Volkswagen Passat TDI 85 kw ATJ: Welke olie en waarom ook al weer

Bouwjaar: 2000

We hebben een Passat TDI met een 85 kw ATJ motor verkocht.Deze pompverstuivermotor heeft naar ik mij kan herinneren een speciale olie nodig ivm kans op ernstige motorschade.Ook is het een automaat.Heeft iemand ervaringstips en weet of het inderdaad een hele speciale oliesoort wordt aanbevolen en waarom?
Is het ook nodig met 130.000 km de automaatbak te verversen of wordt dit nooit gedaan?

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (165) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Roy10511 (0) PRO, 20 jaar geleden

He Siem, welke onderhouds interval gebruik je en wat is het bouwjaar zal ik morgenvroeg ff voor je kijken! Gr Roy

petertje8912 (0) PRO, 20 jaar geleden

hoi
ik heb er ook een in het onderhoud met een ATJ motor(bj 5-2000).het is er al een met een inzet oliefilter.Ze hebben een interval van 15000km en er mag gewone olie in met VW 505 norm.
de normen van de olie worden bij VW altijd in het boekje duidelijk aangegeven

Guido Priemus (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoi Siem,

Ik heb het even opgezocht en er mag ALLEEN olie in die voldoet aan de VW-specificatie 505.01 (speciaal voor pompverstuiverdiesels).
Over vervanging van versnellingsbakolie rept VW met geen woord. Wel het peil controleren en evt. bijvullen. De temperatuur van de olie moet daarvoor tussen 35 en 45 gr.C liggen. Da's te controleren met VAG-COM in 02-transmission, meas.blocks, groep 005 eerste vakje.

Groet,

Guido

Siem Bijman (165) PRO, 20 jaar geleden

Roy, is altijd dealeronderhouden met 15.000 km serviceinterval.Dus geen Long-life service.In het serviceboekje wordt aangegeven voor Longlife service de oliespecificatie 506.00, maar is deze specificatie ook in de niet longlife-service toe te passen of is inderdaad 501.00 gewoon toepasbaar zoals Guido en Peter vertellen?

desire (0) PRO, 20 jaar geleden

voor de olie type's en waarom zie op www.valvoline.nl
en raadpleeg olie adviseur.

Roy10511 (0) PRO, 20 jaar geleden

Wij gebruiken voor de gewone 15000 km interval de ELF Excellium DID 5W40 voor de pompverstuivers en voor de langere interval de Evolution CRV 0W30 van de ELF. We hopen je hiermee genoeg geinformeerd te hebben! Originele voorschriften van de ELF volgens de VW norm!

Guido Priemus (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoi Siem,

Niet 501.00 maar 505.01, volgens VW. Ze schrijven 501.00 voor voor gewone TDI, en 505.01 expliciet voor Pompverstuivers.

Groet,

Guido

Siem Bijman (165) PRO, 20 jaar geleden

Jongens, het is mij nu helemaal duidelijk.
Bedankt voor jullie hulp.

raymond_hoste (0), 20 jaar geleden

hallo allemaal,
Als er bij de coderingen in de kofferbak of serviceboekje op de sticker van de fabriek de code QG1 staat vermeld dan moet er longelife service worden uitgevoerd.Dus dan een interval van 30.000km en anders 15.000km(5w40).Ik heb mij laten vertellen dat met pompverstuivers altyd 0w30 longlife op moet.Met andere olie worden de pompverstuivers ernstig beschadigd.wij doen er altyd ow30 olie op.Ik heb een keer mee gemaakt bij een vw passat bj:2001 dat hij van de fabriek uit een verkeerde sticker achter in de auto hadden geplakt.En dat de motor stuk was gelopen bij 40.000km,altyd verkeerde olie had gehad in plaats van 0w30 longlife.Dit was ook een TDI 130pk met pompverstuivers.
Dus kijk goed welke olie erop moet!!!!
Groetjes Raymond Hofste.

Siem Bijman (165) PRO, 20 jaar geleden

Raymond, ik heb bij deze even gekeken en er staat bij de coderingen QG2 en hij is altijd bij een dealer onderhouden met een 15.000 km service-interval.Wel valt het mij op dat er bijna niemand deze olie in zijn standaard leveringspakket heeft en je bij de dealer terecht komt om dezelfde dag de olie te bemachtigen.Zelfs mijn olieleverancier moet een 60 litervat speciaal bestellen.

PS Deze motor is een 115 pk versie.

raymond_hoste (0), 20 jaar geleden

hallo,
Wij hebben de speciale olie(0W30)long life van agrip gewoon op de plank liggen in liter verpakkingen.Onze automatrialen zaak kan ze gewoon leveren.Castrol is wel moeilijk te verkrijgen deze gebruikt de vag dealer bij ons inde buurt.Deze is zeer prijzig maar de agrip valt best wel mee.Deze olie heb ik ook in mijn vw zitten.
Groetjes raymond

desire (0) PRO, 20 jaar geleden

Aanbevelingen voor motorolie, modellen vanaf 1/97: Benzinemotoren; EO VWG 501.01/502.00 1/97 of oliën met hoog smerend vermogen EO VWG 500.00 1/97. Dieselmotoren (met uitzondering van unitinjector); EO VWG 505.00 1/97. Ook EO VWG 501.01/502.00 1/97 in combinatie met EO VWG 505.00 1/97. Oliën met hoog smerend vermogen EO VWG 500.00 1/97 in combinatie met EO VWG 505.00 1/97 kunnen ook worden gebruikt. Voor alle motoren zijn de gelijkwaardige API- of ACEA-klassen geschikt voor bijvulling wanneer goedgekeurde oliën niet verkrijgbaar zijn

Siem Bijman (165) PRO, 20 jaar geleden

Wat zijn de problemen bij het gebruik van een olie met een te lage norm?Ik heb wel eens gehoord/gelezen dat dat invloed heeft op de aansluiting richting pompverstuivers omdat deze bekabeling door de cilinderkop lopen en dit door verkeerde olie oplost met alle gevolgen voor de smering vandien?Is dit nonsens of herkent iemand hier iets in?

desire (0) PRO, 20 jaar geleden

Problemen
Met de intrede van pompverstuiverdiesels, bovenliggende nokkenassen en verchroomde klepveren is er een compleet nieuwe fase gestart. "De generatie pompverstuiver diesels worden aangedreven door de bovenliggende nokkenas. In de dagelijkse praktijk bleken de nokkenassen stelselmatig kapot te draaien met de tot dan toe toegepaste smeermiddelen. Vervolgens wordt er middels nieuw te ontwikkelen smeermiddelen geprobeerd de schade te beperken. Dit resulteerde in de komst van een 5W-40 met andere additieven

johnny5756 (0) PRO, 20 jaar geleden

Wat ook een probleem is met verkeerde olie is dat de 2 bovenste O ringen van de pompverstuiver ( hier loopt een retourkanaal en daaronder een toevoerkanaal van de diesel)wordt aan getast waardoor er olie kan komen bij de pompverstuiver waardoor deze kapot gaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.