempers zijn, zoals u in het tweede bericht aangaf. dat zou dan het hogerb op de wielen staan kunnen verklaren.

Ik begrijp dat u eenzelfde wagen heeft ????/

Arnold

Onder andere.....

Je hebt dus dezelfde dempers als ik, zoals ik al vermoedde.
Ze zijn dus toch alle 4 vervangen.
Dan kan het idd kloppen dat de Passat nu hoger op de poten staat. Ook ik merk dat hij behoorlijk stugger is geworden en dat wilde ik ook. Ik heb namelijk aan den lijve ondervonden wat versleten dempers doen bij een auto in een bocht.....

Santa 0

17 jaar

Monroe heeft 3 soorten dempers voor deze Passat: Sport, Heavy Duty en de "gewone".
De Sport is voor verlaagde auto's, de Heavy Duty spreekt voor zich.
Eigenlijk was de "gewone" demper voor jou de juiste keus geweest en zou deze minder stug zijn geweest.
Ik denk dat je dempers grijs van kleur zijn, tegenwoordig zijn ze zwart.

Santa 0

17 jaar

inderdaad, maar ik vind het nu teveel van het goede, hij ligt niet meer echt lekker op de weg, en heb het gevoel dat elk moment de achterkant van de weg af kan stuiteren.

Het gevoel is het beste te omschrijven als dat de banden veeel en veel te hard zijn opgepompt, deze controleer ik echter regelmatig en staan netjes op 1,9 bar.

mijn garage weet niet meer wat ze eraan kunnen doen, er is zelfs al contact geweest met de dealer, maar die zeggen er niets aan te willen doen, omdat er niet-originele onderdelen zijn gemonteerd.

Arnold

dus mijn vermoeden dat het de verkeerde dempers zijn zou wel eens juist kunnen zijn dan???

Arnold

Mail me maar even door op de blauwe letters van EMAIL te klikken.

Santa 0

17 jaar

ik blijf het een vreemd verhaal vinden, dat binnen een jaar de draagarmen onde de auto uitschueren, terwijl hij verder met vlag en wimpel weer door de apk kwam. dit moet een oorzaak hebben, en mijjn vermoeden wordt steeds sterker, dat het door die verkeerde dempers komt

Mail me maar even

Santa 0

17 jaar

ik heb u net een mail gestuurd, ongeveer 5 minuten geleden

Dan hebben we last van "dikke stroom", denk ik.....
Heb nog steeds niks ontvangen. Ik wacht nog wel ff.

Santa 0

17 jaar

Anders probeert u mij eens te mailen, op arnoldbeekman@home.nl

Arnold

Is onderweg

Santa 0

17 jaar

eindelijk goed nieuws.

Vandaag contact met de garage gehad, ze hebben de hele santekraam gedemonteerd, en er een vertegenwoordiger van monroe bijgehaald, die heeft bevestigd, dat het "mogelijkerwijs een oorzaak in de schokdemper ZOU KUNNEN VINDEN" met andere woorden, ze geven niets toe, maar willen de dempers wisselen tegen een set andere "normale" dempers, en een gedeelte van de reparatie coulance geven. Dit, omdat de originele veren dermate onder de dempers te lijden hebben gehad, dat deze mee vervangen moeten worden.

Uitijkdelijk bleek dus, dat de combinatie originele veren, en heavy-duty dempers niet past onder een passat.

verder bleek, dat deze dempers eigenlijk niet voor de reguliere europese markt ontworpen waren, maar voor ruigere oorden, zoals rusland en australië, hier schijnen dus ook klachten vandaan te komen, dat ze niet stroken met originele veren.

Morgenmiddag kan ik mijn auto gaan ophalen, hopelijk is het nu helemaal verholpen, en kan ik weer gaan "genieten"van autorijden.

Voor mij nooit geen monroe's meer, doe maar gewoon, doer je al gek genoeg

Arnold

Je bent me net voor, maar het verklaart nog niet het lawaai bij je achteras en die vreemde bandenslijtage.

Weet je ook welk type/nummer je NU gemonteerd gaat krijgen?

Wordt het hoog tijd dat ze die dingen uit de produktie/verkoop halen.

Santa 0

17 jaar

hoi santa.

Volgens de garage zou dat te wijten zijn aan de stuggere afvering, waardoor de banden zouden gaan stuiteren. Niet zo dat de banden los kwamen, maar een soort trilling, die in het oppelvlak van de band plaatvind, vandaar zou dan de extra slijtage komen, en uiteraard ook het lawaai.

Zoals ik al zei, ik wil geen monroe's meer, elk ander merk is goed, maar geen monroe's.
Hij noemde wel een leuk alternatief, maar ben de naam vergeten.

Volgens mij noemde hij het ALKO's ofzo

Arnold

Dat is dan jammer Arnold dat je Monroe veroordeelt. Heb een paar maand geleden Monroe Reflex achter onder mijn Passat gemonteerd en dat rijdt perfect. En dan heb ik de voorste nog niet eens vervangen, zitten nog steeds de originele schokbrekers onder (193000 km)
Wicher

éikeboom 0

17 jaar

Ben het met je eens, Wicher. Maar Arnold doelt op de Heavy Duty uitvoering en NIET op de vervanger voor de standaard dempers.

Santa 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.