Volkswagen T4 2.5 TDi: Wegzakken rempedaal

Bouwjaar: 2000


Een klant van ons heeft een verlengde Transporter bj 2000, 75000 km ,met ABS waarvan het rempedaal bij lopende motor langzaam naar de bodem zakt.
Om een aantal dingen uit te sluiten even een opsomming van wat wij aan de auto hebben gedaan :
2000 km terug voor en achter nieuwe blokken OE kwaliteit,
Hoofdremcylinder vervangen (Omdat het er op leek dat deze de veroorzaker was)
Ontluchten handmatig 2x
Ontluchten met aansturing ABS mbv BOSCH KTS kast en ontluchter ook 2 x
Er lekt nergens (zichtbaar) remvlst en reservoir blijft op peil.
Als de motor niet loopt is het rempedaal gewoon hoog en "superhard" maar zodra de motor loopt en je remt bij een stoplicht oid dan vertraagd de auto heel goed maar als je dan bij het wachten op groenlicht de voet op het pedaal houd om de auto stil te houden dan zakt deze langzaam maar zeker naar de bodem.

Dealer weet geen oplossing maar wij hebben hier toch een redelijk groot probleem mee.





marcovadem

Geplaatst door marcovadem (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Michael7702 (0) PRO, 21 jaar geleden

Hoe voelt het rempedaal aan als je niet met de auto rijdt maar gewoon (nadat je hem opdruk gezet hebt) stil blijft staan? met draaiende motor uiteraard.

marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Dan lijkt het beter en zakt niet meteen weg maar als je dan ook maar een meter of twee hebt gereden dan gaat ie weer naar de bodem als je dan weer opnieuw remt.



Michael7702 (0) PRO, 21 jaar geleden

Dan lijkt het mij dat er slingering in 1 of meer schijven zit waardoor je remblokken (dus zuigers)terug gedrukt worden door de schijf. bij opnieuw remmen moeten de blokken dan eerst weer tegen de schijf aan gedrukt worden,eigenlijk het zelfde gevoel als dat je net je blokken hebt vervangen.



marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Maar als je helemaal stil staat met draaiende motor en pompt het pedaal omhoog kun je toch weer wegzakken dus lijkt mij wat jij bedoelt hier niet van toepassing.



PS

ik snap wel wat je bedoelt want bij de wat oudere auto's komen we dit nogal eens tegen.



Bedankt voor je aandacht



Marco

caddy1492 (0) PRO, 21 jaar geleden

dit (niet echt) probleem is bekend bij de dealers. ik ben er zelf ook een keer mee bezig geweest. De ene klant merkt het wel, de andere niet. het zit puur in de rembekrachtiger zoals u zelf eigenlijk al aangeeft. U kunt werkelijk alles gaan vervangen zonder dat het helpt. Vergelijk meerdere bussen met elkaar en ook bijvoorbeeld de vw caddy. u zult merken; ze hebben het allemaal alleen doordat u in een transporter rechter op zit. is de positie/hoek van uw been anders dan in een andere personenauto. gevolg is dat u veranderingen in een rempedaal duidelijker voelt. samengevat; de bus remt goed en er is werkelijk niets aan de hand.


marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

bedankt voor het duidelijke antwoord ,maar het klinkt alleen zo raar.

Als ik mijn voet op het pedaal houd gaat deze echt helemaal bijna tot op de aanslag naar beneden.Ik moet de auto vrijdag APK keuren en heb er toch wel moeite mee om dit goed te keuren.

Wordt de auto met dit gebrek bij de dealewr wel goed gekeurd ?



Bij mijn plaatselijke dealer was er niets van bekend.

Henk4404 (0), 21 jaar geleden

heb zelf een golf iV. Deze heeft hetzelfde wat jij verteld. Nadat ik ooit de remblokken had vevangen viel het me op. Maar nu merk ik het niet eens meer. Auto is ook wel goedgekeurd nadat ik dit merkte.

Weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt, ik hoop het.



lupo6727 (0) PRO, 21 jaar geleden

Er kan sprake zijn van een inwendige lekkage in de hoofdremcilinder.

Dit is te merken aan een langzaam wegzakkend rempedaal bij een gelijk blijvende voetkracht op het rempedaal,en er verder aan de buitenzijde geen lekkage zichtbaar is.

Deze lekkage wordt veroorzaakt door de primaire cup of een scheidingsmanchet.

Als de scheidingsmanchet lekt zal het remvloeistof niveau in het reservoir niet gelijk van hoogte zijn.

marcvan1 (0) PRO, 21 jaar geleden

het is niet alleen v w die met dit probleem wordt geconfronteerd, ikzelf ben reeds meer dan zes maanden aan het pogen een oplossing te vinden; het betreft wel steeds wagens met abs en vier remschijven; ik heb ook vanalles en nog wat vervangen en verdenk nu dat het probleem in het abs blok zit, het betreft wel het abs van de nieuwste generatie; ik wacht nu op een nieuw gemodificeerd abs blok; doch bij de fabrikant is men niet happig daar er eigenlijk geen remprobleem is; ik heb de voertuigen uitgebreid getest op de rollenremtestbank en zelfs wanneer het pedaal schijnbaar op de vloer zit is de remvertraging binnen de toleranties, dus waar is eigenlijk het probleem (volgens de ....)

jan5048 (0), 21 jaar geleden

hallo het kan tovh zo zyn dat er toch lucht in zit,maar probeer om via de rem klauw de lucht eruit te haalen door via de ontluchting de rem olie omhoog te pompen en zo de laatste lucht eruit te haalen.of je moet met een las tang elke rem slang een voor een dicht knypen en dan kyken waneer het pendaal wel hard blyft.

marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden





Heel hartelijk bedankt voor jullie reakties.

Ik ben bij een grote dealer geweest en deze waren wel met het probleem bekend.Heel veel nieuwe type Passat en T4 busjes hebben er last van. De een wat meer en de ander wat minder. Volgens de dealer ligt het probleeem in de te hoge bekrachtiging van het systeem waarbij zelfs alle leidingen wat opzwellen.Misschien in kombinatie van een heel klein beetje lucht in het systeem ( ondanks 4 x ontluchten )zakte het pedaal van deze bus net iets te ver.

De dealer vond het probleem niet te erg en wilde de bus zo goedkeuren en bestempelde dit zeker niet als onveilig.Dus klant blij dealer heeft aardige chef werkplaats en ik ook weer tevreden verder met volgende klus.



PS Het probleem is dus niet uit de auto te krijgen.


patje8415 (0), 20 jaar geleden

ik heb twee suggesties:



als het probleem toch door zwelling van leidingen ontstaat kun je de flexibele leidingen vervangen door RVS ommantelde remslangen. Je krijgt dan een veel harder pedaal. Deze zijn voor elk merk auto verkrijgbaar.



Ook het vervangen van remvloeistof ivm fading zal kunnen helpen, zeker als je naar een hogere DOT waarde overstapt.

Joey5531 (0), 20 jaar geleden

ik heb dit probleem eerder gehad het zou ook kunnen zijn dat de remdrukbegrenzer defect is.

dlosse (0), 20 jaar geleden



Je moet niet moeilijker denken dan dat het is!!!

Je hebt geen lekkage, niveau blijft goed en je pedaal is kei hard als de motor niet loopt. Dus systeem incl. rembekrachtiger werken prima. Met de nadruk op de rembekrachtiger. Bovendien kun je er normaal mee remmen en zelfs een noodstop mee maken.

Ik heb zelf als bedrijfswagen technicus bij Volkswagen gewerkt en heb deze karakter eigenschap ook bij de LT gemerkt en alle andere T4`s

Stop er mee en vertel de klant dat er niets mis mee is!

voetskamp (0) PRO, 20 jaar geleden

ik heb dit probleem ook gehad bij mijn Skoda octavia 1.9tdi schijf/trommelremmen, dacht dat de hoofdremcilinder de boosdoener was deze vervangen maar dit hielp niets . Toen een suggestie van een collega dat er mischien iets blijft hangen in de ABS pomp (lui) ,de pomp eens laten werken op een gladde weg en het probleem heeft zich nu al een jaar niet meer voorgedaan

vito11833 (0) PRO, 19 jaar geleden

ik heb ervaring met een vw golf4 1.9tdi dit probleem zit hem in de remschijven en blokken heb hem 5 x ontlucht van onder van de remklauwen naar boven ontlucht abs uitgelezen hooftremcilinder vv en toen een ijzere blok tussen allebij de voorste remklauwen gelecht en geremt met nietlopende motor en lopende motor en het probleem was opgelost remdruk was kei hardt toen de schijven en blokken vv waren

wilber (0) PRO, 18 jaar geleden

We moeten niet moeilijker denken als het is. Wij hebben ongeveer alles vervangen wat met het remsysteem te maken heeft maar niets helpt. Als iemand van jullie ons het adres geeft van iemand die de auto durft af te melden vinden wij het goed en de klant ook. Of het moet zijn dat er documentatie is van vw zelf zodat wij die kunnen overleggen bij een steekproef.

groeten wilber van doorn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.